Page 2 - Enquete_Europa_red_de_binnenvaart
P. 2

Aan:   Minister Harbers
               cc.    de heer Funnekotter
                                                                               Zwijndrecht, 17 mei 2023

               Betreft:      aanbieding resultaten enquête “Europa, red de binnenvaart! “
                             de effecten van het aflopen van de langlopende overgangsbepalingen in ES-TRIN


               Geachte minister Harbers,

               Hierbij hebben wij, de denktank en het bestuur van de ASV het genoegen om u de resultaten van de
               enquête “Europa, red de binnenvaart! “aan te bieden. De enquête betreft de effecten van het
               aflopen van de langlopende overgangsbepalingen in ES-TRIN voor de binnenvaart, gezien vanuit de
               binnenvaartsector, met name de scheepseigenaren.

               Deze enquête vloeit voort uit een gesprek dat het bedrijfsleven heeft gevoerd met de Europese
               Commissie Transport en Mobiliteit (DG MOVE), een directoraat-generaal van de Europese Commissie
               dat verantwoordelijk is voor vervoer binnen de Europese Unie.

               Het bedrijfsleven werd daarbij vertegenwoordigd door binnenvaartbrancheorganisatie ASV, de
               vertegenwoordigende organisatie van de verladers: evofenedex en scheepsverzekering EOC,
               waarvan de experts regelmatig de keuringen aan schepen verrichten.

               De gegevens uit de enquête zijn bedoeld om de door het Ministerie I&W gevraagde onderbouwing,
               die noodzakelijk is om Europa te overtuigen dat er een noodzaak is om in te grijpen in de CCR/CESNI
               technische regelgeving voor de binnenvaart, in handen te geven.  Dit betreft de zogenaamde
               ‘langlopende overgangsbepalingen’ in de ES-TRIN. ES-TRIN staat voor ‘Europese Standaard tot
               vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen’, waarin de technische
               voorschriften voor binnenschepen opgenomen zijn waar overgangstermijnen aan zijn verbonden.

               In deze enquête vertellen 162 schippers zelf hoe zij de regelgeving ervaren. Het zijn de
               scheepseigenaren die aangeven waar wat hen betreft de pijn zit aangaande de gevolgen van de
               CCR/CESNI technische eisen, nu en in de toekomst. Zij beantwoorden de vragen over oplossingen
               zoals anderen ze voor hen bedenken; zoals de mogelijkheid en zinvolheid van het gebruik maken van
               de CCR-hardheidsclausule.

               Eerlijk en volledig beeld van de gevolgen van de CCR/CESNI technische eisen

               Deze enquête richt zich op de complete problematiek met de bedoeling dat er een eerlijk en volledig
               beeld van de situatie wordt geschetst. De scheepseigenaren, verladers en bevrachters ondervinden
               er tenslotte al vanaf 2010 de gevolgen van, met een enorme daling van het aantal schepen tot 1.000
               ton als resultaat.








                   "Overigens wil de ASV erop wijzen dat het opleggen van (ongefundeerde) nieuwbouweisen aan bestaande schepen   1
                             (CCR) leidt tot koude sanering van dat segment schepen waar al een tekort aan is"
                             http://www.algemeeneschippersvereeniging.nl * info@algemeeneschippersvereeniging.nl
   1   2   3   4   5   6   7