Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Schippers zijn geen varkensboeren

‘Schippers zijn geen varkensboeren’ schreef Erik van Toor in januari 2011. Voor wie het niet meer weten, Erik was directeur van Kantoor Binnenvaart, Binnenvaart Branche Unie en BLN (Markt en Economie). Dat stukje schrijven was het eerste waar ik aan dacht toen ik van de acties hoorde die de Franse en Belgische boeren aan het houden zijn. De transportsector heeft namelijk best wel veel gemeen met de land- en tuinbouw. Het zijn een van de weinige sectoren die het Verdrag van Lissabon van bijzonder maatschappelijk belang acht. Ook is de land- en tuinbouw, net als de binnenvaart, geen zelfregulerende sector. Koeien kunnen immers niet stoppen met melk geven net zoals schepen niet zomaar kunnen worden gesloopt, opgeslagen of geëxporteerd. Daarbij hebben zowel de boeren als de schippers te maken met hoge investeringskosten. Politici die de voorganger van het Verdrag van Lissabon (Verdrag van Rome) hebben getekend wisten dit al en zo heeft een gereguleerde markt in beide sectoren lang stand kunnen houden.

Schippers is de gereguleerde markt in 1998 al afgenomen en sinds april moeten ook melkboeren er aan geloven dat er geen systeem van quota meer bestaat. Voor de melkboeren verloopt het niet anders als voor de schippers. De liberale overheid spiegelt de sector voor dat de ondernemer moet anticiperen op een gehele vrije markt en dat met de juiste investeringen de sector helemaal tot groei komt. Maar, in tijden van overcapaciteit is de overheid er voor de flankerende maatregelen.

De melkboeren komen er nu na vier maanden achter wat het begrip ‘gesel van de markt’ inhoudt. Ze hebben geïnvesteerd in nieuwe, grote stallen op basis van voorspelde vraag uit China en Rusland. Nu komen de boeren er echter al achter dat ze met een dalende vraag en zonder quotum gedwongen worden om ver beneden hun kostprijs melk te leveren. De situatie is al zo ernstig dat een unie van melkveehouders in Een Vandaag heeft gepleit voor een door de Europese Commissie bepaalde minimum kostprijs voor melk, omdat er geen andere middelen zijn om de capaciteit te beheersen.

Na het item in Een vandaag gezien te hebben bekruipt mij het gevoel dat de ondertekenaars van het Verdrag van Rome niet zo dom zijn geweest door de boeren en schippers in bescherming te nemen. Erik weet het aan een slechte lobby door de binnenvaart dat er geen flankerende maatregelen zijn gekomen in de binnenvaart. Ik wijt het aan het gebrek aan politieke wil van overheid en brancheorganisatie om te vechten voor een fatsoenlijk inkomen voor binnenvaartschippers zoals de melkboeren in Frankrijk en België nu zelf aan het doen zijn. De acties van de boeren zijn schijnbaar nodig, omdat de huidige politici in Brussel geen idee hebben van de maatschappelijke betekenis die de boeren en vervoerders hebben.

Ron Breedveld
Vicevoorzitter ASV
15-08-2015