Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Ontwikkelingen in Frankrijk

Voor een wat breder zicht op de ontwikkelingen in Frankrijk, hieronder en als bijlage de vertaling door Jos Evens van de laatste nieuwsbrief van La Glissoire:

Cap à l'Amont, N° 011 Le 25 Octobre 2014

21 oktober: terugkeer naar de essentie van het RPP?

Deze dinsdag, 21 oktober, werd in Parijs (hoofdkantoor van VNF) de eerste bijeenkomst gehouden voor de herziening van de nieuwe RPP...
Andere vergaderingen, binnen zes maanden, moeten nog worden gepland om te bereiken, dat de ware afmetingen van de werken worden vermeld in de teksten: wat is de reden waarvoor dit inhoudelijke werk niet onmiddellijk gemaakt is in het kader van de actualisering van de verordeningen?

Op het eerste gezicht zou men kunnen denken, dat dit slordige werk alleen de kleine kanalen betreft, met het opnieuw opnemen van de oude onjuistheden over de lengte, meestal vermeld als 38 m 50, terwijl langere schepen al vele generaties erdoor varen. Maar bij nauwkeurigere beschouwing verschijnen enkele pareltjes buiten de kleine vaarwegen, die het totale gebrek aan discipline van de diensten bij de beoordeling weerspiegelen.

Om er maar een te benoemen, de Yonne, waar de sluis van Port Renard werd verbreed om toegang te verlenen voor schepen van 10 m. breed tot aan de containerhaven van Gron, is in het nieuwe RPP vermeld gebleven tot 8 m.!

Dus met andere woorden: verboden voor bredere schepen!!! Grote uitgaven voor niets?

En het zijn niet alleen de afmetingen van de kunstwerken, die een probleem zijn:

  • De verplichting tot AIS is nu een religie bij VNF, die weigerden om de stem van de schippers te horen, die keer op keer vertellen, dat het systeem niet betrouwbaar is en een hulpmiddel voor navigatie blijven moet; schippers, die ook zeggen, dat ze met hun gezinnen op hun schip leven en het is onaanvaardbaar dat ze voortdurend worden gevolgd door de hele wereld door technieken, ingevoerd om de positie van de schepen te bepalen: het is een schending van de persoonlijke levenssfeer!
  • De invoering van de zwemvestplicht toont dezelfde uitgesproken koppigheid, terwijl we weten dat het ding hinderlijk is, wat aanleiding kan geven tot verlies van evenwicht en ongevallen in bepaalde omstandigheden, wanneer men moet werken met weinig ruimte.


De 'wijsheid' van VNF gaat niet zover, dat naar de stem van deskundigen geluisterd wordt, die worden beschouwd als grote onverantwoordelijken en niet in staat om de momenten te herkennen, waar het dragen van een zwemvest nodig is of gevaarlijk!

Kortom, het antwoord op deze punten was NJET! .. .en reken maar op een PV in geval van niet-dragen van het zwemvest of als uw AIS defect of buiten dienst is.

Voor wat La Glissoire betreft, werd gevraagd om 3 essentiële dingen in afwachting van een herwaardering van de RPP:

1 - Een zwart op wit verklaring, dat zal er geen sanctie tegen schippers zal worden getroffen of het schip tegen gehouden wordt, omdat de afmeting van het schip is groter dan die, vermeld in het RPP: dat wordt toegestaan, dat elk schip overal kan blijven varen, waar het al eerder geweest is.

Antwoord: dit is tegenwoordig de werkwijze (verantwoordelijkheid) van de ondernemingen. (zie pagina 3: gevaar!)

2 - Dat VNF en het Ministerie duidelijk overeenkomen, dat in het geval van reparatie of vernieuwing in alle gevallen de afmetingen van onze waterwegen (lengte, breedte, hoogte van kunstwerken en diepte van kanalen) gehandhaafd blijven.

Antwoord: We zullen doen wat we kunnen met de middelen die wij krijgen (dat wil zeggen, onaangename verrassingen niet uitgesloten)

3 - dat de werkzaamheden van het herschrijven van de nieuwe RPP vanaf nu worden ingepland om de teksten te vertalen naar de realiteit van de mogelijkheden van onze waterwegen:

Antwoord:

A - we zullen een tussentijdse voorlopige mededeling aan de scheepvaart publiceren, waarin wordt aangegeven dat de lengte van hun vaartuig 39 m 50 en breedte 5 m 10 zal mogen zijn. B - We gaan de vaartuigen vaststellen, die grotere afmetingen hebben en hen vragen naar de precieze plaatsen, waar zij moeilijkheden ondervinden bij passage en vervolgens het geval per geval behandelen.

OPROEP SCHIPPERS:
Als uw schip meer dan 39 m 50 of meer dan 5 m 10 is: Neem contact op met om precies de plaatsen aan te geven, waar u moeilijkheden had (boot klem in de breedte, of gedwongen om de ankers weg te nemen, of enige andere probleem...). Vertel ons zo gedetailleerd mogelijk de datum en vaar-omstandigheden (geladen of leeg, geballast of niet, normaal water of droogte of vloedregime?).

Maak je geen zorgen, wij citeren in geen geval de naam van de schepen.
Het gaat erom, de knelpunten vast te stellen, om daarna te bepalen, wat de mogelijkheden zijn. Er is alleen uw ervaring die ons kan helpen: VNF benadrukt, te willen werken in deze richting, aan u te vertellen, waar de problemen zijn. We hebben al een lijst van specifieke sluizen, die heel krap zijn voor schepen van 5 m 10: dankzij de schippers die ons info gestuurd hebben en al degenen die dit zullen blijven doen.

Trieste realiteit van onze waterwegen: VNF is de beheerder van de budget-ellende: Wanneer men de zaak nauwkeurig bekijkt, is het geknoei in het RPP-dossier slechts het zichtbare topje van de ijsberg: in feite zijn we getuige van wat heftig de voorbereiding is van een algemeen failliet van het vervoer over water in ons land:

Omringd door volslagen onverschilligheid zien we een verontrustende ontwikkeling plaatsvinden : Dichtgeslibde kanalen en beperking van de toegestane diepgang (laatste nieuws, Dombasle-Arques, geladen met soda op 1 m 60, omdat je er met 1 m 80 niet meer doorkomt: = 30 of 35 ton verlies) Onderbroken trajecten: Zoals Nancy/Straatsburg was, gedurende 11 maanden in 2013/2014 en sinds het laatste "probleempje" van juni 2014 weer kan worden: is er nu sprake van fouten, nalatigheid, vandalisme of sabotage?

Provocerende bepalingen en zonder echte motivering:
Het verkleinen van de mogelijkheden van waterwegen in het geheel (voorbeeld van "veiligheidsmarge" onder bruggen, welk een vermindering van de toegestane hoogte van vaartuigen inhoudt)
Het verkeerd behandelen, belachelijk maken of lastig vallen van de schipper en zijn familie (onder permanente toezicht plaatsen met AIS, verplicht dragen van het zwemvest...) Het ontheffen van de beheerder van zijn verantwoordelijkheden (voorbeeld: het annuleren van de toegestane diepgang, vervangen door het begrip "inzinking" zonder begripsbepaling in het reglement van de "pied de pilote", de veiligheidsmarge: dat is handig en de schipper zal altijd verantwoordelijk zijn.)

Automatisering of bediening op afstand: bezuinigen ten koste van de betrouwbaarheid, veiligheid en continuïteit en vaak gepaard met vermindering van openings-uren, onbegrijpelijk op de kleine vaarwegen: automatiseringssystemen die moeten stoppen om 12.00 u. (waarschijnlijk voor lunch en op krachten komen!). De wil, om op sommige routes continue-bediening in te stellen, gepresenteerd als hoogtepunt van vooruitgang, zonder ligplaatsen te garanderen en zonder zich zorgen te maken over wat dit betekent aan verslechtering van levenskwaliteit en de gezondheid van exploitanten, reeds overgeëxploiteerd.

Vreemd genoeg, als het gaat om verbetering, is er niemand meer thuis:
De herziening van de standaard contracten is sinds 2010 tot stilstand gekomen en de invoering van het regelgevende gedeelte in de ijskast sinds 2012. De overheid blijft de verladers daarmee toestaan, te volharden in het misbruik van hun dominante positie en de niet-naleving van handelsregels.

Laatste nieuws:

Mijnheer Papinutti,
Heden ontvingen we, via derden, de kennisgeving aan de binnenvaart over de toleranties betreffende scheepsafmetingen, zoals verderop vermeld.

Eens temeer moet worden vastgesteld, dat de beroepsvereniging "La Glissoire" geen deel uitmaakt van de verzendlijst van het merendeel van de VNF-diensten.

Betreffende de inhoud van dit bericht, is het in tegenspraak met de verplichtingen die u bent aangegaan tijdens de vergadering van 21 oktober aangaande het instellen van een overgangsbepaling voor een periode van 6 maanden, de tijd, door u zelf noodzakelijk geacht voor onderzoek van de afzonderlijke punten.

Deze mededeling laat de dreiging van sancties open (mogelijk stillegging), tegen exploitanten van bovenmaatse (boven de toegestane overschrijding) schepen, die geen speciale vervoervergunning (AST) hebben: dit is in tegenspraak met alle gedane toezeggingen over de handhaving van de in de oude RPP bestaande en in de huidige RPP overgenomen en aan de onnauwkeurigheid van de maatgevingen te wijten toleranties. Deze mededeling vermeldt ook niet de werkzaamheden van een doeltreffende vaststelling van problemen, wat tijdens de bijeenkomst van 21 oktober is overeengekomen.

Wij herhalen ons verzoek, dat elke boete uitgesloten zal worden, totdat de verbeterde versies van de RPP zullen zijn afgerond, dat instructies zullen worden gegeven aan de politie om op te treden op een educatieve en niet-dwingende manier en dat een verbintenis wordt aangegaan, de afmetingen van kunstwerken niet te verkleinen bij onderhoud of renovatie.

De secretaris van la Glissoire,
Jacques DELHAY

Syndicat professionnel
De la Batellerie Artisanale
BP 1 - 77130 MAROLLES SUR SEINE