Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Flitslampjes

Naming and Shaming

Bevrachtingsvoorwaarden van een bekend Antwerps (ex-samenwerkingsverband) bevrachtingskantoor: het CBO

In de kleine lettertjes van het cognossement de tekst:
“Indien WEGENS ZIEKTE OF ONGEVAL of niet zeewaardigheid van het schip, na datum van sluiting van de overeenkomst, de vervoersondernemer niet in de mogelijkheid is, het transport uit te voeren, dient hij voor eigen rekening en op eigen kosten tijdig in vervanging te voorzien”.

“Wegens ziekte of ongeval” is een toevoeging op de chartervoorwaarden, waarvan de kleine lettertjes al meer zijn als de op de reis van toepassing zijnde afspraken.

Afgezien daarvan is die bewuste toevoeging buiten alle redelijkheid en daarmee voor eens en voor altijd onaanvaardbaar. Daarnaast vindt het transport plaats onder “CMNI-voorwaarden”.

Verstandig, te vermelden, conform het IVR-advies: CMNI-vrachtbrief onderdeel6: Aansprakelijkheid van de vervoerder uitgesloten betreffende art 25, sub 2a (nautische fout).

Volgens onze zusterorganisatie Ons Recht zou het CBO deze teksten niet meer gebruiken, maar bij leden van de ASV stond het toch nog op de charter.

“Indien WEGENS ZIEKTE OF ONGEVAL of niet zeewaardigheid van het schip, na datum van sluiting van de overeenkomst, de vervoersondernemer niet in de mogelijkheid is, het transport uit te voeren, dient hij voor eigen rekening en op eigen kosten tijdig in vervanging te voorzien”.

Wie bedenkt dit soort teksten die ongeacht drama en narigheid (ongeval of ziekte) de schipper verantwoordelijk stelt bij een duidelijk geval van force majeur?


Reunie Schippersinternaat Prinses Irene

De ASV heeft een warm hart voor de sociale kant van de binnenvaart daarom sponsoren wij de reunie van het Schippersinternaat Prinses Irene dmv deze advertentie.

De “kogel is door de kerk”, Benjamin Lubbers en Mieke Fontijn hebben definitieve plannen gemaakt voor de reünie. De reunie is in de eerste plaats bedoeld voor iedereen , in de ruimste zin van het woord, die als pupil of personeel in elke periode op elke dependance op het Irene internaat heeft gewoond of gewerkt of anderszins een band heeft met het Irene internaat.

De reünie gaat er als volgt uitzien :

6 juni 2015 van 15.00 uur tot 23.00 uur.
Dagdeel 1 van 15 uur tot 18 uur, diner van 18 tot 19 uur, dagdeel 3 van 19 tot 23 uur
Op de SS Rotterdam te Rotterdam kop van de Maashaven
Per persoon 27,50 euro
Buffet 35,00 pp te reserveren
50 hotelkamers zijn nu voor ons gereserveerd (releasesysteem) voor wie hier ook wil overnachten.
Inschrijvingen dienen zo spoedig mogelijk plaats te vinden, het liefste voor 1 februari 2015.

NB. als er behoefte aan is kan men ook met een introducee bv. partner komen, deze betaald natuurlijk ook dezelfde prijs. Je kunt je opgeven met of zonder deelname buffet. Je bent officieel ingeschreven na betaling!!!!!

Voor meer invormatie verwijzen wij u naar: http://reunieprinsesirene.nl

Snelheidslimiet Rotterdam

Vanaf 1 oktober 2014 geldt op een deel van de Nieuwe Maas en een deel van het Hartelkanaal een dynamische maximale snelheid voor de binnenvaart van 13 kilometer per uur. Door de aanleg van Maasvlakte 2 en de daardoor toenemende goederenstromen, hebben het Rijk, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam een aantal afspraken gemaakt die er voor zorgt dat de luchtkwaliteit in het Rijnmondgebied niet verslechterd. De voorlopige einddatum van de snelheidsbeperking staat op 1 januari 2025. (bron: Havenbedrijf Rotterdam).

Voor meer informatie kijk hier.


Veel gestelde vragen SAV

Op onze website hebben wij een document geplaatst, genaamd “VEELGESTELDE VRAGEN SAV”, waarin 40 veelgestelde vragen, met antwoorden van Rijkswaterstaat, zijn opgenomen aangaande het Scheepsafvalstoffenverdrag deel B – afval van lading. Neem een kijkje en wellicht zit de vragen of vragen die u heeft er ook wel tussen.

Het bestuur.

EOC NIEUWS

Geachte heer, mevrouw,

Afgelopen donderdag hebben wij een nieuwsbericht geplaatst op onze website betreffende inspecties van schepen. Wij willen u hier graag op wijzen aangezien deze informatie wellicht ook interessant is voor uw leden.

Het nieuwsbericht is te vinden op onze website www.eoc.nl onder Beroepsvaart – Nieuws en Media – Laatste nieuws.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Van de website EOC

Veel eigenaren van met name motorvrachtschepen hebben er voor gekozen hun schip dit jaar vervroegd ter inspectie aan te bieden om een certificaat van onderzoek te laten verlengen. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om de overgangsbepalingen die in 2015 vervallen zo lang mogelijk voor zich uit te schuiven. Ook is er hoop bij scheepseigenaren dat (sommige) van deze bepalingen in de toekomst geschrapt worden door de CCR.

EOC expertise is recent door IL&T geïnformeerd dat enkel keuren in 2014 niet voldoende is om niet aan de eisen van 2015 te hoeven te voldoen. IL&T stelt dat alle inspecties, inclusief de nacontrole in 2014 moeten zijn uitgevoerd. Dit betekent voor de eigenaren die hun schip al hebben laten inspecteren dat alle bij de inspectie geconstateerde afwijkingen in 2014 opgelost dienen te zijn. Tevens moet u de expert aan boord hebben gehad voor de nacontrole. Gebeurt dit niet dan loopt het inspectietraject door in 2015 en dient uw schip alsnog aan alle eisen van 2015 te voldoen.

Wij adviseren u dan ook alles nog dit jaar af te ronden. Lukt dit voor een enkel reparatie-item niet, bijvoorbeeld voor het laten maken van nieuwe schema’s van uw stuurwerk, dan kunt u contact opnemen met EOC expertise of de instantie die uw schip gekeurd heeft. Zij kunnen dan samen met u op zoek gaan naar een mogelijke oplossing.

Indien u vragen heeft kun u EOC Expertise B.V. bereiken op telefoonnummer 088-6699400 of info@eoxexpertise.nl

Enthousiaste binnenvaartschippers gezocht

Binnenvaartcruises gooit deze winter haar lijnen los!

Voor de start van onze reisorganisatie zijn wij op zoek naar schippers van binnenvaartschepen en sleepboten die het leuk vinden om behalve met vracht ook regelmatig met gasten onderweg te zijn.

Beschikt u over goede contactuele eigenschappen , hebt u passende accommodatie aan boord en kunt u behalve als kapitein ook als gastheer/vrouw optreden , vind u het geen probleem de stuurhut met gasten te delen en ze enkele dagen een blik in de binnenvaart te geven, dan werken wij graag met u samen. De gezelligheid van het runnen van een B&B aan boord van uw eigen schip. Behalve in Nederland gaan wij ook actief via advertenties en beurzen gasten werven in Duitsland. Onze website is op dit moment nog voorzien van demo schepen en daarom nog niet actief. Wij kunnen u echter wel een link toesturen.

Binnenvaartcruises bemiddelt in reizen aan boord van vrachtschepen en sleepboten in de binnenvaart, een uniek concept . Spreekt dit concept ook u aan, neemt u dan gerust contact met ons op .Wij informeren u graag over onze samenwerkings voorwaarden.

Binnenvaartcruises.
Kvk nr 6119594

Contactgegevens:
Molenstraat 93
5014 nc Tilburg
tel 013-5427686 / 06-20466471
E-mail info@binnenvaartcruises.nl

Met vriendelijke groet,
Alex Mutsaars

Binnenvaartcruises brengt tourisme en vrachtvaart samen.
De mooiste vorm van promotie voor transport over “ the blue road “ .