Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Melding Rijkswaterstaat

Melding en reactie klacht convooivaart Sail

Hierbij wil ik een klacht indienen over het verloop van de stremming, en het handelen van de gehele organisatie m.b.t. de beroepsvaart. We zijn gisteren om 15.30 uur aan gekomen aan de buitenkant van de Oranje sluizen. Aldaar contact gehad met sector Schellingwoude en de sluis zelf. Hierbij is de afspraak gemaakt, dat wij i.v.m. weinig wachtplaats aan de binnenzijde, aan de buitenkant zouden blijven wachten. Als de stremming opgeheven zou worden, worden wij gebeld om op toerbeurt van aankomst te schutten. Wegens de omstandigheden verlenen we hier graag onze medewerking aan, dus hebben wij aan de palen bij de hoogspanningsmasten plaats genomen.

Hier begon het al fout te lopen, “u bent genoteerd en u word gebeld” werd er gezegd. Maar, mondjesmaat werden er om verschillende redenen toch schepen naar binnen geschut om aldaar ligplaats te nemen.

Rond 17.30 uur werd de vaarweg vrijgegeven.

Redelijk op tijd naar onze mening, maar toen ging het fout. Door onkunde en het niet goed registreren en regisseren van opdringerige schippers aarde uit in wanorde. Schepen die om welke reden dan ook kort voor de sluis waren en nog lang niet aan de beurt werden ingedeeld en gelijk naar binnen geschut.

Toen ik hier de sluiswachter op aan sprak ontkende hij zijn fout en wilde de fout bij ons neerleggen, ik ben hier niet van gediend! Hetgeen wat bij ons en bij andere collega’s in het verkeerde keelgat valt.

Door het onbekwame optreden van de sluiswachter en de post Schellingwoude (tussen hen weinig contact schijnbaar) werd het een chaos, wat uiteindelijk weer resulteerde, dat wij toen eindelijk naar binnen geschut waren eigenlijk niet meer met het konvooi mee mochten richting IJmuiden, wegens het grote aanbod van schepen. Omdat de post wel inzag dat dit niet goed kwam is er besloten dat deze schutting nog wel mee mocht, maar de andere uit het kanaal niet meer. Ook de schepen uit het kanaal werden niet goed geordend.

Het resulteerde voor ons dat we redelijk vooraan in het konvooi hoorde te varen, eigenlijk de laatste waren, en de laatste de eerste waren. Dit hoorde ik namelijk over de marifoon dat B.V. de Linsi en Cascade die als laatste aangekomen waren aan de sluis al in het westelijk havengebied waren en wij nog bij de IJhaven rond dreven.

Mijns inziens met de huidige apparatuur zoals AIS en BICS en RIS, moet het toch mogelijk zijn schepen goed te begeleiden en te ordenen en in te delen, om een eerlijk en geordend verloop van stremmingen te bewerkstelligen. Wanneer er een stremming is van deze omvang moet u zorgen dat u de regie in handen heeft en hier niet van afwijken.

Bijvoorbeeld:

Schepen die vanaf het IJsselmeer komen gelijk indelen en een plaats toewijzen, dusdanig dat bij opheffen van een stremming gelijk geordend kan begonnen worden met schutten.

Dus de eerste schutting laat je plaatsnemen op het remmingswerk ingedeeld en wel, en de tweede schutting op de dichtstbijzijnde palen enzovoorts. Elk schip wat de stremming nadert krijgt een nummer. Ik bemerkte dat er vanaf de andere (IJmuiden) kant ook schepen waren aangemeld en plots niet met het eerste konvooi mee mochten, dus hier was ook wanorde.

Ik hoop dat u deze klacht serieus neemt en gelijk in werking laat treden bij de uitvaart van Sail.

We hebben inmiddels al redelijk wat stremmingen mee gemaakt, en telkens valt mij op de het bevoegde personeel die de stremmingen moet ordenen hier telkens grote fouten maken, hetgeen wat resulteert in ongenoegen en onbegrip, en bij een volgende keer weinig medewerking vanuit de binnenvaart. Hiermee creëer je opdringerige schippers, die voorkruipen en toch dan uiteindelijk als eerste vertrekken. Als u dit tij wil keren zal u de bevoegde mensen op deze situaties moeten trainen, zodat ze deze aan kunnen. Zoals u waarschijnlijk gisteren al heeft kunnen zien dat er behoorlijk veel schepen voor de stremming zijn gekomen.

Hopende middels deze brief/ klacht u een beter inzicht te geven hoe situaties verkeerd lopen en deze in de toekomst beter te laten verlopen. Voorlopig is er nu antipathie gekweekt en dat lijkt mij de verkeerde insteek. We zullen het samen moeten oplossen, en hier is maar een manier mogelijk. U heeft de verantwoording/ bevoegdheid, dus u moet dit goed begeleiden, dus moet u zorgen voor bekwame mensen voor deze situaties.

Consequentie:
Adequaat en consequent registreren.
Geen uitzonderingen.
Eén verantwoordelijke voor indeling en verloop van de stremming.

Vriendelijk dank voor uw bericht.
Er zijn inmiddels diverse konvooien geweest die goed zijn verlopen. U merkt terecht op dat dit woensdag niet het geval was. Het is vervelend dat u hier hinder van heeft ondervonden, onze excuses hiervoor. Dit komt onder meer door de bijzondere situatie en extreme drukte en het eerder opheffen van de stremming. Er heeft al een evaluatie op plaatsgevonden en dit heeft geleid tot een gestructureerdere situatie gisteren. Uw suggesties worden in de volgende evaluatie zeker meegenomen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Namens Jaap Frommé
Afdelingshoofd Landelijke Informatielijn
Rijkswaterstaat