Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Expertpanel april - Zijn samenwerkingsverbanden innovatiever

De Binnenvaartkrant vraagt in het kader van innovaties regelmatig een zogenaamd “expertpannel’ om een reactie. Deze keer werd ik benaderd om mijn visie te geven. En natuurlijk horen de leden op de hoogte te zijn van hetgeen er in de krant verschijnt. Daarom kunt u hieronder de betreffende vragen en de door mij gegeven antwoorden lezen.

Het ministerie van I&M is met BLN-KSV, CBRB, de banken en verladersorganisatie EVO in gesprek over maatregelen om binnenvaartondernemers te stimuleren tot de vorming van commerciële samenwerkingsverbanden in de droge lading. Dat zou de branche niet alleen financieel sterker maar ook innovatiever maken. Is dat zo?, vraagt Groenervaren aan drie experts:

  • Is het dan zo slecht gesteld met de innovatie in de binnenvaart?

Ja. Je ziet wel innovaties voortkomend uit subsidies maar dat is incidenteel en getuigt niet van een gezonde bedrijfstak. Je ziet zelden een natuurlijke innovatieve ontwikkeling. De investeringen die er gepleegd worden, worden vooral besteed aan allerlei zaken die moeten om te kunnen blijven varen, of ze zinnig zijn of niet. Dat staat een natuurlijke ontwikkeling in de weg.

  • Wordt het met (meer) commerciële samenwerkingsverbanden beter? Waarom wel/niet?

Nee. Als men bijvoorbeeld gezamenlijk inkoopt kan het helpen. Maar bij samenwerkingsverbanden die functioneren als bevrachtingskantoren geldt: meer samenwerkingsverbanden (meer bevrachters) is meer concurrentie op het binnenhalen van dat contract bij de klant, ergo de tarieven worden lager. Conclusie: De schipper heeft geen geld om zelf te kiezen voor innovaties. De enige innovaties zullen dan afgedwongen innovaties zijn of voortkomend uit subsidies.

  • Waarop zouden die samenwerkingsverbanden zich als eerste moeten richten?

Een samenwerkingsverband zou zich als eerste moeten richten op het afdwingen van goede primaire en secundaire vervoersvoorwaarden. Wil men innovaties mogelijk maken dan zal er bovenop de kostprijs ruimte moeten zijn voor investeringen: Dat vraagt om een te hanteren bodemtarief (kostprijs + ruimte voor investeringen). Dat heeft een wettelijk kader nodig om tot uitvoer gebracht te kunnen worden.

Sunniva Fluitsma