Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Brief aan ILenT

Brief aan de ILenT
ILT/Scheepvaart
Postbus 16191
2500 BD Den Haag

Zaandam, 1 september 2014

Betreft: Verzoek aangaande technische eis aan kranen op binnenvaartschepen.

Geachte heer/mevrouw,

Wij, bestuur en denktank van de ASV, ontvangen regelmatig praktijkvoorbeelden van scheepseigenaren m.b.t. scheepskeuringen in het kader van het Reglement van Onderzoek voor Schepen op de Rijn (ROSR) en/of EU Richtlijn 86/2006/EG. Ter voorbereiding van de najaarsvergadering op 18 oktober a.s. is de ASV bezig een aantal zaken te inventariseren en te bundelen in wat we noemen het "Zwartboek CCR-eisen".

Een van de eisen die op dit moment spelen bij diverse keuringen, zijn de eisen die gesteld worden aan bestaande (auto)kranen aan boord van binnenvaartschepen (art. 11.12), met name de eis van keuring door een erkend deskundige (lid 6). Deze eisen worden voor scheepseigenaren omgeven door onduidelijkheid en tegenstrijdigheid. Bij verlenging van het Certificaat van Onderzoek (CvO) lijkt er in individuele gevallen sprake te zijn van verschillen tussen schepen in de toepassing van de eisen, die door de keuringsinstantie wordt gesteld.

De regelgeving hieromtrent geeft eveneens geen duidelijkheid. Dit vanwege verschil tussen het ROSR en de EU Richtlijn m.b.t. welke leden van het artikel over kranen (art. 11.12) zijn opgenomen in de overgangsbepalingen.

Daarbij heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart besloten om de overgangstermijn van de eisen aan kranen in een moratorium met vijf jaar te verlengen, waarbij de minister aan heeft aangegeven die termijn te willen benutten om te komen tot een oplossing of alternatieven voor deze knellende eisen. Specifiek noemde de minister de eis van keuring van kranen.

Bovenstaande overziend wil de ASV met dit schrijven een verzoek indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hieromtrent duidelijkheid te verschaffen, in het belang van een eerlijke behandeling bij scheepskeuringen.

Concreet verzoekt de ASV om duidelijkheid omtrent het volgende:

  • Wat zijn de eisen aan kranen bij verlenging van het CvO tot 31-12-2014, gespecificeerd naar bouw-/montagejaar van de kraan?
  • Wat zijn de eisen aan kranen bij verlenging van het CvO na 01-01-2015, gespecificeerd naar bouw-/montagejaar van de kraan?
  • Moeten kranen bij verlenging van het CvO tot 31-12-2014 een keuring ondergaan door een erkend deskundige, gespecificeerd naar bouw-/montagejaar van de kraan? Zo ja, volgens welke (sub)artikelen.
  • Moeten kranen bij verlenging van het CvO na 01-01-2015 een keuring ondergaan door een erkend deskundige, gespecificeerd naar bouw-/montagejaar van de kraan? Zo ja, op welke (sub)artikelen.
  • In het geval van een verplichte keuring, welke instanties/bedrijven zijn middels welke bekendmaking door ILT erkend deze keuring uit te voeren?

Ten tijde van scheeps-keuringen door experts van de Scheepvaartinspectie waren er "Dienstinstructies" voor deze keuringen.

  1. Bevatten die instructies destijds ook richtlijnen betreffende keuringen van (auto)kranen en zo ja, wat hielden die in?
  2. Bestaan er voor de huidige experts nog steeds dienstinstructies voor keuring van scheepsonderdelen, met name (auto)kranen?

Zo ja, wat houden die in? Vindt er regelmatig overleg plaats over die dienstinstructies?

Zo nee, waarom zijn die er niet meer?

Wij hopen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) met dit schrijven van voldoende informatie te hebben voorzien om aan het verzoek van de ASV om duidelijkheid tegemoet te komen. Mocht ILT echter vragen hebben inzake het verzoek, kan contact worden opgenomen met ondergetekenden.

Namens de ASV,

Sunniva Fluitsma
Voorzitter ASV
+31 611 887 791

en

Ron Breedveld
Vicevoorzitter ASV
+31 653 801 460