Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
(Afstands) controles door ILT met enorme boetes?
Wij horen alarmerende berichten. Om dat aan de orde te stellen hebben we ervaringen nodig.
Wat zijn uw ervaringen met ILT controles op afstand? Zie ASV facebook of deel uw ervaringen via info @algemeeneschippersvereeniging.nl
Omgekeerde Modal shift😡 Koude sanering van 62% van de Nederlandse (droge lading) binnenvaartschepen (1.544 van de 2.487 schepen). ALLE schepen tot 1.500 ton verdwijnen. Dat is 50.000 extra vrachtwagens op de weg. @markharbers @IenWTweedeKamer En dat laten we gewoon gebeuren?
MIRT debat over stadsbrug Rotterdam: @HabtamudeHoop (PvdA) meldt dat -door nautische (on)veiligheid- binnenvaart en bewoners geen brug willen, maar liever een tunnel👏. @minhas_fahid (VVD) vindt het een "zorgvuldige" afweging omdat het anders veel duurder wordt😡 @IenWTweedeKamer

Markttransparantiesysteem AGORA

Veilingsysteem, een verbetering van de markt!

Voordelen:

  • Meer zicht op de markt
  • Minder leegvaart
  • Veranderende rol van tussenpersonen
  • Stabielere prijzen
  • Minder milieubelasting


AGORA:

Agora is een Grieks woord wat letterlijk ‘verzamelplaats’ betekent. Voor de binnenvaart is het de werktitel van een initiatief voor een nog op te zetten marktsysteem.

Doel AGORA:

Een (meer)transparante markt bewerkstelligen, waar aile spelers over relevante informatie kunnen beschikken en de prijs tot stand komt.

Uitgangspunten AGORA:

  • Gericht op de spotmarkt.
  • Geleid door een onafhankelijke marktmeester.
  • Het moet een systeem zijn waar de betrokkenen graag in willen stappen.
  • Het moet een makkelijk in te voeren systeem zijn.
  • Het moet de binnenvaartmarkt stabieler maken.
  • Het moet de binnenvaart een sterkere positie geven tegenover andere vervoersmodaliteiten.

Kansen AGORA:

  • Europa stelt dater een modal shift moet zijn naar vervoer over water(en spoor)
  • Door congestie op de weg moet er naar andere (vaar)wegen worden gezocht
  • Doordat men steeds “greener’ wil vervoeren zijn er kansen voor de binnenvaart.
  • Deelnemende organisaties in de ESO hebben hun ondersteuning en medewerking toegezegd.

Een veilingsysteem is de eenvoudigste, snelste en meest effectieve manier om een transparantere en stabielere markt te bereiken.

Voorstel:

Een (elektronische) markt voor verhandeling van contracten

Uitgangspunten werking veiling:

• De markt is anoniem
• Toewijzing order of diensten is zonder aanziens des persoons
• De marktmeester is onafhankelijk

Werkwijze:

• De opdrachtgevers/bevrachters plaatsen het werk op een site
• De binnenvaart ondernemer kan hierop reageren qua prijs
• Er kan over- of onderboden worden net alsop een veiling

Eisen aan de marktmeester:

• Het publiceren van het marktverloop
• Brengt zoveel mogelijk transacties tot stand

Eisen aan de deelnemers:

• Verbinden zich aan de uitgangspunten
• Deelnemen is niet vrijblijvend: de regels dienen te worden geeerbiedigd

Eisen aan de “AGORA”:

• De AGORA is een rechtspersoon
• De AGORA is (bij voorkeur) een cooperatie van binnenvaartondernemers
• Zet zich in om de uitgangspunten te onderhouden en toetsbaar te maken

Is een Markttransparantiesysteem een goed initiatief?