Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Tweede Kamer Moties

Onderstaande motie kreeg de ASV toegestuurd door Betty de Boer (VVD)

Motie van de leden Albert de Vries (PvdA) en de Boer (VVD)

Voorgesteld 11 maart 2015
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,

constaterende dat Nederland al langere tijd de wens heeft om binnenvaartschippers niet te belasten met overbodige technische eisen die door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) verplicht worden gesteld;
constaterende dat het de minister is gelukt op een aantal onderdelen van de CCR-eisen voor binnenvaartschepen een uitstel tot 2020 uit te onderhandelen binnen de CCR;
overwegende dat er een structurele oplossing gevonden dient te worden voor de CCR-eisen die niet proportioneel zijn voor duurzaamheid of de veiligheid aan boord;
overwegende dat de bestaande CCR-hardheidsclausule procedureel ingewikkeld is en lidstaten te weinig beslissingsruimte biedt omdat ontheffingen ter instemming voorgelegd dienen te worden aan de CCR;
verzoekt de regering in de CCR een praktische hardheidsclausule voor te stellen waarmee de lidstaten binnen die randvoorwaarden zelf op een eenvoudige wijze individuele ontheffingen kunnen verlenen;

en gaat over tot de orde van de dag.

Albert de Vries
De Boer

Het vervolg: In aanloop naar het AO (algemeen Overleg van de Tweede kamer op 23 juni vroeg ik mevrouw de Boer wat er met die (hoopvolle) motie was gebeurd.

Dit was het antwoord:
Naar aanleiding van de discussie over de nieuwe richtlijn voor technische eisen aan binnenvaartschepen, is veel gediscussieerd over de hardheidsclausule.

Een ruime meerderheid van de EU-lidstaten wil dat een beslissing met betrekking tot de hardheidsclausule een internationale aangelegenheid blijft en niet door de bevoegde autoriteit van een individuele lidstaat wordt genomen.

De belangrijkste reden hiervoor is dat schepen na een beroep op de hardheidsclausule nog steeds internationaal blijven varen. De toepassing van de hardheidsclausule, moet dus internationaal geharmoniseerd zijn.

Een algemene hardheidsclausule waarmee de lidstaten zelf op een eenvoudig wijze individuele ontheffingen kunnen verlenen, is dus niet haalbaar. Per individuele overgangsbepaling zijn er nog wel mogelijkheden, met name bij die bepalingen die onder het moratorium vallen.

Met vriendelijke groet,
Betty de Boer
kamerlid VVD Tweede Kamerfractie

En zo gaan we maar door: hoeveel schepen worden er dit jaar gesloopt omdat die niet aan de regelgeving (in de toekomst) kunnen voldoen?

********

Motie betreffende huisvuil
Bij het laatste VAO scheepvaart voor de zomervakantie werd deze motie is ingediend door de VVD en PVDA.

  Constaterende dat op basis van Europese regelgeving in CDNI- verband de afvalinzameling van schepen via een gesloten, en kostendekkende systematiek moet... plaatsvinden,
Constaterende dat Nederland dit invult via een systeem van afvalpassen die binnenvaartschippers tegen betaling kunnen aanschaffen en daarmee hun afval op een zorgvuldige wijze van de hand kunnen doen;
Constaterende dat er een kostendekkingsnorm wordt gehanteerd die gebaseerd is op de afgifte van circa 500 afvalpassen,
Overwegende dat de Nederlandse invulling van de Europese regelgeving huidige systematiek niet leidt tot een brede afname van de afvalpassen die vanaf 269 euro beschikbaar zijn waardoor er slechts 400 passen zijn afgenomen daar waar er 7500 Nederlandse binnenvaartschepen zijn,
Van mening dat binnenvaartschippers op een zorgvuldige wijze hun afval van de hand moeten kunnen doen, maar daarvoor niet op kosten moeten worden gejaagd,
Verzoekt de regering om in overleg met de vertegenwoordigende organisaties in de binnenvaart te komen tot een kostendekkingsnorm die is gebaseerd op de afgifte van substantieel meer passen dan 500,

En gaat over tot de orde van de dag,

De Boer
Jacobi

Reactie vanuit diverse denktankleden:
1) Bovenstaand bericht kwam ik tegen op Facebook. Ik weet niet of deze motie is aangenomen. Ik hoop het eigenlijk niet, want dan gaat de Kamer akkoord met het abonnementensysteem van de minister en brengt de minister weer terug richting haar originele plan, wat een kostendekkend systeem was op basis van 1200 abonnementen (die overigens duurder waren dan nu).

  2) Tja dan zitten we er dus aan vast. Om iedereen even tevreden te houden en de indruk te geven dat er wat bereikt is zal het eerst een lage prijs zijn. Maar binnen no time vliegt die prijs omhoog daar kun je op wachten.
Bovendien is dit voor een pas alleen in Nederland dus wanneer je internationaal vaart kun je passen gaan sparen, want dat gaat het gevolg worden.

********

Motie CCR regelgeving: Prima motie aangenomen met bijna algemene stemmen:

De Kamer, gehoord de beraadslaging;

constaterende dat sinds juni dit jaar het CESNI comité is opgericht dat een uniforme standaard gaat ontwikkelen aangaande technische voorschriften aan binnenvaartschepen in Europa die worden verwerkt in een vernieuwing van de EU richtlijn 2006/87/EG ;
constaterende dat op termijn ook de ROSR-eisen van de CCR op termijn een verwijzing zullen krijgen naar deze nieuwe EU richtlijn;
overwegende dat het stellen van de vele nieuwbouweisen aan bestaande schepen een ernstige aanslag is op de diversiteit van de Nederlandse binnenvaartvloot;
overwegende dat het terugdringen van de regeldruk waaronder een forse vermindering van het aantal ROSR-eisen noodzakelijk is voor de binnenvaartsector;
verzoekt de regering om een voortrekkersrol te bekleden zowel binnen het CCR als de CESNI in het schrappen van onnodige technische voorschriften aan binnenvaartschapen en de Kamer halfjaarlijks te informeren over de vorderingen op dit vlak;

en gaat over tot de orde van de dag.

Bashir

zie ook: TotaalTrans