Voor en door schippers
Categoriën
Sociale Media

Twitter
3 days ago
De afvalproblematiek blijft ons bezighouden. Zie dit filmpje van Heere Heeresma: achtergelaten en niet opgeruimd afval op Steiger C in de Oude Houthaven https://t.co/5n6xRCsZjU. Kijk naar landen om ons heen waar op zoveel sluizen vuil, gescheiden!, ingeleverd kan worden.
3 days ago
Is er toekomst voor de haven van Deventer? Alarmerend: ondergrens om door de sluis van Deventer te schutten wordt gesteld op 1.47 boven NAP. Dat zou betekend hebben dat
•In 2016 er 35 dagen stremming geweest zou zijn,
•In 2015 39 dagen
•In 2011 50 dagen
•In 2003 55 dagen
3 days ago
De 5 gevangen schepen zullen Deventer kunnen verlaten als het peil van de IJssel 30cm stijgt, dat kan weken duren. De gemeente, die de schippers niet heeft geïnformeerd bij binnenkomst van de haven, doet tot nu toe geen toezeggingen over vergoedingen.
https://t.co/YEEY9d0foM

Persbericht rectificatie voorstellen huisvuilproblematiek

In de elektronische Binnenvaartkrant van 26 december 2013 staat een bericht dat een rectificatie vereist.

De ASV stelt voorop dat zij zich volledig kan vinden in de stelling van de Vrouwen in de Binnenvaart waarin men eist dat de afvalcontainers terug moeten komen en dat het abonnementssysteem wordt teruggedraaid en de afgifte weer gratis wordt.

Echter bij de voorstellen aan de minister moet de ASV het volgende opmerken:

Deze voorstellen zijn bij ons weten door BLN gedaan, in ieder geval buiten de ASV om.

Het gesprek dat plaatsgevonden heeft op 23 december, en de eventuele voorstellen die daaruit naar voren zouden kunnen komen,  is dan ook NIET teruggekoppeld naar de ASV door BLN (met name door Erik van Toor).

De ASV heeft dus ook helemaal NERGENS  fiat op gegeven (ook niet kunnen geven).

Er zijn dus ook GEEN afspraken gemaakt om deze voorstellen gezamenlijk te doen. 

De ASV is er altijd TEGEN geweest dat de heffing van de 7,50 op de gasolie hiervoor gebruikt zou worden.

De ASV verwijst nogmaals naar de petitie die door meer dan 1.000 schippers getekend is en waar precies in staat waar we (nog steeds) voor staan.

De ASV blijft erbij dat de minister een internationaal verdrag aan haar laars lapt en dat dit niet kan.

Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat BLN, met welke reden dan ook, het beleid van de minister blijft verdedigen. Dat vindt de ASV onbegrijpelijk als we ervan uit mogen gaan dat ook de BLN de belangen van de schipper voorop stelt.

Kortom: als de BLN vindt dat zij eenzijdig een persverklaring uit kan doen “namens alle bonden”, zonder dit eerst voor te leggen aan de betrokken partijen, laat staan goedkeuring te vragen, dan kan de ASV niet anders dan naar buiten toe brengen dat dit een samenwerking tussen de verschillende bonden alleen maar frustreert.

 Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte gesteld te hebben,

Namens bestuur en denktank.

Sunniva Fluitsma