Page 8 - Enquete_Europa_red_de_binnenvaart
P. 8

bedenken. In de enquête zijn het de direct betrokkenen die hun ervaringen en verwachtingen
               uitspreken; de scheepeigenaren.

               Ervaringen en draagvlak

               In deze enquête worden pijnpunten en oplossingen getoetst aan de wensen, verlangens en (vooral!)
               ervaringen van de schippers waarbij ervaringen gebaseerd op de feiten van de afgelopen jaren en het
               begrip “draagvlak” voor eventuele oplossingen onder de scheepseigenaren veel aandacht krijgt.

               Het zijn de scheepseigenaren die aangeven waar wat hen betreft de pijn zit aangaande de gevolgen van
               de CCR/CESNI technische eisen, nu en in de toekomst. Zij beantwoorden de vragen over oplossingen
               zoals anderen ze voor hen bedenken; zoals de mogelijkheid en zinvolheid van het gebruik maken van de
               CCR-hardheidsclausule.

               Geen beïnvloeding van de uitkomsten van de enquête

               De ASV heeft deze enquête geïnitieerd en uitgevoerd maar op geen enkele wijze beïnvloed: haar
               onpartijdigheid in de uitkomst staat buiten kijf. Er wordt namelijk niets anders gedaan dan
                                  Algemeene schippers vereeneging 2023
               geïnventariseerd hoe de scheepseigenaren denken over de CCR/CESNI regelgeving, en de gevolgen
               daarvan voor hun bedrijfsvoering.

               Er worden 3 vragen gesteld over iedere technische eis:

                   •  Is het financieel mogelijk?
                   •  is het technisch mogelijk? en
                   •  is de regelgeving proportioneel? (staan de investeringen in verhouding tot de behaalde extra
                      veiligheid, een voorwaarde van de CCR zelf voor het implementeren van de CCR/CESNI
                      technische eisen)?



               Eerlijk en volledig beeld van de gevolgen van de CCR/CESNI technische eisen
               Deze enquête richt zich dan ook op de complete problematiek met de bedoeling dat er een eerlijk en
               volledig beeld van de situatie wordt geschetst, wetende dat de technische eisen niet pas in 2035 zullen
               ingaan. De scheepseigenaren, verladers en bevrachters ondervinden er tenslotte al vanaf 2010 de
               gevolgen van, met een enorme daling van het aantal schepen tot 1.000 ton als resultaat.
               90% van de geënquêteerden kan niet aan de eisen voldoen

               In grote lijnen kun je concluderen dat de eisen voor bijna geen enkel binnenvaartschip uit te voeren zijn,
               bij sommige schepen door enkele onoverkomelijke zaken, bij de meeste schepen door een groot aantal
               technische eisen waar men niet aan kan voldoen. Waarbij de optelsom van eisen uiteindelijk de meeste
               scheepseigenaren de das omdoet.

               Achterhaalde zaak
               Met name genoemd dient te worden dat bovendien de veiligheidswinst die men behaalt met het
               uitvoeren van de eisen niet opweegt tegen de gedane investering.

               In een tijd waarbij vergroening en innovaties van groot belang zijn lijkt het opleggen van regelgeving
               waarbij nut, noodzaak noch haalbaarheid het uitgangspunt zijn, bij een van nature duurzame sector een
               achterhaalde zaak.






               Uitkomsten enquête betreffende de effecten van het aflopen van de langlopende overgangsbepalingen in ES-TRIN (2025/2041)
               5
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13