Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Aan de Tweede Kamer

Geachte woordvoerder Binnenvaart

De afgelopen jaren hebben we vaker de mogelijkheid gehad om met diverse leden van de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu van gedachten te wisselen over zaken die de binnenvaart aangaan. De ASV heeft het bijzonder op prijs gesteld om deze kans te krijgen en we zouden graag weer in de gelegenheid gesteld worden met u te overleggen over onderwerpen die de binnenvaart aan gaan.

De ASV is een snel groeiende sociaal economische organisatie waarbij het bestuur uit schippers bestaat uit de diverse geledingen van de (drogelading) binnenvaart. Dat zorgt ervoor dat degene met wie u spreekt altijd uit eerste hand informatie heeft over het reilen en zeilen in deze sector.

Op 4 december aanstaande kunnen er vragen over de binnenvaart ingediend worden. Wij zouden het erg op prijs stellen als we met u daar op voorhand over kunnen spreken zodat wij als schippersorganisatie u op de hoogte kunnen brengen van de laatste ontwikkelingen en inzicht zullen proberen te geven over datgene wat leeft in de binnenvaart. We zouden het bijzonder op prijs stellen als u ons in de gelegenheid zou willen stellen een aantal van de hieronder genoemde zaken te bespreken.

Onze aandacht gaat vooral uit naar:

De CCR.

Wat heeft het zwartboek CCR opgeleverd?
Heeft de aangenomen motie het gewenste effect?
Wat kan de politiek doen om: De binnenvaart te behoeden voor het nog meer aantasten van de diversiteit van de vloot door regelgeving die op een koude sanering uitdraait voor vooral kleinere schepen?
Ervoor te zorgen dat deze sector niet onevenredig zware kosten heeft t.o.v. haar concurrenten vervoer over weg en spoor?

De marktwerking in de binnenvaart. Of het falen daarvan. Oorzaken maar vooral:

Welke maatregelen kunnen er genomen worden om de economische situatie in de binnenvaart te verbeteren?
Wat gebeurt er in Belgie?
Hoe zit het met de verdeling van de marktmacht in de binnenvaartsector, en eventueel: hoe valt de positie van de particuliere ondernemer te versterken?
Waarom willen wij markttransparantie, en eventueel: hoe kunnen we dat bereiken?

Het CDNI akkoord:

Waarom is er zoveel weerstand tegen de wijze waarop de minister ermee om gaat.
Hoe kan men de problemen die ontstaan op deel B “de ladingresten” oplossen?
Welke problemen levert deel A op; duur en log systeem en
Wat gebeurt er met de opgebouwde reserves? Hoe kan het beter? Wat stelt de ASV voor?

Onderhoud vaarwegen en (bemensing) kunstwerken m.b.t. de vaarwegen

Welke ontwikkelingen zien wij in de afgelopen periode?
Hoe zit het met veiligheid voor de gebruikers van de vaarwegen?
Hoe wordt de concurrentiepositie van de schippers aangetast door steeds beperkter gebruik kunnen maken van de vaarwegen (en sluizen, en bruggen etc.) wat is de verhouding tussen de bestedingen van de minister en de vervoerde ton/km verhouding?

Hoe kan het beter?

Misschien heeft u zelf specifieke onderwerpen waar u het over wilt hebben, dan zouden we dat graag horen zodat we ons goed voor kunnen bereiden en u van optimale informatie kunnen voorzien. Misschien wilt u het over bepaalde onderwerpen nu juist niet hebben, dan horen wij dat graag en zullen daar rekening mee houden.

Wij hopen snel van u te mogen horen welke mogelijkheden er zijn om in gesprek te gaan,
Met vriendelijke groet,

Naar aanleiding van dit schrijven heeft de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu de ASV uitgenodigd voor een gesprek op 3 december waarbij tevens de gelegenheid was om een presentatie te houden van circa. 30 minuten. Helaas waren er onvoldoende leden van de commissie beschikbaar om het gesprek aan te gaan. Wel is de presentatie toegezonden en zullen er gesprekken plaats gaan vinden met verschillende Tweede Kamerleden.