Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

De AIS-verplichting bij Rijnkruisend verkeer

Naar aanleiding van een vraag over de verplichting van AIS op het moment dat wel RPR wateren wordt bevaren, maar geenszins de grens met Duitsland wordt gepasseerd.

Voor Rijnkruisend verkeer zijn in beginsel geen afwijkingen van het RPR mogelijk omdat er in het RPR geen specifieke voorziening is voor Rijnkruisend verkeer, zoals bijvoorbeeld in artikel 3.23 van het Reglement betreffende het Scheepvaartpersoneel op de Rijn (RSP), op grond waarvan de Binnenvaartwet kan afwijken van dat reglement.

Geachte

Voor zover uw vragen al niet zijn beantwoord kan ik in aanvulling daarop nog het volgende meedelen. Voor Rijnkruisend verkeer zijn in beginsel geen afwijkingen van het Rpr mogelijk omdat er in het RPR geen specifieke voorziening is voor Rijnkruisend verkeer, zoals bijvoorbeeld in artikel 3.23 van het Reglement betreffende het scheepvaartpersoneel op de Rijn (Rsp), op grond waarvan de Binnenvaartwet kan afwijken van dat reglement.

Met betrekking tot het Rijnkruisend verkeer is de Aanwijzing Binnenvaart 2011A009 vervangen door Aanwijzing Binnenvaart 2012A023 (bijgevoegd) als leidraad voor het al dan niet strafrechtelijk vervolgen van schepen die alleen de Nederlandse Rijn bevaren (ook te vinden op www.wetten.nl). In deze Leidraad wordt in hfdst. V, onderdeel 1.4, voornamelijk ingegaan op het niet voldoen aan de eisen van RosR en Rsp door Rijnkruisend verkeer. Het RosR regelt alleen waaraan, indien aanwezig, AIS-apparatuur moet voldoen. Deze leidraad biedt geen soelaas voor situaties waarin geen AIS-apparaat aanwezig is.

De AIS-verplichting, zoals die wordt opgenomen in het Binnenvaartpolitiereglement, niet van kracht wordt op 1 december 2014. De wijziging zal nog worden voorgehangen en inwerkingtreding is pas voorzien in de loop van 2015.

ASV: Dus ook voor Rijnkruisend verkeer verplichting van ECDIS of vergelijkbaar visualiseringssysteem zoals omschreven in het RPR.