Page 2 - Enquete_Europa_red_de_binnenvaart
P. 2
Aan: Minister Harbers
cc. de heer Funnekotter
Zwijndrecht, 17 mei 2023
Betreft: aanbieding resultaten enquête “Europa, red de binnenvaart! “
de effecten van het aflopen van de langlopende overgangsbepalingen in ES-TRIN
Geachte minister Harbers,
Hierbij hebben wij, de denktank en het bestuur van de ASV het genoegen om u de resultaten van de
enquête “Europa, red de binnenvaart! “aan te bieden. De enquête betreft de effecten van het
aflopen van de langlopende overgangsbepalingen in ES-TRIN voor de binnenvaart, gezien vanuit de
binnenvaartsector, met name de scheepseigenaren.
Deze enquête vloeit voort uit een gesprek dat het bedrijfsleven heeft gevoerd met de Europese
Commissie Transport en Mobiliteit (DG MOVE), een directoraat-generaal van de Europese Commissie
dat verantwoordelijk is voor vervoer binnen de Europese Unie.
Het bedrijfsleven werd daarbij vertegenwoordigd door binnenvaartbrancheorganisatie ASV, de
vertegenwoordigende organisatie van de verladers: evofenedex en scheepsverzekering EOC,
waarvan de experts regelmatig de keuringen aan schepen verrichten.
De gegevens uit de enquête zijn bedoeld om de door het Ministerie I&W gevraagde onderbouwing,
die noodzakelijk is om Europa te overtuigen dat er een noodzaak is om in te grijpen in de CCR/CESNI
technische regelgeving voor de binnenvaart, in handen te geven. Dit betreft de zogenaamde
‘langlopende overgangsbepalingen’ in de ES-TRIN. ES-TRIN staat voor ‘Europese Standaard tot
vaststelling van de technische voorschriften voor binnenschepen’, waarin de technische
voorschriften voor binnenschepen opgenomen zijn waar overgangstermijnen aan zijn verbonden.
In deze enquête vertellen 162 schippers zelf hoe zij de regelgeving ervaren. Het zijn de
scheepseigenaren die aangeven waar wat hen betreft de pijn zit aangaande de gevolgen van de
CCR/CESNI technische eisen, nu en in de toekomst. Zij beantwoorden de vragen over oplossingen
zoals anderen ze voor hen bedenken; zoals de mogelijkheid en zinvolheid van het gebruik maken van
de CCR-hardheidsclausule.
Eerlijk en volledig beeld van de gevolgen van de CCR/CESNI technische eisen
Deze enquête richt zich op de complete problematiek met de bedoeling dat er een eerlijk en volledig
beeld van de situatie wordt geschetst. De scheepseigenaren, verladers en bevrachters ondervinden
er tenslotte al vanaf 2010 de gevolgen van, met een enorme daling van het aantal schepen tot 1.000
ton als resultaat.
"Overigens wil de ASV erop wijzen dat het opleggen van (ongefundeerde) nieuwbouweisen aan bestaande schepen 1
(CCR) leidt tot koude sanering van dat segment schepen waar al een tekort aan is"
http://www.algemeeneschippersvereeniging.nl * info@algemeeneschippersvereeniging.nl