Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Informatie AIS en elektronisch kaartsysteem verplichting

Door Ron Breedveld

Het is een feit!! Per 1 december moet de binnenvaart verplicht uitgerust zijn met, en gebruik maken van AIS en een elektronisch kaartsysteem op wateren waar het Rijnvaartpolitiereglement van kracht is. In verschillende landen en havens is het al verplicht, het Binnenvaartpolitiereglement zal in de loop van 2015 volgen en in Frankrijk zal AIS eveneens verplicht worden. In eerdere nieuwsbrieven hebben we u al regelmatig op de hoogte gebracht over hoe de verplichting er ongeveer uit zou gaan zien in de praktijk. Althans in zoverre wij dat hebben kunnen beoordelen vanuit de overleggen waar we aanwezig zijn geweest en dit onderwerp ter sprake kwam.

We hebben hiermee getracht de binnenvaart zo goed en volledig mogelijk op de hoogte te brengen van hetgeen er op de binnenvaart afkomt, omdat de wetgever (CCR) dat niet deed. Pas op 14 november jl. heeft de CCR een 20 pagina’s dik informatieblad gepubliceerd over de AIS verplichting en dat van een elektronisch kaartsysteem. Het informatieblad is beschikbaar op de website van de CCR; www.ccr-zkr.org.

Wij zullen de ontwikkelingen omtrent de uitwerking van de verplichting van deze zaken nauwlettend in de gaten houden. Input vanuit de leden is daarbij gewenst. Heeft u vragen, opmerkingen of klachten?


U kunt zich tevens richten tot Rijkswaterstaat. Een voorbeeld van een melding (inclusief antwoord RWS) door een lid van de ASV is hieronder opgenomen.

Uw melding

Volgens U is AIS nauwkeurig.
Wij maken genoeg gevallen mee dat we over andere AIS punten heen varen, dus die nauwkeurigheid staat op lossen schroeven.
Even voor uw info ik heb weleens rustig aan gedaan, dus op AIS gegevens ingehaakt bij sluis Gaarkeuken, want we dachten dat er dus een schip in de sluis lag. Niet dus het bleek uw eigen AIS van de sluis te zijn.
Zo ook stuurt de walradar bij de Demkabrug op het ARkanaal en figuur van een schip uit. Daarnaast moet de AIS dag en nacht aanstaan hetgeen wat heel veel energie verkwisting is, zeker bij woonschepen die zelden varen of zoals wij in de zomer 5 weken met vakantie zijn.
En wat gebeurd er als we net op vakantie zijn en de AIS valt weg hetgeen wat zeer vaak gebeurd want wij moeten toch zo’n 2 tot 3 keer per week resetten.
Stel ik ben weg en hij stop met zenden krijg ik dan elke 48 uur een boete? Hoe moeten we dit gaan zien?
Mogen schepen een tweede AIS aan boord hebben voor als er een stuk gaat?
Volgens de schuttevaer krant mag met toestemming van U in het weekend in de overnachtingshavens langs de Waal / Rijn de AIS uit gezet worden om privacy redenen,. Waarom daar alleen?
Wat denkt u te gaan doen aan de Marine Traffic website? Volgens mij schend deze mijn privacy de meest vreemde mensen kunnen mij ongewenst volgen omdat u mij verplicht het apparaat aan te houden.
Ik kan u nu al vertellen dat ik geruime tijd voor ik op vakantie ga hem uit zet vanwege eventueel ongewenst bezoek aan boord. Bovendien vind ik als ik niet actief deelneem aan het scheepvaart verkeer dat het een nutteloze milieubelasting is hij gebruikt namelijk 12,5 Amph!!! Heel het land moet zuiniger omgaan met energie en u verplicht ons dit apparaat altijd aan te houden!

Onze reactie

Vriendelijk dank voor uw vragen. Het inland AIS apparaat is bedoeld om over een langere afstand (5 à 10 kilomter), gecombineerd met een inland ECDIS of gelijkwaardig. De overige vaart te kunnen zien en identificeren om op basis daarvan uw vaarstrategie te bepalen. AIS is niet bedoeld om te concentreren op een nauwkeurigheid dichtbij en er worden zeker geen garanties worden gegeven voor een accurate positie.

Als u AIS signalen van de wal ontvangt die zelfs worden gepresenteerd als schepen ligt dat waarschijnlijk aan uw eigen apparatuur. Als u 2 tot 3 keer per week uw AIS moet resetten is er iets mis met uw AIS apparaat. Wij raden u aan om in beide gevallen contact op te nemen met uw installateur.

Het inland AIS apparaat dient ten alle tijde aan te staan als u aanwezig bent op de vaarweg of ligt langs een vaarweg. Het is vaarwegbeheerders en/of havenbeheerders toegestaan voor havenbekkens die niet direct aan de vaarweg grenzen een uitzondering voor de AIS plicht in te stellen in die havenbekkens. Dat is door Rijkswaterstaat al gedaan voor de overnachtingshavens langs de Waal. Andere havenbekkens langs de Rijn (daar waar de AIS verplichting nu van kracht wordt) vallen niet onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat.

Voor het uitzetten van uw AIS in de havens waar de uitzondering geldt hoeft u geen toestemming te vragen van Rijkswaterstaat. Dat staat fout in de Schuttevaer. Het uitzetten van AIS in de bedoelde havens mag altijd en is ook niet afhankelijk van of dat door de week gebeurt of in het weekend.

U dient inderdaad uw AIS apparaat bij uitval uiterlijk binnen 48 uur laten repareren. Gebeurt dat meerdere malen en wordt dat geconstateerd, dan kunt u meerdere malen een boete krijgen. Schepen mogen ook een tweede AIS aan boord hebben. Deze dient wel, net als alle marifoons aan boord, apart te worden geregistreerd bij het Agentschap Telecom.

Als u persoonlijk ervaart dat uw privacy wordt geschonden door bijvoorbeeld Marine Traffic dan kunt u dit aanhangig maken bij het College Bescherming Persoonsgegevens.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Dhr. S. Scherff
Medewerker Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat

Indien u vragen, opmerkingen, ideeën of suggesties heeft kunt u contact opnemen met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat. Wij zijn dagelijks bereikbaar van 06.00 uur tot 22.30 uur via ons gratis telefoonnummer 0800-8002. U kunt ook een bezoek brengen aan onze website: http://www.rijkswaterstaat.nl