Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Beleidsnotitie

Beleidsnotitie ASV 2019

 Structuur:
De Algemeene Schippers Vereeniging, kortweg ASV genoemd, is een sociaal-economische organisatie zonder winstoogmerk.

Het parool is: “schippers voor schippers”.

Bestuur en denktank: een democratische werkwijze voor een optimaal resultaat
Naast een bestuur heeft de ASV een denktank die gezamenlijk met het bestuur het beleid bepaalt en uitvoert. De denktank bestaat uit leden en donateurs die zich verantwoordelijk voelen voor het behalen van de doelen zoals verder in de beleidsnotitie verduidelijkt wordt. Denktank en bestuur vormen een eenheid wat betreft uitvoering en nemen van besluiten waarbij het bestuur de eindverantwoordelijkheid draagt en daarmee een specifieke plek inneemt in de organisatie.

  • Bestuur en denktankleden kunnen de ASV vertegenwoordigen in commissies.
  • Bestuur en denktank bestaan uit schippers die niet persé varende behoeven te zijn.
  • Bestuur en denktankleden ontvangen geen geldelijke beloning, andere dan vergoeding voor gederfd inkomen en reiskosten vergoeding.
  • De leden beoordelen ieder jaar deze uitgaven. 

Beleid: de factor ‘mens’ staat centraal

Het beleid van de ASV is gebaseerd op democratische beginselen en is gericht op het streven naar sociaal en economisch aanvaardbare situaties in de binnenvaart, waarbij in de meest ruime zin des woords, de factor ‘mens’ centraal staat.

Doelstellingen:

  • Een evenredige verdeling van lasten en lusten,
  • Onvervalste concurrentie tussen de vervoersvormen,
  • Het behoud van onafhankelijkheid,
  • Een goed Europees vervoersbeleid: Waarbij het vervoer een zelfstandig functionerende bedrijfstak is. Zonder een verlengstuk te zijn van de industrie.
  • Functioneel hanteerbare reglementeringen,
  • Behoud van een diversiteit van de binnenvaartvloot
  • Uitbreiding en goed onderhoud van vaarwegen en voorzieningen,

Toelichting op structuur.
Het parool: “schippers voor schippers”, houdt in dat schippers niet alleen het beleid bepalen, maar het ook uitvoeren.
Zij hebben persoonlijk zitting in commissies en overlegorganen.
Zij weten uit praktijkervaring waarover zij spreken en voelen iedere toegeeflijkheid aan den
lijve.

Het verleden heeft bewezen, dat wanneer schippers zich laten vertegenwoordigen door betaalde functionarissen, er een situatie van intolerantie optreedt, waardoor essentiële zaken niet meer naar buiten treden. Er ontstaat dan een steeds breder wordende kloof tussen theorie en praktijk, tussen schipper en vertegenwoordiger, waarbij de schipper uiteindelijk steeds minder inspraak krijgt over zijn eigen positie.
Door de ASV-structuur heeft iedere aangeslotene niet alleen gelegenheid tot volledige inspraak, maar ook de gelegenheid tot uitvoering van het beleid door zich kandidaat te stellen voor een bestuursfunctie.

Toelichting op beleid.
In onze maatschappij waar steeds meer kreten weerklinken als ‘meer efficiëntie’, ‘grotere productiviteit’, ’24-uurs-economieën’, en een steeds groter wordende psychische druk op de samenleving, wordt steeds vaker het begrip ‘mens’ verwaarloosd. De ASV is van mening, dat in onze maatschappij zaken als sociaal welbevinden, levensgeluk en geestelijke gezondheid voorrang moet hebben op economische productiefactoren. Economische en technische vooruitgang hoort ten dienste te staan aan de mens, niet omgekeerd. Ook de ‘mens’ aan boord van een schip heeft het recht ‘mens’ te blijven en mag geen integrerend onderdeel worden van de scheepsoutillage of onderdeel van een dolgedraaide vervoerseconomie, uitgedacht door verladers of bevrachters die slechts één gedachte hebben: winst ten koste van mens, milieu en samenleving.

Toelichting op doelstellingen.
Veel zaken, waarvan er enkele nader worden toegelicht, hebben direct of indirect met elkaar te maken. De opsomming is niet limitatief.

Europees vervoersbeleid.
Deze zou tenminste moeten voldoen aan de volgende criteria:

  • Gelijke behandeling:
    wat moet bewerkstelligen, dat iedere betrokkene in de vervoerssector op gelijke wijze wordt behandeld om onderlinge concurrentievervalsing en discriminatie te voorkomen,
  • Wederkerigheid:
    wat moet voorkomen, dat er onderling tussen lidstaten concurrentievervalsing en discriminatie ontstaat,
  • (herinvoeren van) Permanente capaciteitsregulering:
    die moet bewerkstelligen, dat er een evenwichtige verhouding blijft in scheepsruimte en een noodzakelijke reservecapaciteit.
  • Markttransparantie:
    Wat moet bewerkstelligen, dat de vervoersmarkt doorzichtig is, zodat vraag en aanbod, serviceverlening, het lokaliseren van knelpunten en mogelijke vormen van concurrentievervalsing en discriminatie zichtbaar worden
  • Vrachtprijzen minimaal op kostprijsniveau en duidelijke algemene vervoersvoorwaarden:
    welke moeten voorkomen, dat prijsdumping en ruïneuze concurrentievervalsing ontstaat, de kwantiteit en kwaliteit gewaarborgd wordt en de continuïteit en stabiliteit verbeterd. Zij moet bijdragen aan sociaal aanvaardbare omstandigheden, het centraal staan van de menselijke factor en ter voorkoming van ongebreidelde concurrentie, cumulatief prijsbederf en roofbouw op mens, materiaal en productiefactoren
  • Centrale distributie/ digitale marktplaats:
    Wat een onderdeel is van een noodzakelijke markttransparantie en een stabiele serviceverlening moet bewerkstelligen om een gedifferentieerde vlootsamenstelling, zowel kwantitatief als kwalitatief in stand te houden en een doelmatig gebruik van de capaciteit moet bewerkstelligen
  • Wetten, voorschriften en reglementeringen moeten in overeenstemming worden gebracht met de wetgeving van omringende landen, (EU-harmonisering),                ter voorkoming van ongelijke behandeling, discriminatie, concurrentie voor- of nadelen. Zij        dienen functioneel, doeltreffend en hanteerbaar te zijn, ontdaan van overmaat en moeten       de ‘mens’ in zijn persoonlijke waarde laten. Een aantasting of ondermijning van de     persoonlijke verantwoording door de overheid dient achterwege gelaten te worden. Met      andere woorden: de overheid mag niet op de (stuur)stoel van de binnenvaartondernemer  plaatsnemen.
  • Milieuwetten en voorschriften dienen van die aard te zijn, dat dat er naar de gehele footprint gekeken dient te worden en dat de meest milieuvriendelijke transportmodaliteit gestimuleerd wordt.
    De binnenvaart is in termen van energiegebruik, geluidsoverlast, ruimtebeslag en duurzaamheid te prefereren boven wegtransport en spoor en dient niet onevenredig zwaar belast te worden door bijvoorbeeld milieuheffingen e.d. Dit geldt ook ten aanzien van ladingresten. De lading behoort toe aan de ontvanger, dus ook de ladingresten. Ladingresten mogen niet beoordeeld worden als zijnde afval.

De ASV streeft naar (een betere) samenwerking, gedachten- en ideeënuitwisseling met andere organisaties, ook internationaal, mits deze gelijkwaardige doelstellingen hebben als die welke de ASV nastreeft.

Leden en donateurs onderschrijven deze beleidsnotitie zoals opgetekend door bestuur en denktank 

Rotterdam, december 2018