Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

"Wat is er met het door schippers volgestorte reservefonds gebeurd, EBU en ESO? Dat…" — Sunniva Fluitsma https://t.co/ri9imNXPNv

Boetebeleid matiging vooraf:
Binnenvaart 50% matiging voor natuurlijke personen.
wegvervoer max. aantal beboetbare werknemers per werkgever
a. < 25 werknemers: 3
b. 25 of meer en < 50 werknemers: 6
c. 50 of meer en <100 werknemers: 9
d. 100 of meer: 12
@CvNieuwenhuizen

appels en peren: Panteia Boetebeleid binnenvaart vergeleken met: Overlast in openbare ruimte; Huisvestingswet; Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren;
Warenwet; Tabaks- en rookwarenwet; Wet gewasbescherming en biociden; Arbeidsomstandighedenwet; Wet Arbeid Vreemdeling;

Het binnen Nederland aan de orde stellen van deze problematiek (3 a)

De werking van de Hardheidsclausule

Procedure  HARDHEIDSCLAUSULE

De binnenvaartwet, -besluit en –regeling zijn opgesteld om voor alle certificaatplichtige binnenvaartschepen een gelijk level-playing-field te maken. Daarbij zijn voorschriften opgesteld om schip, bemanning en milieu te beschermen.

De economische gevolgen voor bestaande schepen zijn in overleg met bedrijfsleven in overgangsbepalingen vastgelegd.

In zowel het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) als ook in de Europese richtlijn 2006/87/EG is in Artikel 24.04, vierde lid een bepaling opgenomen die bekend is als de hardheidsclausule.

Ook schepen die een volgens de Europese richtlijn gecertificeerd zijn en niet op de zone R (internationale Rijn) varen is in Artikel 24a.04 dezelfde bepaling opgenomen:

Indien de toepassing van de in dit hoofdstuk genoemde bepalingen na afloop van de overgangsbepalingen in de praktijk moeilijk uitvoerbaar is of onevenredig hoge kosten met zich meebrengt, kan de commissie van deskundigen op grond van aanbevelingen van het comité van artikel 19 afwijkingen van deze voorschriften toestaan. Deze afwijkingen moeten in het communautaire binnenvaartcertificaat worden aangetekend.

Alléén individuele gevallen kunnen met behulp van een aanbeveling gebruik maken van de hardheidsclausule.  Daarbij zijn onuitvoerbaarheid van gestelde voorschriften of onevenredig hoge kosten als reden aan te voeren om gebruik te maken van art 24.04.

In zowel het ROSR als ook in de Europese richtlijn 2006/87/EG is in artikel 2.19, eerste en derde lid uitgelegd waarvoor een aanbeveling bedoelt is. Door aanspraak te maken op art 24.04 kunnen ook onuitvoerbaarheid of onevenredig hoge kosten een reden zijn om ontheffing aan te vragen van de vigerende regelgeving.
Met een aanbeveling kan de commissie van deskundigen afwijkingen van de reglementen, genoemd in het ROSR of Bijlage II van de richtlijn, toestaan mits de toegepaste materialen, inrichting of uitrustingsstukken, dan wel andere bouwkundige maatregelen getroffen worden die door het comité als gelijkwaardig zijn erkend.

In een aanbeveling kan de commissie van deskundigen aanvullende eisen stellen om het beoogde voorschrift zoveel mogelijk te realiseren. De aanvullende eisen kunnen zowel een technische aanvuling zijn als ook een operationele beperking van de berijfsvoering van het schip betreffen.

Door de financiële crisis in de binnenvaart is een internationale werkgroep gestart om een procedure uit te werken die invulling geeft aan het gebruik/toepassen van de hardheidsclausule (ROSR, Art 24.04 4e lid)  Als basis is het onderstaande Nederlandse schema te gebruiken.