Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

WBR-HBR


Aan Paul Markusse de eer een keer in te vallen voor Ron, daar het zijn vaarweek nog was.

Het is gebruikelijk, een vooroverleg te hebben als deelnemende organisaties, deze werd voorgezeten door Leny van Toorenburg.

Alle zaken die men wil behandelen kunnen dan gecoördineerd aan het havenbedrijf gesteld worden. Zaken die zijn in gebracht, komen in verslag met HBR.

Vooroverleg verliep gemoedelijk, en zakelijk.
Om 10.00 uur opende een nieuwe voorzitter de vergadering met een ieder welkom te heten, en konden wij ons allemaal persoonlijk voorstellen.

Vorig verslag van 16-10-2014 wordt zonder aan of opmerkingen goed gekeurd.

Agenda:
Lopende zaken, zoals bouw Botlekbrug, loopt volgens planning. Op 12-07-2015 wordt er een as geopend, eind 2015 as 2, in mei dit jaar komen er in het weekeind wat algehele stremmingen, vanwege egaliseringen met een kraanschip. Men hoopt in tweede helft 2017 te gaan beginnen met slopen oude Botlekbrug.
Te Alblasserdam is de container overslagplaats BCTN bijna operationeel, valt onder havengeld regime van Rotterdam. Er zijn borden geplaatst dat er alleen gemeerd mag worden met toestemming, dus alleen voor laden/ lossen.

Autosteiger in de Botlek is aangepast, de vraag is geweest of er ook een paal voor het steiger kon komen, maar is afgewezen, daar deze dan in het vaarwater kwam te staan.

Het Breediep wordt verruimd, breder gemaakt naar 250 meter, en bij NAP een diepgang van 8.00 meter. Eerst moet men een leiding omleggen die daar loopt, dus al met al is het een groot project geworden, geen eind data gehoord.

Wacht en ligplaatsen:
Op de Maasvlakte 2 is men nog druk doende met het realiseren van wacht en ligplaatsen, maar men moet echt van de bedrijfstak zelf worden benaderd om tot goede beslissingen te komen, waar dit en waar dat. Er is ook een enquête geweest onder de daar veel varende schepen, en daar maakt men veelvuldig gebruik van. Hier komen voldoende antwoorden op binnen, maar soms ook tegenstrijdige, vooral over het hek werk dat op ponton Maashaven staat, de een wil een hekwerk in het midden, een ander aan weerszijde van het ponton.

Er is een onderzoek naar de meer breedte aan de Antarctica kade. Dit mede omdat de totale lengte, voor binnenvaart te kort is, al meerdere malen aangegeven, maar volgens havenbedrijf is het voldoende tot 2020. (lengte 650 meter, breedte 65 meter.)

Er is door de organisaties steeds gevaagd het spitsregime van de Botlek brug op te heffen, het GHB vind het ook, maar de gemeente Spijkenisse waar Botlek brug onder valt, werkt hierin niet mee. Deze vinden, dat zijn inwoners, recht hebben om onbelemmerd naar hun werk moeten kunnen. Er word in nabije toekomst toch een gesprek gepland om dit te bespreken.

Alphatron autosteiger/water tappunt:
Er komen veel klachten binnen over de bereikbaarheid. Fluvion heeft een stuk water gehuurd, maar er moet een kade vrij blijven van 135 meter, voor auto aan/van boord, en voor het in nemen van drinkwater. Er zal beter moeten worden gehandhaafd door de gemeente.

Her inrichting Maashaven:
Naar het schijnt zijn de heren Kees de Vries en Jan Kruisinga al geruime tijd bezig met het ligplaatsen behoud Maashaven. Er komen maar steeds project ontwikkelaars die er een andere invulling aan willen geven. Bij de verwijderde benzine pomp (vlak bij ons kantoor) komt een soort recreatie plantsoen, en wilde die schepen van het steiger weg hebben, maar voor als nog mogen de schepen er blijven liggen. Achter in de Maashaven wil men ook wat gaan veranderen, wat is onbekend, GHB wijst het niet af, als er geen ligplaatsen moeten worden ingeleverd. De project ontwikkelaar krijgt een jaar de tijd om zijn plannen in te dienen. Ook moet er voldoende bereikbaarheid blijven, (vaarruimte) om plaats te bereiken. Het Wifi project heeft een vertraging in de aanleg, het moet nu glasvezel worden, en dat gaat nog even duren voor het klaar is, men hoopt het in eind 2015 gereed te hebben.

Havengelden:
Er is een groot onderzoek geweest, of er ook in andere periodes, dan de nu bestaande, tijdsduren betaald kon worden. Het havenbedrijf kwam tot de conclusie dat het voor 80% van de betalende binnenvaartuigen duurder ging worden als nu. Men ziet er voorlopig van af om er verandering in aan te brengen.

Dobberpalen:
Er komen veel klachten over deze palen binnen, dus besluit gemeente deze niet meer te plaatsen, ze zijn ook een stuk duurder als een gewone paal.

Auto afzetplaatsen:
Er zijn er te weinig, vooral op de maasvlakte, bv. in de Yatseehaven.

Uilehaven Zwijndrecht:
Vorige vergadering kon men niet aangeven wie de beheerder over deze haven is. Het valt onder het GHBR, alleen staat er een bord, dat er alleen ligplaats mag worden in genomen met toestemming. Dit omdat de haven wel eens voor andere doeleinden gebruikt kan worden.

CDNI deel B:
Er komen nog steeds meldingen binnen bij het haven bedrijf over problemen met lading afgifte. Havenbedrijf spreekt de ontvanger daarop aan, en gaat met ontvanger aan de slag, om de zaak op te lossen, er worden zelfs proces verbaal uitgeschreven.

Duwbakken:
Er zijn het eerste kwartaal 2015 totaal 19 meldingen geweest van losgeslagen duwbakken meld havendienst. Zeer vervelend vind ook de duwbakken vereniging, en er zal beter op gelet moeten worden dat er goed word vastgemaakt, en wel met deugdelijk touw c.q. draad werk.

Pilot/AIS:
Het innen van havengeld met behulp van AIS gegevens loopt nog, dit is een proef, maar word verlengd, nog geen resultaten hier over. Men vertelde ons dat er een fabrikant een AIS apparaat ontwikkeld heeft voor duwbakken, deze zendt alleen maar uit, gebruik van energie komt uit een batterij, en is miniem.

Noordereiland:
Er komen klachten binnen om te meren met diepgangen boven de 2.40 meter aan het Noordereiland. De diepgang om te meren aldaar is 2.40 meter bij NAP. Vanwege de constructie, is het niet mogelijk te baggeren, laat de kade niet toe, het blijft voorlopig zo.

Tabblad:
Volgens de organisaties heeft havenbedrijf beloofd een tabblad te maken met de actuele dieptes aan de kades. Havenbedrijf zegt van niets te weten, maar als er behoefte naar is kunnen we het onderzoeken of het haalbaar is, om het te produceren.

De voorzitter sluit om 12.30 uur de vergadering en bedankt ons, en wij hem.
Paul Markusse.