Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Reactie denktankoverleg op eventueel lidmaatschap van de ESO door de ASV

Aan het bestuur van BLN,

Betreft: Reactie denktankoverleg op eventueel lidmaatschap van de ESO door de ASV
Rotterdam 24 augustus 2015

Geacht bestuur,

Volgens afspraak stuur ik het bestuur van BLN de reactie van de denktank van de ASV op de ontwikkelingen betreffende het al dan niet toetreden van de ASV in de ESO.
Zoals u weet hebben tijdens de voorjaarsvergadering van de ASV de leden uitgesproken dat het bestuur en denktank een eventueel lidmaatschap van de ESO mag onderzoeken. Daaropvolgend heeft het bestuur van de ASV aangevuld met enige denktankleden gesprekken gevoerd om zich te oriënteren op de voors en tegens van een eventuele hernieuwd lidmaatschap van de ESO.

Tijdens die gesprekken is onderzocht wat we in de toekomst kunnen verwachten van de rol van de ESO vanuit de informatie die we hebben gekregen bij de betreffende gesprekspartners.
Basisvraag was: is het zinvol om als ASV ons in te zetten en aan te sluiten bij de ESO.

Onderliggende vragen waren:

  • Hoe gaat de ESO eruit zien?
  • Wat is de invloed die de ASV uit kan oefenen op de besluitvorming?
  • Wat levert het de schippers op?
  • Wegen de voordelen op tegen de nadelen?

Dat hebben we bekeken door het volgende vast te stellen:

  • Wat zijn de redenen voor ASV om zich aan te sluiten bij de ESO?
  • Wat zijn de negatieve consequenties van het aansluiten bij de ESO
  • Zien wij genoeg mogelijkheden tot samenwerking om de volgende stap te kunnen zetten; het aanvragen van lidmaatschap van de ESO
De ASV heeft dat onder andere gedaan door het vragen naar de doelstelling van de ESO. Omdat de nieuwe statuten er nog niet liggen heeft de ASV gevraagd hoe BLN de doelstellingen ziet waar de ESO aan zou moeten voldoen. Dat bleek volgens de heer Kortenhorst vooral over grote lijnen te gaan.
Omdat met dat antwoord de toekomstvisie niet duidelijk genoeg was voor de ASV heeft de ASV een aantal uitgangspunten neergelegd die wij toch wel verwachten van de ESO. Daar is een reactie op gekomen van BLN.
Die reactie heeft het bestuur binnen de denktank besproken.

Positief:
Het bestuur en de denktank was positief over de kansen die de nieuwe werkwijze biedt voor een goede inbreng in de ESO

Negatief:
Maar het bestuur en de denktank is negatief over de richting die de ESO blijkt op te gaan waarin het geen specifieke schippersorganisatie meer zal zijn en dus ook de specifieke belangen van de schippers niet het uitgangspunt zullen zijn, als de ESO gaat functioneren volgens datgene wat we vanuit de gesprekken met BLN hebben begrepen. Op basis van stemmen zal de ASV weinig kunnen bereiken. Dat is geleerd uit eerdere ervaringen. Een mogelijke goede samenwerking waarbij we hetzelfde doel nastreven zou kansen bieden maar vanuit de contacten met BLN kunnen we ons daar geen illusies over maken. Niet alleen is er gezien de (interne) reactie van de heer Schultz zichtbaar geworden dat er weinig kans is op een goede samenwerking, de reactie vanuit BLN op de aangedragen doelstellingen voor de ESO vanuit de ASV maken duidelijk dat er ook weinig kans is op het willen bereiken van hetzelfde doel.

Belangrijkste punten daarbij zijn:
De ASV is een schippersorganisatie en vindt dat de ESO specifiek voor de belangen van de particuliere schipper in de binnenvaart op moet komen. BLN heeft meerdere (tegenstrijdige) belangen te verdedigen en zal dat ook binnen de ESO doen.
BLN vindt het vragen om een verbod om beneden kostprijs te vervoeren “niet meer van deze tijd”. Nog los van het feit dat dit een uitspraak is die weerlegd kan worden (in andere sectoren) vindt de ASV dat het er niet toe doet of iets op dit moment gangbaar is. Je streeft vaak naar iets wat anders (een verbetering) is dan nu gebruikelijk. Op voorhand ergens niet naar streven “omdat dat toch niet lukt” is een houding waar de ASV grote problemen mee heeft.
Zelfs als lijkt dat ASV en BLN hetzelfde nastreven blijkt dat niet zo te zijn (in de visie van de ASV) . De ASV verstaat iets anders onder markttransparantie dan BLN bijvoorbeeld: bij navraag blijkt het dan niet zo te zijn dat BLN onder markttransparantie verstaat ‘het kenbaar maken van de betaalde vrachtprijzen’. Bij de ASV is dat juist de essentie. Er blijft wel heel weinig over waar we echt samen voor gaan.

Om kort te gaan: wij zijn teleurgesteld in de reactie van BLN. Vooral als rekening gehouden wordt met het feit dat de antwoorden van BLN positiever lijken dan ze (volgens de ASV) zijn. Zoals hiervoor bijvoorbeeld via het begrip “markttransparantie” is geïllustreerd.

Conclusie: Op basis van de gesprekken, wordt door het bestuur en de denktank de conclusie getrokken dat er voor de ASV, en daarmee voor de schippers, vooralsnog te weinig ‘te halen’ valt met een lidmaatschap van de ESO, afgewogen tegen de benodigde mankracht en middelen die een lidmaatschap kost.

Ik hoop BLN voor zover voldoende op de hoogte gesteld te hebben. Een reactie is natuurlijk altijd welkom.

Vervolg:
Op de eerstvolgende ASV najaarsvergadering zal dit onderwerp aan de leden voorgelegd worden. Daar zullen we inzicht geven aan alle aanwezigen in de stappen die we gezet hebben en de conclusies die bestuur en denktank daaruit getrokken hebben. Het zal plaats vinden tijdens het openbare gedeelte zodat ook BLN daarbij aanwezig kan zijn.
Natuurlijk is er dan ook ruimte voor discussie. Nogmaals, ik hoop u hiermee voorlopig voldoende op de hoogte gesteld te hebben.

Met vriendelijke groet. Namens het bestuur en de denktank
Hoogachtend,
Sunniva Fluitsma