Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Lezers aan het woord

De rubriek “lezers aan het woord” geeft de lezers (en vooral de leden) van de ASV nieuwsbrief de kans hun ideeën te delen. Deze ideeën kunnen een aanzet zijn tot zinvolle discussies of de bestaande discussies verdiepen. Om iedereen zoveel mogelijk de ruimte te geven vrijuit te kunnen zeggen wat hij of zij denkt valt deze rubriek niet onder de verantwoordelijkheid van de redactie.

Reling binnenvaartschepen

ASV Nieuwsbrief juni 2017

In bovenstaande nieuwsbrief is er door de ASV een foto geplaatst, waar iemand van een schip naar een ander schip onder de reling door kruipt om op het andere schip te komen. Zo te zien een gevaarlijke situatie.

Onderstaand heb ik er al in 2011 over bericht.

Verplichte reling op binnenvaartschepen kan dodelijk zijn

Op 15 april 2011 stond in een van de vakbladen het volgende artikel met de titel:

Verplichte reling geen losse flodder.

Hierbij laat ik weten, wat ik in de praktijk mee gemaakt heb met reling op binnenvaartschepen.

Jaren geleden lag ik met mijn lege sleepschip “Sirius” bij een geladen kempenaar opzij. Deze had een zeer hoge reling. Wij werden toen opgehaald door een sleepboot. Mijn zoon Andreas moest op het geladen schip om het touw op de middelbolder los te kunnen maken. Bij het terug komen aan boord bleef hij met zijn voet achter de hoge reling hangen. Ons schip ging al een beetje af en hij viel tussen de schepen. Gelukkig zag de sleepbootkapitein het gebeuren en stopte gelijk de motor. Zodoende heeft mijn zoon alleen maar een nat pak opgelopen en kwam met de schrik vrij.

Ook een collega van een groot sleepschip kwam ‘s avonds bij een Duits motorschip opzij met relingwerk. Hij stapte over om een touw vast te zetten. Doordat het donker was, zag hij de reling niet en sprong hij er tegen aan en viel te water. Gelukkig kon hij er zelf weer uit komen.

Mij is het ook een keer overkomen. Ik stapte van de luiken op de middelbolder van een motorschip, waar ook een reling overheen gespannen was. Ik viel voorover waarbij ik mij flink bezeerde.

Door bovengenoemde voorvallen lijkt het mij niet verstandig om op binnenschepen relingen aan te brengen. In de praktijk komt het ook veel voor dat de relingen krom en naar binnen staan en in de havens vaak ook plat op dek gelegd worden, wat ook onveilige situaties oplevert.

Mijn advies is dat de bemanning van de schepen een reddingsvest draagt en in de winter een overlevingsjack.

Rotterdam 26 april 2011

J.J. Keller ex. Sleepschip “Sirius”
Pr. Hendrikstraat 12 a
3071 LH Rotterdam

Patent vernieuwen

Betr.: Discriminatie houders rijnpatent Groot vaarbewijs 65+

Discriminatie van houders van een rijnpatent en groot vaarbewijs tegenover mensen met een rijbewijs boven de 65-70-75 jaar. Als je door de arts bent goedgekeurd, is je rijbewijs weer 5 jaar geldig. Nu lekker scheuren op de autoweg: bumper kleven, rechts voorbij rijden, lekker iemand kort snijden en van de weg af rijden. Dat kun je nu allemaal, want je bent gezond.

Maar nu de mensen die 65 plus zijn van de rijn- en binnenvaart:

Kom je bij een arts: zo zo, u bent al 65 jaar en u loopt nog zelf. En u kunt nog goed zien ook en geen last van aambeien of suikerziekte en plassen gaat ook nog? Ja, dan moet ik u maar voor 1 jaartje gezond schrijven en u kunt een rijnpatent en groot vaarbewijs gaan halen en vooral niet vergeten dat moet u ieder jaar weer opnieuw betalen.

Maar volgend jaar weer terugkomen, hoor, want u bent dan 66 jaar en op die leeftijd weet je het maar nooit!!!

Nu lijkt mij het risico op de weg veel groter als op het water!

Ik vraag mij wel eens af of de mensen die de scheepvaart vertegenwoordigen bij de Minister van Verkeer en Waterstaat of bij de CCR in Straatsburg of bij het Euro-parlement in Brussel altijd wel zo alert zijn op die vergaderingen en hun stem laten horen voor rijn- en binnenvaart?

Ik heb geen problemen met de wetten, maar ze moeten wel zinvol en voor iedereen gelijk zijn en er mag niet met twee maten gemeten worden.

Vriendelijke groeten

J.J. Keller ex sleepschip “Sirius”
tixkeller1@hotmail.nl
05-09-2017