Het binnen Nederland aan de orde stellen van deze problematiek (3 d)
De crisishardheidsclausule heeft 2 jaar gefunctioneerd. 500 Nederlandse schepen hebben er een beroep op gedaan. Hieronder het officiële voorbeeld
Crisishardheidsclausule hoe werkte het, een voorbeeld
Crisis-Aanbeveling Nr. …. /2010
Volgens het Reglement Schepen Onderzoek op de Rijn, Artikel 24.04, vierde lid
danwel de Europese richtlijn 2006/87/EG, artikel 24.04, vierde lid of artikel 24a.04,
vierde lid, is het toegestaan om met
mps “BLANCO “
bouwjaar ****, met het Unieke Europese Scheepsidentificatienummer ******** en
(Idnr ***** ), te varen met de in de bijlage aangegeven afwijkingen op de
overgangsbepalingen.
Voorwaarden:
- Deze aanbeveling is geen ontheffing voor de in de bijlage vermelde overgangsbepalingen maar slechts uitstel tot de eerstvolgende verlenging van het certificaat van onderzoek.
- Indien het schip verbouwd of omgebouwd wordt kan geen aanspraak meer gedaan worden op overgangsbepalingen, noch op de in de bijlage genoemde artikelen.
- De gezamenlijke kosten die gemaakt moeten worden om aan de overgangsbepalingen te voldoen bedragen meer dan € 2500,=
- De scheepseigenaar verklaart dat hij door de economische crisis in de binnenvaart niet in staat is de noodzakelijke investeringen uit te voeren.
- De scheepseigenaar geeft in een bijlage aan voor welke overgangsbepalingen deze aanbeveling geldig is. Daarbij is per overgangsbepaling aangegeven wat de (geschatte) kosten zijn om aan de regelgeving te voldoen.
- De commissie van Deskundigen vermeldt de artikelen die niet overeenkomstig het reglement zijn uitgevoerd in het certificaat van onderzoek bij punt 52.
- De eigenaar geeft bij aanvraag van het onderzoek van zijn vaartuig de ingevulde lijst met noodzakelijke overgangsbepalingen aan de inspecteur.
Bijlagen:
- Lijst met overgangsbepalingen waaraan het vaartuig niet voldoet tot de eerstvolgende verlenging van het certificaat van onderzoek, inclusief de (geschatte) bedragen die nodig zijn om aan de regelgeving te voldoen.
- Verklaring van de eigenaar dat hij door de economische crisis niet in staat is de noodzakelijke investeringen uit te voeren.