Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Veiligheid op de werkplek



Artikel 11.02 gaat ons allen aan maar blijkt soms niet uitvoerbaar op de manier zoals het beschreven is. Aangezien de CCR ons aan de “stijve”relingen willen hebben, was ik ook erg verbaasd dat de Duitse delegatie zo voor dit soort relingen is.

Enige tijd geleden in Brandenburg (Duitsland) in de buurt van Berlijn, werd ons door de havenmeester van het bedrijf, een ligplaats toegewezen naast een paar duwbakken. We hebben er allebei met verwondering naar gekeken, dit kan toch niet veilig zijn!(zie foto) In het donker kan je rare capriolen maken over de platliggende reling!

Omdat er in omgeving Berlijn veel smalle boogbruggen zijn die aan de zijkanten zeer laag zijn (3.60 meter zie foto) is het onmogelijk vaste relingen aan dek te hebben omdat je anders met het lege schip niet meer onder de bruggen doorkan. Wijzelf nemen ook af en toe een dergelijk boogbrug, iets wat best even inspannend is om goed doorheen te komen. Maar als je het art.11.02 ROSR doorgenomen hebt zijn we ook op de dekken (roef en voorroef) hoger dan 1 meter, verplicht een reling van 0.90 meter hoogte te plaatsen. Dan zijn we dus eerst uren bezig om alle relingen af te breken om het schip op kruiphoogte te krijgen.

Wij vinden het ook erg gevaarlijk met aanleggen. Er zijn veel schippers die het voorschip eerst in je reling zetten, dan klapt die reling toch wel even (zo ca.5 meter lengte reling) naar de binnenkant naar de dennenboom, je zal er net tussen lopen.. Dan heb je kans dat je klem komt te zitten of zelfs doodgedrukt wordt!