Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

Onderzoek naar ongevallen in de #binnenvaart:
ILT heeft 400 meldingen van #aanvaringen in ruim een jaar. Het grootste deel zijn eenzijdige aanvaringen. Overheidskosten schades: 55 miljoen. Waarschijnlijk is 90% van de aanvaringen het gevolg van menselijk gedrag.

Bij het “aanwijsbesluit ligplaatsen vaartuigen” @Zaanstad blijkt dat de maximale ligplaatsduur van 2 maanden in bijna alle gevallen is teruggebracht tot maximaal 2 weken. En dat terwijl we nog "in gesprek" zouden zijn. @NHNieuws @RaadZaanstad @scheepvaartkrnt , @BVK_binnenvaart

#binnenvaart benadeeld door #Zaanstad: Pleziervaartuigen hoeven geen havengeld te betalen in Zaanstad, beroepsvaart moet dat wel. @scheepvaartkrnt @RaadZaanstad @schuttevaer

Het binnen Nederland aan de orde stellen van deze problematiek (3 d)

De crisishardheidsclausule heeft 2 jaar gefunctioneerd. 500 Nederlandse schepen hebben er een beroep op gedaan. Hieronder het officiële voorbeeld

Crisishardheidsclausule hoe werkte het, een voorbeeld

Crisis-Aanbeveling Nr. …. /2010

Volgens het Reglement Schepen Onderzoek op de Rijn, Artikel 24.04, vierde lid

danwel de Europese richtlijn 2006/87/EG, artikel 24.04, vierde lid of artikel 24a.04,

vierde lid, is het toegestaan om met

mps “BLANCO “

bouwjaar ****, met het Unieke Europese Scheepsidentificatienummer ******** en

(Idnr ***** ), te varen met de in de bijlage aangegeven afwijkingen op de

overgangsbepalingen.

Voorwaarden:

  1. Deze aanbeveling is geen ontheffing voor de in de bijlage vermelde overgangsbepalingen maar slechts uitstel tot de eerstvolgende verlenging van het certificaat van onderzoek.
  2. Indien het schip verbouwd of omgebouwd wordt kan geen aanspraak meer gedaan worden op overgangsbepalingen, noch op de in de bijlage genoemde artikelen.
  3. De gezamenlijke kosten die gemaakt moeten worden om aan de overgangsbepalingen te voldoen bedragen meer dan € 2500,=
  4. De scheepseigenaar verklaart dat hij door de economische crisis in de binnenvaart niet in staat is de noodzakelijke investeringen uit te voeren.
  5. De scheepseigenaar geeft in een bijlage aan voor welke overgangsbepalingen deze aanbeveling geldig is. Daarbij is per overgangsbepaling aangegeven wat de (geschatte) kosten zijn om aan de regelgeving te voldoen.
  6. De commissie van Deskundigen vermeldt de artikelen die niet overeenkomstig het reglement zijn uitgevoerd in het certificaat van onderzoek bij punt 52.
  7. De eigenaar geeft bij aanvraag van het onderzoek van zijn vaartuig de ingevulde lijst met noodzakelijke overgangsbepalingen aan de inspecteur.

Bijlagen:

  • Lijst met overgangsbepalingen waaraan het vaartuig niet voldoet tot de eerstvolgende verlenging van het certificaat van onderzoek, inclusief de (geschatte) bedragen die nodig zijn om aan de regelgeving te voldoen.
  • Verklaring van de eigenaar dat hij door de economische crisis niet in staat is de noodzakelijke investeringen uit te voeren.