Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
6 days ago
Claim bij gemeente Deventer neergelegd. Een schipper, opgesloten door het niet verstrekken van informatie in de haven van Deventer heeft inmiddels een claim ingediend bij de gemeente van 2.000,- per dag.
6 days ago
De gemeente weigert de ASV te betrekken bij het gesprek over de sluiting van de haven van Deventer morgenochtend om 09.00 uur op het stadhuis van Deventer. Dat terwijl de ASV zich in deze zaak heeft opgeworpen als belangenbehartiger van de schippers. zie https://t.co/W0nWKuTpqv
1 week ago
De Volkskrant bekijkt de stremming in Deventer alleen vanuit het gezichtspunt van “de bedrijven”. Dat zijn dus -in hun ogen- de ontvangers, niet de schippers, die spelen geen enkele rol. Dat er op dat moment 5 bedrijven volledig van inkomen beroofd zijn lijkt er niet toe te doen

Het binnen Nederland aan de orde stellen van deze problematiek (3 a)

De werking van de Hardheidsclausule

Procedure  HARDHEIDSCLAUSULE

De binnenvaartwet, -besluit en –regeling zijn opgesteld om voor alle certificaatplichtige binnenvaartschepen een gelijk level-playing-field te maken. Daarbij zijn voorschriften opgesteld om schip, bemanning en milieu te beschermen.

De economische gevolgen voor bestaande schepen zijn in overleg met bedrijfsleven in overgangsbepalingen vastgelegd.

In zowel het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR) als ook in de Europese richtlijn 2006/87/EG is in Artikel 24.04, vierde lid een bepaling opgenomen die bekend is als de hardheidsclausule.

Ook schepen die een volgens de Europese richtlijn gecertificeerd zijn en niet op de zone R (internationale Rijn) varen is in Artikel 24a.04 dezelfde bepaling opgenomen:

Indien de toepassing van de in dit hoofdstuk genoemde bepalingen na afloop van de overgangsbepalingen in de praktijk moeilijk uitvoerbaar is of onevenredig hoge kosten met zich meebrengt, kan de commissie van deskundigen op grond van aanbevelingen van het comité van artikel 19 afwijkingen van deze voorschriften toestaan. Deze afwijkingen moeten in het communautaire binnenvaartcertificaat worden aangetekend.

Alléén individuele gevallen kunnen met behulp van een aanbeveling gebruik maken van de hardheidsclausule.  Daarbij zijn onuitvoerbaarheid van gestelde voorschriften of onevenredig hoge kosten als reden aan te voeren om gebruik te maken van art 24.04.

In zowel het ROSR als ook in de Europese richtlijn 2006/87/EG is in artikel 2.19, eerste en derde lid uitgelegd waarvoor een aanbeveling bedoelt is. Door aanspraak te maken op art 24.04 kunnen ook onuitvoerbaarheid of onevenredig hoge kosten een reden zijn om ontheffing aan te vragen van de vigerende regelgeving.
Met een aanbeveling kan de commissie van deskundigen afwijkingen van de reglementen, genoemd in het ROSR of Bijlage II van de richtlijn, toestaan mits de toegepaste materialen, inrichting of uitrustingsstukken, dan wel andere bouwkundige maatregelen getroffen worden die door het comité als gelijkwaardig zijn erkend.

In een aanbeveling kan de commissie van deskundigen aanvullende eisen stellen om het beoogde voorschrift zoveel mogelijk te realiseren. De aanvullende eisen kunnen zowel een technische aanvuling zijn als ook een operationele beperking van de berijfsvoering van het schip betreffen.

Door de financiële crisis in de binnenvaart is een internationale werkgroep gestart om een procedure uit te werken die invulling geeft aan het gebruik/toepassen van de hardheidsclausule (ROSR, Art 24.04 4e lid)  Als basis is het onderstaande Nederlandse schema te gebruiken.