Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Verslag ledenvergadering 18 oktober 2014

Opening

Om 10 uur opent technisch voorzitter Bouke Veltman de vergadering. Hij heet iedereen welkom en is blij met de volle zaal. We hebben een volle agenda daarom is er geen rede.

Notulen

De notulen van de vorige vergadering worden doorgenomen en worden goedgekeurd.

Sociale aspecten binnenvaart

Sunniva Fluitsma vertelt dat er veel sociale problemen zijn in de binnenvaart, mede door de crisis die maar blijft duren. Lilian van Hiele is van het Steunpunt Binnenvaart en zij gaat er van alles over vertellen. Daarna is er gelegenheid om vragen te stellen.

Lilian van Hiele begint met haar presentatie.

Het steunpunt bestaat sinds 2000. Door de jaren heen is er heel veel specifieke ervaring opgedaan, m.b.t. alle sociale aspecten voor de binnenvaart. Het steunpunt kan de binnenvaart helpen, met zaken waar de binnenvaart als leek tegenover staat, bij allerlei formaliteiten die je tegenkomt als er problemen opkomen bij wel of niet gedwongen bedrijfsbeëindiging, of door (tijdelijke) ziekte of andere oorzaken. Het steunpunt is er voor de gehele binnenvaart voor welk probleem dan ook. Het is nu eenmaal een specifieke bedrijfstak, waar een oplossing net even anders is dan aan de wal. Alle zaken worden vertrouwelijk behandeld, dus bel of mail ons gerust. +31620112319 Steunpunt Binnenvaart

Markttransparantie

Laurent de Bijl geeft namens Ons Recht en ESO een presentatie over een marktobservatiesysteem voor heel Europa.

Wij willen gelijke kansen om te ondernemen, een compleet vrije markt functioneert niet. De binnenvaart is milieuvriendelijk en duurzaam. In een schema kun je zien hoe het moet worden. Belangrijk is dat je anoniem een klacht in kan dienen als iemand onder de kostprijs vaart. Er moet een referentieprijs komen waar allerlei kosten in verwerkt zijn. Deze kosten zijn natuurlijk niet bij iedereen gelijk. Iedere reis krijgt een referentienummer zodat elke schipper, bevrachter en verlader de reis kan volgen en weet wat deze reis betaalt, hoeveel er vervoerd word en onder welke voorwaarden. Voor de verlader is het ook een prikkel, hij weet waar de schepen zijn, hij weet wat de schipper betaald krijgt en of hij teveel betaald heeft of niet. EBU is tot nu toe tegen maar ook weer niet. Ze waren wel graag eerder op de hoogte gesteld van de plannen, aldus Laurent de Bijl, maar dit kon niet wegens tijdgebrek.

Mededelingen.

Het ministerie benoemt niet meer eigenhandig een Rijnvaartcommissaris. Er is nu een open sollicitatie, er zijn nu nog 4 kandidaten die op gesprek komen. Dit alles in samenwerking met ASV, BLN en CBRB. Waarbij men nu sterk inzet op een commissaris uit de particuliere binnenvaart.

CDNI B is van kracht geworden na een overgangsperiode. Er is een nieuwe losverklaring maar bedrijven werken er nog niet mee en de schipper krijgt een hoge boete als hij het nieuwe formulier niet heeft. Je mag ook veel stoffen niet meer overboord pompen. Bedrijven hebben 5 jaar de tijd gehad om voorzieningen te treffen waar de schipper zijn afvalwater in kan pompen, maar daar is ook niets mee gedaan. En de schipper zit met de problemen. Er wordt alleen bij de binnenvaart gecontroleerd, maar niet bij de losbedrijven of die het wel op orde hebben. ASV wil dit probleem aankaarten.

Er is een nieuwe politieverordening in Frankrijk. Daarin staan afmetingen voor de sluizen waaraan geen enkele spits kan voldoen. Wij hebben een klachtenbrief gestuurd. La Glissoire heeft het opgepakt in Frankrijk. Bij de VNF denkt men dat elke spits aan de afmetingen voldoet. De vraag is nu aan de schipper om voorbeelden te geven van schepen die ergens varen waar men eigenlijk niet mag varen omdat men te groot is maar er wel kan varen. Zodat we met voorbeelden aan kunnen geven dat de nieuwe afmetingen niet kloppen. Ons Recht gaat er in België mee aan de slag.

Wij hebben een brief geschreven aan dhr. Theologitis ,van DG Move, over de CCR. Hij heeft gezegd dat we altijd bij hem konden aankloppen. Er is echter geen reactie gekomen. Daarom moeten we het nog hoger gaan zoeken in de Europese Commissie, dus moeten we een brief sturen aan de directeur-generaal van vervoer. In Werkgroep Binnenvaartbelangen Amsterdam (WBA) is gezegd dat het havengeld per 1 januari geen gemeente belasting meer is maar een NV. Het weekend vrij liggen van havengeld aan de Surinamekade en de Sumatrakade is ook voorbij per 1 januari. Vanuit het WBA wordt daar tegen geprotesteerd.

PAUZE.

Voorzitter Sunniva Fluitsma heet iedereen welkom en opent de middagvergadering in een overvolle zaal. Heel de middag word gewijd aan de CCR eisen. Er zijn vele sprekers uitgenodigd die een presentatie gaan houden en vragen gaan beantwoorden. Aan het einde van de vergadering word er een Zwartboek uitgereikt aan dhr. Arnold van Vuuren directeur scheepvaart ILenT, de andere sprekers en de pers. Er is veel onduidelijkheid over de interpretatie van de regels en hoe de regels moeten worden uitgevoerd. Sunniva geeft uitleg over de geschiedenis van de CCR regelgeving en hoe het zo is gekomen.

Socialistische Partij (SP)

Jurgen van der Sloot, beleidsmedewerker van de 2e Kamerfractie van de SP zegt dat de SP het belang van de Binnenvaart onderschrijft vanwege zijn duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Bij de SP is het eerst het schip dan de trein en als laatste de vrachtwagen. De binnenvaart wordt nu eerder belemmerd dan gestimuleerd. In 2009 heeft de SP een rapport gemaakt genaamd "Schipper aan het woord" waarin veel dingen zijn belicht zoals CCR eisen en bodemtarieven. Na 5 jaar is er echter nog niets veranderd. Het enige wat er is gebeurd op voorstel van de minister is het samenwerken van de branche waaruit BLN is ontstaan. Maar BLN werkt nog niet echt. De CCR bedenkt oplossingen voor niet bestaande problemen. De motie Graus heeft geleid tot uitstel van een paar punten maar meer ook niet Er komen ook steeds weer nieuwe problemen bij bv afval problematiek, geen onderhoud van de ligplaatsen. Er moet snel actie worden ondernomen vanuit de Kamer, want op 13 november is er weer een overleg in de kamer met de minister. De ASV heeft veel energie in deze CCR problemen gestopt. De SP is blij met het Zwartboek zodat de minister daar op aangesproken kan worden.

Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD)

Betty de Boer is lid van de 2e Kamerfractie van de VVD. Betty de Boer zegt dat ze laatst in Berlijn is geweest om ook daar de verantwoordelijke mensen er van te overtuigen dat er iets gedaan moet worden aan de CCR eisen. Ze had gehoopt dat er snel iets te bereiken was, maar de praktijk is veel weerbarstiger, dus dat is een probleem. De 48-urige werkweek is ook zo'n ding. Dat kan helemaal niet in de binnenvaart. Ook de relingplicht is iets waar veel onduidelijkheid over bestaat. Ze wil naar de CCR om daar te gaan lobbyen.

Opmerking uit de zaal. Het kleine schip gaat verdwijnen. Een nieuwe motor is niet te betalen, kleine vaarwaters worden vergroot of niet onderhouden, steeds meer regelgeving. Daarom is het onmogelijk om nog te overleven. Wij moeten overal aan voldoen terwijl vele ligplaatsen niet goed en onveilig zijn. Verder stelt dhr. Boutkan dat de VVD wel met woorden belijdt dat ze de binnenvaart steunt maar bijna altijd tegen moties stemt die voor de schippers belangrijk zijn. Dhr. Boutkan noemt een aantal moties die de VVD niet heeft gesteund, o.a. over het Scheepsafvalstoffenverdrag en het verbod om onder kostprijs te vervoeren.

Mevr. De Boer antwoord dat veel moties door de minister worden ontraden omdat ze onuitvoerbaar zijn. Dat zegt niet dat mevr. De Boer de binnenvaart niet steunt. De VVD heeft niet tegen de motie Graus gestemd. Laurent de Bijl vraagt waarom de VVD het verbod om onder kostprijs te varen niet steunt. Het zijn geen prijsafspraken, maar je legt wel een bodem in de markt. En dan kunnen we misschien wel de regelgeving betalen of een nieuwe motor. Betty de Boer zegt dat ze daar geen voorstander van is. Verder zegt Laurent de Bijl dat het ook een probleem wordt om de schepen te bemannen in de toekomst. 40% van de schippers is momenteel 50 jaar en ouder. Over 20 jaar heb je geen mensen meer die op de schepen willen varen. Wie van de jongeren wil er nu nog varen in deze onzekere markt. We moeten er voor zorgen dat jonge mensen willen werken in de binnenvaart en daar is de beloning een onderdeel van, als je mensen niet goed betaald komen ze niet, maar daar moet je dan wel het geld voor verdienen. Dit kan o.a. door een beter marktobservatiesysteem.

Moratorium

Ron Breedveld neemt dat door.

De ASV vindt het niet meer dan een doekje voor het bloeden. Het is uitstel van regelgeving, uitstel van maximaal 5 jaar. Vele in de CCR waren geen voorstander van het moratorium en wilden de regels gewoon door laten gaan. Hieruit blijkt wel dat de werkelijke problematiek nog niet is doorgedrongen bij de CCR. Er zijn 11 regels van de meer dan 140 uitgesteld. 4 zijn alleen al geluideisen. 3 voor alleen passagiersvaart en kraan, elektrische schema, bijboot en ontluchtingsleidingen tankvaart. Voorlopig zijn de regels voor 3 jaar uitgesteld en kunnen verlengd worden met nog 2 jaar. De CCR heeft altijd de mogelijkheid om dit weer terug te draaien wanneer men dat wil. Er komt onderzoek naar de verschillende onderdelen. In Nederland is men al onderzoek aan het doen naar geluidseisen en kranen. De ASV concludeert dat we er niet te veel van moeten verwachten op deze manier. Andere landen doen hier niet veel aan, aldus de minister. Ons Recht probeert daar via ESO verandering in te brengen. Dat lukt ook nog niet echt. In andere landen is er ook weinig of geen overleg tussen de Rijnvaartcommissarissen en de binnenvaart. In België is men bezig om daar verbetering in te brengen.

EFM Oranje Combinatie (EOC)

Tom Boerema legt uit hoe de EOC er tegen aan kijkt. Eerst keurden de verzekeringen alleen het vlak en de andere zaken werden vanuit de overheid gekeurd. Later heeft de markt dat overgenomen. We moeten de regels uitvoeren volgens de CCR. Mogen de schipper niet adviseren hoe dingen op te lossen. Mogen geen uitleg geven van de regels. Ook heeft de EOC weinig invloed, zitten alleen in een technisch overleg. Wie heeft er wel invloed? Politiek en ILenT. De regels worden gemaakt door Europa en CCR.

Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB)

Robin Panne is aanwezig namens NBKB, mede omdat directeur Arntz met vakantie is. Er is overleg in een commissie en daar wordt bepaald hoe er moet worden gekeurd. 10 verschillende experts zullen 10 verschillende lijstjes opleveren. Hoe word dat zoveel mogelijk voorkomen? Technische commissie ILenT is daar een orgaan voor. Als men eerst een expert laat keuren wordt dat geregistreerd en doorgegeven als men een second opinion wil van een andere expert.

Vraag over inbouwverklaringen, o.a. AIS. Inbouwverklaringen verlopen als je een nieuw CvO moet hebben. Dus moet je deze altijd vernieuwen.

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT)

Dhr. van Vuuren vertelt dat er veel uitleg word gegeven over de regelgeving. Alles staat ook op de website en dat geeft al veel verduidelijking. Het adres is www.ilent.nl/binnenvaart. De IL en T bepaald niet de regelgeving, maar geeft wel advies. 1 keer in de 3 jaar is er overleg tussen alle landen om de regels hetzelfde te interpreteren, misschien is dat te weinig.

Koninklijke Landelijke Politie Diensten (KLPD)

Bouke Jansma geeft de presentatie. Er is nog maar 1 politie korps waar alle politievormen onder vallen. Zo kan het gebeuren wanneer het niet zo druk is dat waterpolitie verkeerscontroles uitvoert en andersom. Meerdere controles per reis willen ze vermijden, dat moet afgestemd worden. Dat is nog niet voor elkaar, maar het moet begin volgend jaar gaan werken.

Certificering in België.

Pascal Roland, voorzitter van Ons Recht verteld dat er in België dezelfde problemen zijn als in Nederland. Bijkomend probleem is dat je in België ook nog verschillende gewesten hebt. Per 1 januari krijgen de gewesten ook meer macht, o.a. over het certificaat van onderzoek. Er is in België geen interesse vanuit de politiek voor de binnenvaart. Het is zelfs zo dat men volgend jaar waarschijnlijk geen CvO kan krijgen in België, aldus dhr. Roland.

Hardheidsclausule

Vaak is er technisch niet aan de eisen te voldoen of het is financieel niet te doen. Je moet wel je best doen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. ILenT zegt dat er geen keiharde procedure is voor de hardheidsclausule. Het is maatwerk, iedere aanvraag wordt apart behandeld. Er is nog ongeveer geen aanvraag geweest. Op de website staat de procedure. Wij doen een aanbeveling, de CCR is uiteindelijk degene die beslist. De ASV denkt dat je eerst volop moet investeren en dan maar moet afwachten of de CCR het goed gaat vinden.

Communautair Certificaat

Kan je met een communautair certificaat weer terug naar een certificaat van onderzoek? ILenT zegt dat als men schepen van voor 1995 uit het Rijnvaartcertificaat haalt naar een Communautair Certificaat kun je niet meer terug, alleen maar als je aan de nu geldende nieuwbouwregels voldoet. Er wordt ook al gesproken om het Communautair Certificaat gelijk te trekken met het Certificaat van Onderzoek. De hardheidclausule is voor altijd. Als je later weer moet keuren kan je weer een beroep doen op de hardheidsclausule. Je kunt nu ook al de regels van 2020 mee laten doen bij de aanvraag.

Het Zwartboek wordt uitgereikt aan de ILenT, de andere sprekers en de pers.

17.30 sluit de voorzitter Sunniva Fluitsma de vergadering, dankt iedereen voor zijn/haar komst en bijdrage. Er is nog een drankje aan de bar.