Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Gevaren afstandbediening sluizen en bruggen

Persbericht gevaren afstandbediening sluizen en bruggen.

We merken allemaal dat er mede door de door de minister doorgevoerde “versobering” er steeds minder bezetting voor de kunstwerken is waar de binnenvaart van afhankelijk is. Een van de oplossingen is het door één persoon bedienen van meerdere bruggen en/of sluizen, via bediening op afstand. Al van meerdere kanten (onder andere door Farshad Bashir van de SP) is gewaarschuwd voor de gevaren die daarbij zouden kunnen optreden.

Waarschuwingen in de wind geslagen
Echter, deze waarschuwingen zijn tot nu toe in de wind geslagen. Het was, wat de ASV betreft, wachten op een ongeval waarbij duidelijk wordt dat hier een grens bereikt is. Het was wachten op de dag dat er een (menselijke) fout werd gemaakt. 4 juni 2015 was die dag dat dat ongeval heeft plaatsgevonden: De ASV ontving namelijk een bericht van een van haar leden waarbij er gewezen werd op de gevaren van het op afstand bedienbare bruggen en sluizen door een aansprekend voorbeeld.

Een praktijkvoorbeeld: Lelystad en randmeren
Rond 09.30 uur voer de m/s Confianza aan de benedenzijde de sluis in (de sluis heeft een verval van 6 meter). Eenmaal boven, werd het touw losgegooid. Het schip heeft daar 35 centimeter over aan beide zijden, dus opletten is een must. 

Als de Confianza bijna de sluis uit is roept A. Hovestadt, die het touw los heeft gegooid ineens: “zet alles stil!” Zijn vrouw, de stuurvrouw, ziet op dat moment dat de deuren dicht gaan.  Tot drie maal toe heeft zij op de marifoon geroepen (gegild, zoals zij het zelf omschrijft) dat er op de noodstop gedrukt moest worden, maar tot haar ontsteltenis kreeg zij op geen van de oproepen antwoord. Daarop raakte het schip bekneld: de boeiing aan stuurboord zijde was onder de deur gekomen, dus het schip lag 10 cm scheef en de deur was omhoog gelicht.

Anderhalf uur heeft de Confianza zo vast gelegen. Verzekering, provincie, monteur en sluismeester zijn gekomen. Met de handbediening heeft men de stuurboord sluisdeur los gekregen en daarmee kwam ook het vrachtschip vrij. 

De schade is niet zorgwekkend maar de familie zit er wel mee.

2 mensen voor 15 te bedienen objecten
Want waar het allemaal om draait is dat er op de bedieningscentrale, twee mensen zijn voor 15 te bedienen objecten. 

De schipper en zijn vrouw vertellen te weten dat met het bespreken van deze verandering BLN- Koninklijke Shuttevaer aan tafel heeft gezeten en volgens de aanwezige ambtenaren was die akkoord mits er een marifoon aanwezig zou zijn ( die overigens pas in september 2014 is geactiveerd)  

De ASV ondersteunt de stelling van de familie Hovestadt dat de veiligheid hier ernstig in het geding is.  Natuurlijk heeft de ASV onmiddellijk contact gezocht met woordvoerders in de Tweede kamer die zich al eerder betrokken hebben getoond bij de binnenvaart.

Mochten er nog meer praktijkvoorbeelden zijn dan wil de ASV graag op de hoogte gehouden worden, of men nu ASV lid is of niet, zodat hier de broodnodige aandacht voor kan komen en erger dan materiële schade voorkomen wordt.

Foto's Familie Hovestadt