Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Havengeld Rotterdam

Betreft: Zienswijze ASV m.b.t. Samenwerkingsovereenkomst Binnenhavengeld en intrekken Verordening binnenhavengeld 1995.



Geachte Raadsleden,

Wie is de ASV?
De Algemeene Schippers Vereeniging, kortweg ASV genoemd, is een sociaaleconomische organisatie zonder winstoogmerk. Het parool is: “Schippers voor schippers” en houdt in dat schippers niet alleen het beleid bepalen, maar het ook uitvoeren.

Deze zienswijze is tot stand gekomen vanuit het lidmaatschap van de ASV in de Werkgroep Binnenvaartbelangen Rotterdam (WBR). De ASV is al zeker dertig jaar lid van deze werkgroep waarin voor de binnenvaart relevante zaken worden besproken met het Havenbedrijf Rotterdam.

Als gebruikers van het havengebied Dordrecht willen wij op drie punten uit de Samenwerkingsovereenkomst Binnenhavengeld ingaan:

  • Algemene zienswijze Samenwerkingsovereenkomst.
  • De gemaakte afspraken over de havengeldbriefjes.
  • Het gebruik van AIS als middel om havenbriefjes te registreren.
  • Aanbeveling ASV.

Algemene zienswijze Samenwerkingsovereenkomst.
Wij, als ASV, vinden het een goede zaak dat de gemeenten van Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht overwegen om naast het beheer tevens het registreren, factureren en incasseren van binnenhavengeld over te dragen aan het Havenbedrijf Rotterdam N.V.. Het zal voor schippers een voordeel dat men terecht kan bij één aanspreekpunt aangaande het binnenhavengeld in de, voor de binnenvaart belangrijke, regio Rijnmond.

De gemaakte afspraken over de havengeldbriefjes. Voor schepen die in de havens van Rotterdam of Dordrecht moeten laden, lossen of anderzijds, is het kunnen ligplaats nemen in Rotterdam, Dordrecht, Zwijndrecht of Papendrecht op hetzelfde havengeldbriefje een welkom besluit. De genoemde termijnen sluiten daarmee aan bij wat in Rotterdam al geruime tijd gebruikelijk is. Zoals de Samenwerkingsovereenkomst nu is geformuleerd zijn er echter ook nadelige uitwerkingen voor een grote groep schippers (waaronder een groot deel van onze leden) die wel langs Dordrecht komen, maar daar niet hoeven te laden, lossen of anderzijds.

Onze leden zijn klein zelfstandig ondernemers die naast het exploiteren van een binnenvaartschip, daar tevens op wonen. Deze combinatie van beroepsuitoefening en sociaal leven is bijzonder en vraagt om een aanpak die niet alleen rekening houdt met de economische activiteiten van het schip, maar ook met hetgeen ieder mens meemaakt in zijn leven. Met enige regelmaat moeten schippers het schip ‘parkeren’ voor een of meerdere dagen voor bijvoorbeeld doktersbezoek, familieaangelegenheden, kinderen ophalen/wegbrengen, kleine reparaties enz. Of gewoonweg om een aantal dagen welverdiende rust te nemen. Het kan ook zijn dat er voor het schip even geen werk is. De gemeenten van Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht zijn zich daar altijd van bewust geweest en bieden (nu nog) de mogelijkheid om voor een dag of een weekend havengeld te betalen.

Wij vinden het teleurstellend dat deze regeling door de Samenwerkingsovereenkomst gaat verdwijnen. Wij vinden de genoemde redenen (technische) door het college van B&W een onvoldoende argument om de schippers de sociale regeling van het dag- en weekendbriefje af te nemen. O.i. moeten de dag- en weekendbriefjes kunnen blijven bestaan. Het zou de van oudsher échte binnenvaartgemeenten sieren om deze mogelijkheid te behouden, mede gezien de ruim duizend schippers die hun domicilie hebben in Dordrecht, Zwijndrecht of Papendrecht en ook weleens een aantal dagen in hun ‘thuishaven’ willen liggen. Wij moeten echter concluderen dat het college van B&W de binnenvaart liever weert omwille van economisch belang van het Havenbedrijf Rotterdam.

Het afschaffen van de dag- en weekendbriefjes is niet alleen nadelig voor de schippers. In de gemeenten zijn eveneens veel binnenvaart gerelateerde bedrijven gevestigd die meer reistijd en –kosten zullen moeten gaan maken om een schip te bezoeken.

In de afspraken spreekt het college van B&W ervan dat sinds 2011 een sterke daling is ingezet in het aantal dag- en weekendbriefjes. Hier wordt geen achterliggende oorzaak bij gegeven. Wij kunnen ons niet voorstellen dat in 3 jaar tijd de binnenvaart qua samenstelling en behoefte dusdanig is veranderd dat de daling daarmee te verklaren is. Wij denken dat de daling te wijten is aan de verminderde registratiemogelijkheden van de gemeenten in de regio sinds de overname van het beheer door het Havenbedrijf Rotterdam.

Het stoort ons dat de ASV hierin genoemd wordt als partij met wie dit in goed overleg is besproken. Ondanks dat de ASV daar belang bij heeft, is het afschaffen van de dag- en weekendbriefjes in andere overleggen besproken dan het WBR-overleg, waar alleen de andere genoemde partijen in deelnemen. De afschaffing is ons half augustus 2014 alleen ter kennisgeving meegedeeld door de regiovertegenwoordiger van BLN-Koninklijke Schuttevaer. Dat kan niet gezien worden als ‘goed overleg’ en vragen de raadsleden daar rekening mee te houden.

Dat de “Boodschappenregeling”, de auto-afzetplaatsen en het overnachten behouden blijven is daarentegen positief. Het is echter het minimale wat de gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht kunnen bieden gezien de ligging langs het drukste kruispunt voor de binnenvaart in Europa en dit voor vele schepen een doorgaande route is.

Het gebruik van AIS als middel om havenbriefjes te registreren.
Om een weloverwogen besluit te kunnen nemen over de Samenwerkingsovereenkomst, vinden wij, als ASV, dat de gemeenteraad goed op de hoogte dient te zijn van de ontwikkelingen omtrent het identificatiesysteem AIS, daar de tekenende partijen het systeem in de toekomst een prominente rol toekennen bij het innen van havengelden. Er is namelijk meer te vermelden over o.a. het draagvlak voor de verplichting en het functioneren van het Automatic Identification System (AIS) dan in het raadsvoorstel naar voren wordt gebracht door het college van B&W.

De ASV heeft de verplichting van AIS niet ondersteund en verwelkomd zoals de andere brancheorganisaties. De hoofdredenen hiervoor zijn:

  • De veelvoud aan technische storingen in het AIS. Het verplicht stellen van een dermate onbetrouwbaar systeem door een overheid kan lijden tot een schijnveiligheid en gevaarlijke situaties.
  • De privacy is (nog) onvoldoende wordt gewaarborgd. Het is nimmer de bedoeling geweest dat AIS-gegevens beschikbaar zouden zijn op publiek toegankelijke internetwebsites

De ASV onderkent wel de toegevoegde waarde dat het AIS (i.c.m. een visualiseringssysteem) als hulpmiddel bij het navigeren. De ASV ziet het systeem als een positieve aanvulling op het gebruik van radar en marifoon. Mochten de raadsleden behoefte hebben aan meer informatie in algemene over AIS zijn wij zeer bereidt meer documenten over dit onderwerp toe te sturen.

Specifiek aangaande de Samenwerkingsovereenkomst is een cruciaal punt niet meegenomen, niet in de overeenkomst noch in het raadsvoorstel. Anders dan het college van B&W doet voorkomen, is het niet mogelijk een registratiesysteem voor binnenhavengeld in te voeren dat alleen gebruik maakt van door AIS-transponders uitgezonden gegevens. De eigenaar van de transponder zal daarvoor toestemming moeten verlenen voor het gebruik van zijn gegevens voor de registratie van binnenhavengeld. Veel eigenaren zullen deze toestemming niet gaan verlenen en zal het nog niet zo lang geleden ingevoerde systeem van internetaanmelding moeten blijven bestaan, dan wel vervangen worden door een ander systeem dat geen gebruik maakt van AIS-gegevens.

Wij zijn van mening dat AIS niet bedoeld en niet geschikt is voor het registreren van havengeld. Het primaire doel van AIS is het zijn van een hulpmiddel bij de navigatie en communicatie, het registreren van havengeld daarentegen is een commerciële activiteit waarvoor de ASV het gebruik van AIS onwenselijk acht. De raad dient tevens in ogenschouw te nemen dat AIS nergens ter wereld met dit doel gebruikt wordt en in Rotterdam slechts sprake is van een klein proefproject met een gering aantal schepen.

Aanbeveling ASV.
Met al het bovenstaande in overweging te hebben genomen willen wij de gemeenteraad van Dordrecht adviseren de Samenwerkingsovereenkomst, zoals die nu voorlegt, niet aan te nemen. Dit advies doen wij in het belang van onze leden, de binnenvaartschippers in het algemeen en het imago van Dordrecht, Zwijndrecht en Papendrecht als échte binnenvaartgemeenten.

Hoogachtend,

Namens de Algemeene Schippers Vereeniging,

Ron Breedveld
Vicevoorzitter ASV