Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Verslibbing Ems en antwoord WSA

(vertaald vanuit het Duits)

Datum: 18-11-2014

Geachte heer Geist,

Door een van onze leden zijn wij gewezen op uw bericht aan de scheepvaart nr. 2406/2014 en willen tegen uw regeling bezwaar maken om reden van de gevaarlijke situatie in de voorhaven van sluis Herbrum.

Ongeacht meerdere bezwaren van onze leden aan u gericht, onderneemt u echter weinig tot naar onze mening niks om de situatie te verbeteren en de veiligheid te herstellen. Wij kunnen ons tevens niet vinden in uw beslissing om de invaarttijden te beperken. Het is onacceptabel dat schepen op de Ems, in stromend water, op het volgende hoogwater moeten wachten alvorens richting sluis Herbrum te kunnen varen.

Onze vraag is dan ook hoe u dat in de toekomst voor u ziet? De verslibbing gaat door en elke dag verslechtert de situatie, wat gaat de WSA daarop ondernemen? De WSA moet snel iets ondernemen om ongevallen zoals die met de ILONA-M in de toekomst te voorkomen.

Wij hopen snel een reactie van u te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
Het bestuur

Antwoord van WSA Meppen.

De opbouw van slib in de voorhaven van sluis Herbrum is de laatste tijd toegenomen. De WSA Meppen heeft daarom een injectieschip ingezet die op dit moment probeert de bevaarbaarheid te verbeteren. Nadat we hebben vastgesteld dat het slib in de huidige samenstelling niet voldoende kan worden weggenomen, hebben we besloten op korte termijn aan te sturen op een groot injectie apparaat. Deze is reeds in gebruik geweest.

Het is onze taak om de veiligheid en efficiëntie te garanderen. Wanneer we hierin beperkingen ervaren die we op korte termijn niet kunnen beïnvloeden, moeten we anders handelen. Er is geen twijfel dat er elk tij slechts een bepaald aantal schepen kan worden geschut. In samenhang met de sperring van een brug in Groningen hadden we gevreesd voor een toename van bergvaart naar Herbrum en hebben we de mogelijkheid vrij gehouden om waar nodig een deel van de scheepvaart stil te leggen.

Hier is geen gebruik van gemaakt omdat het aantal bergvarende schepen beperkt is gebleven en allen geschut konden worden. We gaan ervanuit dat, met de grotere injectie, de periode voor het schutten binnen het getijdevenster ruimer wordt.

Met vriendelijke groeten,
Seiwald Thorsten