Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Persbericht walstroom Deventer

Persbericht: Deventer past beleid walstroom aan na klacht van de ASV

Nadat een van de leden van de ASV een klacht over de walstroomvoorziening in Deventer bij de ASV heeft neergelegd heeft de ASV daarover contact gezocht met de gemeente Deventer.

De klacht van de schippers m.b.t. de Walstroomvoorziening was dat dit gebaseerd is op een prepaid betaling. De schipper moet vooraf een inschatting maken van het benodigde vermogen en dat per PIN betalen. Als het schip vertrekt wordt het positieve saldo niet terugbetaald. Met name de vrachtschippers die aan de Scheepvaartstraat in de haven van Deventer liggen hebben daar moeite mee. Het kan zo maar zijn dat ze door de havenbedrijven worden opgeroepen terwijl ze in de verwachting waren nog enige uren te kunnen blijven liggen. Ook kunnen ze niet in het weekend van de boot af, om te voorkomen dat bij terugkomst de diepvries ontdooit is. Daar had de gemeente Deventer begrip voor.

De Gemeente Deventer stelde daarop voor een betaalsysteem via de SAB eco-kaart in te voeren. De ASV heeft dit voorstel aan de denktank voorgelegd. Vanuit de denktank van de ASV kwamen heel wat opmerkingen die overwegend een negatieve reactie waren op dit voorstel, waarna de ASV er bij de gemeente Deventer ervoor pleitte om een meer landelijk systeem te kiezen (zoals Parkline of Walstroom.nl).

De reactie van het ASV bestuur en denktank om niet voor SAB te kiezen vat de gemeente Deventer in een antwoord aan de ASV als volgt samen:

SAB is opgericht voor inzameling van afvalstoffen en niet voor walstroom.
Parkline en Walstroom.nl bieden al aan, waarom nog meer aanbieders.
Wel noemt de ASV als positief dat iedere schipper een Eco-card aan boord heeft.

De reactie komt er op neer dat wordt gepleit voor niet te veel verschillende aanbieders, ‘met name dat SAB niet voor dit doel is opgericht. Voor de gemeente zijn dit echter geen valide redenen om niet te kiezen voor SAB. “

Deventer heeft daarna een tussenoplossing bedacht en een besluit genomen m.b.t. de keuze van een ombouw van het betaalsysteem voor de bestaande walstroominstallatie van de havens aan de Scheepvaartstraat in Deventer. De keuze is definitief gevallen op het SAB systeem, maar de gemeente Deventer laat ook de bestaande prepaid betaalmogelijkheid intact. De gemeente Deventer schrijft onder andere aan de ASV:

“SAB is vanuit de overheid primair opgericht voor het inzamelen van de scheepsafvalstoffen, en als extra faciliteit bieden zij gemeenten ook de mogelijkheid tegen een acceptabel tarief als backoffice te fungeren voor walstroomfaciliteiten. Juist omdat de Eco-card een bestaande voorziening is voor de gehele binnenvaart, zijn we van mening dat deze een goed (en concurrerend) alternatief is voor de overige aanbieders en dat de markt daarmee niet verzadigd wordt. De benodigde chip op de Card is gratis te verkrijgen.”

Met ‘acceptabel tarief’ bedoelt de gemeente Deventer de abonnementskosten die de gemeente moet betalen aan SAB voor de dienst die zij levert. Dit tarief is vele malen lager dan van de andere aanbieders, volgens de gemeente Deventer. Omdat deze kosten, samen met de aanlegkosten door de gemeente doorberekend moeten gaan worden in het tarief voor de walstroom die de schipper dient te betalen, zou het in dit geval juist wel in het voordeel van de schippers zijn dat Deventer zich op SAB richt.
De leverancier van het prepaid systeem is een samenwerkingsverband aangegaan met SAB en kan daarmee de Eco-cardlezer relatief goedkoop inbouwen in de bestaande schakelkast. Daarmee blijft de bestaande prepaid betalingsmogelijkheid ook nog intact en heeft schipper dus de keuze.

De gemeente spreekt de hoop uit dat zij de ASV met deze argumentatie overtuigd heeft. Zij heeft inmiddels de partijen opdracht verstrekt en de installaties zullen begin 2016 aangepast worden.

Hoewel de ASV met deze oplossing niet heeft gekregen waar om gevraagd is (stroomlevering via Parkline of Walstroom.nl) begrijpt de ASV de argumentatie van de gemeente Deventer en is de ASV tevreden dat er in ieder geval naar de argumenten van de ASV geluisterd is waardoor er een keuze komt voor de schipper om buiten het SAB om stroom af te nemen.

De ASV zal natuurlijk aandachtig de bevindingen van haar leden blijven volgen hieromtrent.

Sunniva Fluitsma

Achterliggende informatie:

Op 13 november ontving de ASV onderstaande mail:

Geachte heer/mevrouw,

N.a.v. uw brief d.d. 21-01-2015 (zie bijlage) hebben we onderzoek uitgevoerd.

De klacht van de schippers m.b.t. ons huidig Walstroomvoorziening is dat dit gebaseerd is op een prepaid betaling. De schipper moet vooraf een inschatting maken van het benodigde vermogen en dat per PIN betalen. Als het schip vertrekt wordt het positieve saldo niet terugbetaald. Met name de vrachtschippers die aan de Scheepvaartstraat in de haven van Deventer liggen hebben daar moeite mee. Het kan zo maar zijn dat ze door de havenbedrijven worden opgeroepen terwijl ze in de verwachting waren nog enige uren te kunnen blijven liggen. Ook kunnen ze niet in het weekend van de boot af, om te voorkomen dat bij terugkomst de diepvries ontdooit is. Daar hebben we begrip voor.

Onderzoek alternatief
We weten dat er systemen zijn van Seijsener, Walstroom.nl en Utiliq. Wij hebben ons geconcentreerd op SAB: Het SAB (stichting afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart) is als Nationaal Instituut opgericht en verantwoordelijk voor het uniforme financieringssysteem voor de inname en verwijdering van olie- en vethoudend scheepsbedrijfsafval. Zij zorgt voor de inning van de afvalbeheersbijdrage, te weten € 7,50 per 1000 liter gebunkerde accijnsvrije gasolie. De inning van de afvalbeheersbijdrage geschiedt door middel van het openen van een ecorekening en het gebruiken van een ecokaart.
Ook biedt de SAB de afhandeling aan betreffende de afgifte van vuil water, het afnemen van walstroom en drinkwater en het innen van havengelden, gekoppeld aan de huidige ecokaart met chip. SAB laat de hardware installaties door derden bouwen, en doen zelf de backoffice betalingsactiviteiten. De functionaliteit komt er op neer dat zij de werkelijk verbruikte elektriciteit achteraf in rekening brengen bij de schippers en dat doorstorten naar de gemeente, waarbij de gemeente het tarief bepaald.

Graag horen wij de mening van de Algemeene Schippersvereeniging over dit concept van SAB.

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet, Gemeente Deventer

Daarop was onderstaande ons antwoord:

Geachte heer Naar aanleiding van ons telefoongesprek en de mail die u ons gestuurd heeft aangaande de oplossing die u voorstelt in verband met de klacht over de walstroom wil ik u hiermee een eerste reactie sturen.

Als eerste willen we u bedanken voor het feit dat u de klacht serieus genomen heeft en heeft gezocht naar een mogelijke oplossing. Het was per slot van rekening er ook niet om  te doen de gemeente Deventer in een kwaad daglicht te plaatsen, maar om een oplossing te verkrijgen waar de gemeente zelf misschien nog niet bij stil gestaan had. Het feit dat Deventer toch actie wil ondernemen is dan ook positief en daarmee  hoopt de ASV  dat dit een aanleiding gaat worden naar een ietwat binnenvaartvriendelijker beleid van deze gemeente.

Ik heb volgens afspraak de vraag in eerste instantie aan het bestuur en de denktank van de ASV voorgelegd om een eerste indruk te krijgen (zonder mijn eigen mening daarbij te geven zodat er een zo objectief mogelijke reactie zou komen)

De conclusie vanuit de denktank en het bestuur werd door een de van leden als volgt samengevat:

“Het lijkt me dat we kunnen zeggen dat we niet adviseren het via de SAB te doen. Dat komt voornamelijk door de rol die het SAB speelt in de huisvuilaffaire en wat haar originele taak is. “

Als positief werd genoemd (wat u zelf ook al meldde)
De ECO-card is altijd aan boord en je hebt geen extra account/inlog of app nodig. 

Als negatief werd gemeld:
Voor de Nederlandse schipper word het al moeilijk, wat denk je dan voor de buitenlanders die onze havens aan doen, het moet landelijk met max. 2 aanbieders toch te regelen zijn.
Om hier het SAB nu de leiding, en het uitvoerende orgaan te laten zijn, lijkt mij niet de geschiktste optie. Laat het SAB bij zijn taak blijven waar hij voor opgericht is, en daar mankeert nog veel aan.
Er zijn al verschillende aanbieders,
Snap niet waarom het allemaal weer moeilijk moet. (2 X)
Volgens mij wordt het op den duur allemaal parkline
geef SAB niet te veel macht. Die invloed wordt te groot.
We moeten gaan storten en SAB zal alles gaan betalen straks voor ons, dat is een onwenselijke situatie. geen goed idee, dat is voornamelijk gevoelsmatig.Mijn ervaringen met stroom uit een kastje beperken zich tot Amsterdam en Terneuzen. Niet goedkoop ten opzichte van stroom gewoon in je huis,maar wel makkelijk en het werkt (bijna) altijd goed.
Wat betreft dat eco card gedoe;een accountje meer of minder doet er wat mij betreft ook niet meer toe. Alle stroomkastjes zitten nu toch bij dezelfde? Dus geen uitzondering voor Deventer.
De ECO-card is dan wel altijd aan boord maar veel schippers hebben bewust geen chip geplaatst en die zouden hiermee daartoe gedwongen worden dat te doen.

De voorstellen die kwamen vanuit het bestuur en de denktank waren:

Mijn wens zou zijn, een aanbieder die t.a.t. een concurrerende prijs af geeft voor zijn geleverde diensten. Deventer vraagt nu aan ons wat wij wensen, dus een systeem waar je je aanmeldt, en afmeldt, en de kosten per bank betaald kunnen worden.
Via parkline vind ik OK.
Volgens mij wordt het op den duur allemaal parkline.
Waarom niet via park line of walstroom dat bestaat ook nog.
Ben er toen mee begonnen te schrijven met het havengeld Deventer. Heb daarna nog 2 keer getelefoneerd met de havenmeester en geadviseerd om Utiliq als walstroom omdat die door het hele land stroomkasten heeft.
Ik ga ook voor walstroom.nl het werkt perfect. Verreweg de meeste haven werken via dit systeem dus ik denk dat de meeste schippers wel al een account hebben bij walstroom.nl. Dit lijkt mij voldoende argument om dit in Deventer ook zo te gaan doen.

Algemene opmerkingen:

Nog even over een prijs, aan de huishoudens in ons land zijn de prijzen per KW, sinds vorig jaar behoorlijk gezakt, is dat in R-dam en A’dam voor de schipper ook gebeurd?
Waar ik mee zit is dat walstroom waarschijnlijk niks schoner is als onze generator, en de CO2 op een andere plek in de lucht komt, Nederland is weer meer CO2 gaan uitstoten 6.8% meer als vorig jaar, en er is 1,9% groei, men verklaart dat er is meer verkeer is gekomen en er zijn 3 kolencentrales gaan draaien.
Ik ben het er niet mee eens dat wij aan een stroomkast liggen voor minder CO2 uitstoot Was mij niet bekend dat SAB iets met “walstroom”deed.
Ben er toen mee begonnen te schrijven met het havengeld Deventer. Heb daarna nog 2 keer getelefoneerd met de havenmeester en geadviseerd om Utiliq als walstroom omdat die door het hele land stroomkasten heeft. Vind het ook vreemd dat ze mij geen bericht meer hebben terug geschreven. Alstublieft, geen SAB.
Hoe grappig... “hoe duw je een schipper een ecokaart met chip in zijn strot”

Conclusie: Ons inziens roept uw voorstel veel weerstand op bij de schipper en is dit in ieder geval bij onze leden geen voorstel wat op veel instemming kan rekenen. Ik kan uw voorstel nog doorgeven aan de diverse kranten zodat er middels een poll gekeken kan worden naar wat de schippers ervan vinden, en ik kan het bij de ASV op facebook plaatsen en om een reactie vragen. Ik wil dat natuurlijk wel doen maar wil u er op voorhand op wijzen dat in de polls tot nu toe de mening van de ASV en de schippers overeen kwamen dus ik verwacht niet dat er opeens een heel ander geluid vanuit die hoek zal komen. 

Ik hoop u hiermee voor zover voldoende op de hoogte gesteld te hebben, en zie uw antwoord belangstellend tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Sunniva Fluitsma

Daarop ontving de ASV op 22 december 2015 onderstaand bericht:

Geachte mevrouw Fluitsma,

Wij hebben uw reactie en de reactie van Schuttevaer beoordeeld en gesprekken gevoerd met SAB en Parkline. Daarmee hebben wij op goede gronden een besluit genomen m.b.t. de keuze ombouw betaalsysteem voor de bestaande walstroominstallatie van de havens aan de Scheepvaartstraat in Deventer. De keuze is definitief gevallen op het SAB systeem, maar we laten ook de bestaande prepaid betaalmogelijkheid intact.

In onderstaande mail leg ik u graag uit waarom de gemeente tot deze keuze is gekomen:

De reactie van het ASV bestuur en denktank om niet voor SAB te kiezen kunnen we als volgt samenvatten:

SAB is opgericht voor inzameling van afvalstoffen en niet voor walstroom.
Parkline en Walstroom.nl bieden al aan, waarom nog meer aanbieders.
Wel noemt u als positief dat iedere schipper een Eco-card aan boord heeft.

De reactie komt er op neer dat wordt gepleit voor niet te veel verschillende aanbieders, ‘wn dat SAB niet voor dit doel is opgericht. Voor de gemeente zijn dit echter geen valide redenen om niet te kiezen voor SAB.

In het algemeen is de techniek bij alle aanbieders zo opgezet dat de walstroom rechtstreeks van de gemeente of havenbedrijf wordt afgenomen, de verschillende aanbieders zorgen alleen voor de inning van de kosten. Zij dragen dat weer af aan de gemeente en berekenen daarvoor abonnementskosten, zij zijn dus een backoffice bedrijf. De gemeente bepaalt het stroomtarief en niet de aanbieders.

SAB is vanuit de overheid primair opgericht voor het inzamelen van de scheepsafvalstoffen, en als extra faciliteit bieden zij gemeenten ook de mogelijkheid tegen een acceptabel tarief als backoffice te fungeren voor walstroomfaciliteiten. Juist omdat de Eco-card een bestaande voorziening is voor de gehele binnenvaart, zijn we van mening dat deze een goed (en concurrerend) alternatief is voor de overige aanbieders en dat de markt daarmee niet verzadigd wordt. De benodigde chip op de Card is gratis te verkrijgen.

Met ‘acceptabel tarief’ bedoelen we de abonnementskosten die de gemeente moet betalen aan SAB voor de dienst die zij ons levert. Dit tarief is vele malen lager dan van de andere aanbieders, zo hebben wij ondervonden. De abonnementskosten die SAB berekend aan de gemeente is voor het gehele systeem ongeacht de hoeveelheid aansluitpunten, terwijl de andere aanbieders abonnementsprijzen per stroompunt berekenen. Omdat deze kosten, samen met de aanlegkosten door de gemeente doorberekend moeten gaan worden in het tarief voor de walstroom die de schipper dient te betalen, is het in dit geval juist wel in het voordeel van de schippers dat Deventer zich op SAB richt. Wij hebben immers nu een bestaand prepaid betaalsysteem die we ten gunste van de beroepsvaart willen ombouwen. De leverancier van het prepaid systeem is een samenwerkingsverband aangegaan met SAB en kan daarmee de Eco-cardlezer relatief goedkoop inbouwen in de bestaande schakelkast. Daarmee blijft de bestaande prepaid betalingsmogelijkheid ook nog intact en heeft schipper dus de keuze.

Ik hoop u met deze argumentatie overtuigd te hebben, wij hebben de partijen opdracht verstrekt. De installaties zullen begin 2016 aangepast worden.

Met vriendelijke groet,
Gemeente Deventer
Begeleiden en Beheren
Team Voorbereiding