Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

CDNI deel 2 losverklaringen, lossen en het milieu

U hebt vast al iets gehoord over de losverklaring die wij al een aantal jaren moeten ontvangen van de ladingontvangende partij. Het doel was ooit dat de bedrijven aan de wal ervoor zouden zorgen dat zij een schoon schip opleveren en er dus minder milieuvervuiling van het oppervlaktewater plaatsvindt. In de afgelopen 5 jaar hadden er putten, containers en materieel moeten komen aan de wal bij de bedrijven die daarvoor zouden zorg dragen. Maar je snapt al (natuurlijk hebben wij dat voorspeld). Die bedrijven aan de wal hebben de afgelopen jaren nooit enige controle gehad, de schippers wel (of het formulier aan boord was) inclusief boetes. De bedrijven aan de wal hebben dus ook helemaal niets gedaan om nu wel te zorgen dat wij echt schoon zijn.

Maar de 5 jaar zijn om en nu mag er bij heel veel goederen niets meer in het water geloosd worden. Voor ons betekent dat: je mag je ruim niet meer uitspuiten. Maar hoe moeten wij een schoon schip opleveren?

Bedrijven dekken zich lekker in door bijvoorbeeld ons op ons charter te laten tekenen dat we vanuit zuid Frankrijk naar Duitsland terug zullen varen om ons schip schoon te laten maken. Daar staat natuurlijk geen enkele vergoeding tegenover, en wie betaalt het schoonmaken? Dat is natuurlijk een onmogelijke tekst dus de realiteit is dat wij of geen werk hebben, of iets tekenen waar wij nooit aan kunnen voldoen. Maar officieel is dat bedrijf (BASF) fijn overal van gevrijwaard.

Nu zijn er in Duitsland al boetes uitgedeeld aan schepen die eigenlijk helemaal niet de partij zijn die de “overtreding” begaan. Zo’n boete kan 1.500 euro bedragen want het is een milieudelict en dat telt lekker aan. Dat geldt bijvoorbeeld ook als bij het laden er iets in ons gangboord terechtkomt (door de ladende partij) die er door een golf (van een voorbijkomend schip) weer uitgespoeld wordt. Dat bedrijf heeft een ontheffing en mag massa’s in het water terecht laten komen, maar wij hebben dat natuurlijk niet dus wij zijn degene die dan de overtreding begaan.

Op dit moment is het ook zo dat de bedrijven aan de wal met oude losverklaringen werken en ook daar krijgen zij geen problemen mee, maar de schipper die de papieren in ontvangst neemt wel. De reactie van de bevoegde instantie is dat je dan maar je schip moet laten liggen voor de wal bij het bedrijf tot alles geregeld is. Leuke reactie want dan krijg je natuurlijk het feit dat je de productie stopzet waar men niet echt blij mee is, zacht gezegd. Dus dat wordt in ieder geval de volgende keer geen reis meer voor die klant. Bovendien denk ik zelf dat als men de sterke arm erbij haalt men je kan sommeren te vertrekken van die plek.

Zo een lang verhaal maar het speelt wel. Het valt allemaal onder het CDNI akkoord (CCR) in Nederland gecoördineerd door het SAB, De officiële instantie in Nederland voor meldingen hieromtrent is te bereiken onder: Port of Rotterdam tel + 31 102521000
In Belgie: Haven Antwerpen tel: +32 3 205 20 13

Misschien iets om minstens vragen over te stellen aan de minister?