Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
(Afstands) controles door ILT met enorme boetes?
Wij horen alarmerende berichten. Om dat aan de orde te stellen hebben we ervaringen nodig.
Wat zijn uw ervaringen met ILT controles op afstand? Zie ASV facebook of deel uw ervaringen via info @algemeeneschippersvereeniging.nl
Omgekeerde Modal shift😡 Koude sanering van 62% van de Nederlandse (droge lading) binnenvaartschepen (1.544 van de 2.487 schepen). ALLE schepen tot 1.500 ton verdwijnen. Dat is 50.000 extra vrachtwagens op de weg. @markharbers @IenWTweedeKamer En dat laten we gewoon gebeuren?
MIRT debat over stadsbrug Rotterdam: @HabtamudeHoop (PvdA) meldt dat -door nautische (on)veiligheid- binnenvaart en bewoners geen brug willen, maar liever een tunnel👏. @minhas_fahid (VVD) vindt het een "zorgvuldige" afweging omdat het anders veel duurder wordt😡 @IenWTweedeKamer

Persbericht: Oproep aan de Conferentie van Verdragsluitende Partijen (CVP) CDNI

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), Ons Recht-Notre Droit (OR-ND) en Vrouwen in de binnenvaart in actie (Vibia) constateren dat de betrokken landen tekortschieten in de correcte, in de praktijk werkzame uitvoering van het CDNI-verdrag dat in 2009 in werking is getreden.

De binnenvaart heeft de absolute wil om te voldoen aan de doelen en regels van het verdrag, echter wordt het draagvlak minder vanwege de tekortkomingen van de CVP en de individuele landen. Er heerst in de binnenvaart onvrede over de invulling van de Uitvoeringsregelingen A,B en C van het verdrag door de individuele landen en gezamenlijk in de CVP. De persberichten van de CVP wekken daarentegen de indruk dat de betrokken landen wel tevreden zijn met de uitvoering en de binnenvaartsector vooralsnog niet op verbetering hoeft te rekenen.

De CVP heeft op 12 december a.s. een vergadering gepland staan in Strasbourg en de ASV, OR-ND en Vibia roepen, middels een brief, de Verdragsluitende Partijen op om tijdens die vergadering stappen te nemen die de binnenvaartsector tot tevredenheid kan stemmen bij de uitvoering van het CDNI-verdrag. De stappen waartoe opgeroepen worden hebben o.a. betrekking op het huisvuilabonnement in Nederland, het niet nakomen van verplichtingen door ladingontvangers, het gebrek aan inzicht in de kosten en de verhouding tussen betaalde gasolietoeslag en volume van afgegeven oliehoudend afval.

ASV, OR-ND en Vibia hopen op deze wijze te kunnen bijdragen aan waar het CDNI-verdrag de nadruk op legt; afvalpreventie, inzameling door gespecialiseerde ontvangstinrichtingen, voorkomen van illegale lozing en internationale financiering volgens het principe “de vervuiler betaalt”

 Lees de brief