Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter

#Binnenvaart Frankrijk: Montargis, een belangrijke laadplaats, is onbereikbaar geworden door watertekort. Vaarwegen richting Zuid-Frankrijk zijn niet of nauwelijks bevaarbaar. Zelfs op de hoofdvaarwegen (Seine) is de vaart onzeker door instortende sluizen.

De SP gebruikt een illegaal middel om tankschepen in de gaten te houden via internet Het volgen van schepen (via AIS) waarop de schippers vaak hun woning en gezin hebben is tegen de afspraken in. https://t.co/l5uzESJlKj Is de privacy in de binnenvaart van geen belang?

Vrijwilligers gezocht voor de Stoomsleepboot Jan de Sterke uit Gorinchem, die ook nog eens verstand hebben van oude techniek en mensen die (voor de functie van kapitein) in het bezit zijn van een groot vaarbewijs.
informatie https://t.co/Osio11fshJ

Dossiers over de crisis

Crisisaanvraag

Is er nu wel of niet een crisisaanvraag ingediend bij de Europese Commissie? Minister Schultz stuurde een brief naar de Tweede Kamer. Daarin schrijft ze de brief te steunen van de Belgische staatssecretaris Wathelet van Mobiliteit en Transport van 23 oktober aan Transportcommissaris Siim Kallas. Daarna meldt ze echter dat Wathelet met zijn brief geen formeel verzoek heeft gedaan om de crisis in de binnenvaart uit te roepen. Wij (ASV) rekenen erop dat de verwijzing van Wathelet naar zijn brief van 26 april, waarin de artikelen van de betreffende verordening staan, voldoende is. Ons is verzekerd dat de heer Dimitrios Theologitis, hoofd Havens en Binnenvaart bij de Europese Commissie, heeft bevestigd dat de aanmelding is gedaan.

 

Toch zijn er ook in Belgische binnenvaartkringen geluiden dat in het dossier dat is ingediend wel naar de crisis verwezen wordt, maar dat daarin niet gevraagd is om de verordening in werking te laten treden omdat men de mogelijkheid open wil laten voor verder overleg met de Europese Commissie. Wat denkt u er zelf van? Om een mening te kunnen vormen vindt u hierbij alle stukken die dit onderwerp aangaan.

  1. Voorblad Crise
  2. Crise NL
  3. Note Problematiek Tankvaart NL
  4. Nota EBIS-problematiek binnenvaart tankschepen NL
  5. Legale note – annex general document on EBIS
  6. Bijlage I
  7. Bijlage II
  8. FOD-ITB marktverstoring