Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Strekkenkennis

Onderstaand bericht hebben wij ontvangen van een ASV lid:

Hallo bestuur. U vraagt ons om mee te denken, ten einde tot een weloverwogen besluit te kunnen komen. Gaarne laat ik u delen in mijn visie op deze zaak. Groetjes Pieter van den Ouden.

Onderwerp: Streckenkenntnis am Rhein.

Geachte bestuur.

Met toch wel enige schrik kennis genomen van uw voorstel om op termijn te komen tot afschaffing van het Rijnpatent.

De voordelen lijken duidelijk: je bent schipper, dus kun je varen en waarom dan niet op de Rijn. Zeker met de huidige hulpmiddelen kan een bekwaam schipper zijn weg wel vinden. Echter niet iedere schipper is voldoende bekwaam. Helaas kom ik als ervaren Rijnvaarder regelmatig figuren tegen, die zelf beslist geen idee hebben waar ze varen, dan wel  zouden kunnen varen. Een rivier als de Rijn laat dit gedrag echt niet toe.

Maar dit is nog niet het grootste gevaar. Wat te denken aan de zgn Oostblokfiguren, want die geef je met zo’n maatregel ook vrij spel. Tot welk triest resultaat dit leidt kunt u  zien in het wegvervoer. Binnen enkele jaren is de west- europese wegvervoerder nagenoeg verdwenen. Wilt u hun lot navolgen?

Nee er valt best iets te zeggen voor afschaffing, maar de nadelen zijn vele malen groter. Momenteel is het Rijnpatent nog een barrière, die simpel gezegd uw positie beschermt, helaas uw enige bescherming op deze (on)vrije markt.
Doe dit niet.
Groetjes Pieter van den Ouden.

Dit schrijven hebben we binnen de denktank neergelegd waarbij onderstaande reacties binnenkwamen op het bovenstaande:

Sunniva:
Dit geluid heb ik nog niet eerder gehoord. Ik zal het rondsturen in het bestuur en de denktank van de ASV zodat iedereen in ieder geval weet wat je vindt. Op persoonlijke titel: ik snap je bedenkingen maar ik deel ze niet. Volgens mij heeft het niet met de Streckenkennis te maken maar met een deugdelijk vaarbewijs waarbij de eenheid van controle gewaarborgd zou moeten zijn. Het feit dat het Nederlandse ministerie bijvoorbeeld net doet alsof in het buitenland iedereen zich aan “afspraken houdt” zoals ze met elkaar gemaakt zijn daar gaat het mis. Landen spreken elkaar nergens op aan. En zo helpt Nederland bijvoorbeeld de eigen vloot om zeep terwijl andere landen zeggen ook de ROSR (CCR regels) uit te voeren maar dat natuurlijk helemaal niet doen.

Dus ik zou veel meer zijn voor harmoniseren en controleren van een Europees vaarbewijs waarbij eventueel tussen de landen op te leggen sancties toegepast zouden kunnen worden.

Doortje:
Vind ik erg achterhaald,de meeste Oostblokkers hebben Rijnpatent. Het grootste probleem is de corruptie van de examens scholen. En ook de tauschungen (ruilen) in Duitsland wat in 2004 is gebeurd, was allemaal lekker stil gehouden. Nu zeg Piet dat we net als het wegvervoer dramatische taferelen krijgen, als je realistisch bent hebben we die al. De grote kantoren zoals Jaegers en GEFO en Imperial zorgen wel dat ze in de examencommissies zitten en er voldoende Rijnschippers blijven. Zo werkt het momenteel.

Piet B:
Ik weet dat er heel veel Slowaken Donau patent hebben, en hier als matroos varen, maar hier geen meter kunnen durven varen.

En ja er gebeurt wel eens wat, maar dat kan een ieder overkomen.

Ik ben ook wel eens illegaal naar Bendorf geweest en ook nog zelfs in de nacht op gevaren omdat we ‘s nachts voor anker lagen en richting Rotterdam dreven, vandaar maar er is niets gebeurd!

Jos:
m.i. is en blijft het een oneigenlijk argument, zeker als je, hoe krom het soms ook is, er de doelstellingen van de CCR naast legt: het opheffen van belemmeringen, die de vrije rijnvaart in de weg staan.

Vroeger waren dat tolheffingen, en nu specifieke diplomeringseisen? Een vorm van marktafscherming, zoals veel Rijnvaarders vroeger ook de beursschipper van de Rijn af probeerden te houden? Het is eerder geprobeerd via de technische eisen en het afschaffen van de overgangstermijnen. We weten inmiddels, dat het de doodsteek voor onze eigen bestaande vloot is geworden.

Want over de bekwaamheid kun je twisten: die hebben een aantal lieden, die er nu varen, blijkbaar ook niet. En garanties over de deugdelijkheid van certificaten en diploma’s uit het ex-oostblok zijn ook ver te zoeken.

Fokke:
Moarn. Ondanks dat ik een rijnpatent bezit ben ik het niet met hem eens. Maar elke mening telt en kun je dus ook vermelden. Misschien kun je hem ook vragen dit op de vergadering naar voren te brengen.