Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

ASV jaarverslag 2014

Het tweede decennium van de 21e eeuw was afgelopen 31 december doormidden. Voor de binnenvaart voornamelijk 5 jaren die getypeerd werden door crisis. Ondanks licht herstel van de economie is ook 2014 een jaar geweest waar het stempel crisisjaar op kan. Vaker dan ander jaren is het voorgekomen dat schippers hun schip hebben moeten inleveren en gedwongen verkoop of veiling heeft plaatsgevonden. Licht herstel van de economie heeft in 2014 geen verlichting gebracht voor de structurele problemen waar de binnenvaart mee kampt. Wellicht was 2014 niet echt een jaar van crisis, maar eerder een jaar van een nieuwe realiteit n de binnenvaartvervoersmarkt.

Voor het bestuur en denktank van de ASV was het een druk maar bevredigend jaar. Er is een sterke groei in het ledenaantal geweest en mede met dank aan de uitgebreide denktank heeft de vereniging meer onderwerpen kunnen oppakken, overleggen bij kunnen wonen en bestuur en denktank is vaker bij elkaar gekomen om in een ongedwongen sfeer met elkaar te brainstormen. Daarnaast is er geïnvesteerd in o.a. promotiepanelen, een beamer en heeft de nieuwsbrief een nieuwe uitstraling gekregen. Kortom, de ASV is in alle opzichten gegroeid.

CCR.
Helaas moet er over 2014 geconcludeerd worden dat er beleidsmatig wel veel overlegd en vergaderd is, maar flankerend beleid is uitgebleven. Zo is de CCR ervan overtuigd dat met een aangenomen moratorium voor een aantal overgangsbepalingen de angel uit de problematiek is gehaald. De ASV vindt het aangenomen moratorium te karig en heeft dat standpunt aangegeven bij de politiek en alle andere organen die betrokken zijn bij de CCR-eisen. Velen zijn zich er van bewust geworden dat het moratorium een doekje voor het bloeden is. De realiteit is echter dat 31 december de overgangstermijnen van een groot aantal eisen ten einde is gekomen. De ASV had besloten om de najaarsvergadering geheel n het teken te stellen van de CCR-eisen zodat dit onderwerp van alle kanten belicht kon worden. Tijdens de vergadering is tevens een door de ASV samengesteld Zwartboek CCR-eisen overhandigd aan de directeur van de Inspectie Leefomgeving en Transport en alle overige sprekers.

Scheepsafval.
Het scheepsafval heeft in 2014 wederom voor enige beroering gezorgd. De ASV heeft daarin diverse stappen gezet. Er is een klacht bij de CCR neergelegd en bij een Europees klachtenorgaan. Met beide klachten is niks gedaan en de ASV kon niks anders dan via het parlement de minister te bewegen haar beleid aan te passen. In het begin van het jaar was er nog sprake van gezamenlijk optrekken met BLN, KSV en CBRB. Deze partijen zagen echter de oplossing in goedkopere abonnementen met minder afvalcontainers. De ASV kon daar niet mee akkoord gaan vanwege het toegeven aan verkeerd beleid ten aanzien van het CDNI-verdrag in deze oplossing. Uiteindelijk heeft de minister per 1 juli de prijzen van de door de binnenvaart gehekelde abonnementen iets aangepast.

Ook het afval van lading en de kosten voor oliehoudend afval hebben de gemoederen bezig gehouden in 2014. De overgangstermijnen voor ladingafval zijn in november afgelopen en de gasolietoeslag voor oliehoudend afval werd regelmatig op forums ter discussie gesteld. Middels een gezamenlijke brief in samenwerking met Ons Recht en Vibia heeft de ASV alle aandachtspunten aangaande scheepsafval bij het secretariaat van het CDNI-verdrag te kennen gegeven. Tot op heden is op die brief geen antwoord gekomen.

Samenwerken.
2014 was ook het jaar dat BLN officieel van start is gegaan. Mede op initiatief van BLN-directeur Hester Duursema zijn er over het jaar verspreidt een aantal overleggen geweest tussen BLN en ASV met tot doel informatie met elkaar te delen en waar mogelijk samen op te trekken. Het samen optrekken verloopt tot dusver moeizaam, onder andere vanwege de verschillen in organisatiestructuur en visie op de huidige bepalende onderwerp zoals de CCR-eisen en marktwerking. Wel hebben deze overleggen geresulteerd in een andere aanstellingsprocedure van de Rijnvaartcommissaris vanuit het bedrijfsleven. De nieuwe Rijnvaartcommissaris Dick van Doorn is door ASV, BLN en CBRB gezamenlijk voorgedragen. Ook met andere organisaties als Ons Recht, Vibia en Koninklijke Schuttevaer is in 2014 veelvuldig contact geweest over diverse onderwerpen waar de binnenvaartorganisaties elkaar kunnen ondersteunen of aanvullen.

Nautisch.
De ASV heeft zich regelmatig genoodzaakt gezien te handelen op een onderwerp waar in het verleden Koninklijke Schuttevaer vaak het mandaat voor had van de ASV. Voorbeelden hiervan zijn het ligplaatsenbeleid, bedieningstijden van sluizen en bruggen, versobering van voorzieningen op ligplaatsen, nieuwe vaarwegreglementen in Frankrijk. Alhoewel genoemde zaken veel tijd en energie heeft gevraagd van bestuur en denktank van de ASV, worden steeds meer beleidsmakers zich ervan bewust dat niet de gehele binnenvaart automatisch door Koninklijke Schuttevaer wordt vertegenwoordigd.

AIS.
1 december was het zover. De uitrusting en gebruik van AIS in combinatie met een digitaal kaartsysteem is verplicht geworden op de Rijn. De ASV heet zich er altijd tegen verzet, maar dit heeft niet mogen baten. In de 2 OTNB-overleggen in 2014 tussen ministerie en bedrijfsleven is alleen nog gesproken over hoe om te gaan met een defect AIS-apparaat en nog enkele kleine punten zoals het rijnkruisend verkeer en het wel of niet van kracht zijn van de verplichting op politieboten. Met betrekking tot privacy waarborging van AIS had de CCR slechts een aantal weken voor invoering van de verplichting de nationale regelgeving en interpretatie van de lidstaten in kaart. De grote verschillen heeft het standpunt van de ASV dat de privacy onvoldoende is gewaarborgd eerder bevestigd dan ontkracht.

Crisismaatregelen.
Na het turbulente jaar 2013 leek het omtrent het aanpakken van de crisis in de binnenvaart erg stil in 2014. Omdat er tekenen waren van herstel van de markt met het vooruitzicht van doorzettend herstel, leek het nemen van maatregelen door overheden minder urgent en noodzakelijk. ESO en EBU zijn het hele jaar aan het overleggen geweest over maatregelen waarvoor het reservefonds sloopgelden kan worden ingezet. Uiteindelijk is men het vooralsnog alleen eens geworden over het versterken van de organisaties ESO en EBU met deze middelen. De ASV heeft de Europese Commissie erop gewezen dat het besteden van het reservefonds op deze wijze geen recht doet aan degenen die het fonds gevuld hebben, de schippers. Dit en de kritiek op het moratorium hebben als resultaat gehad dat de ASV is uitgenodigd voor een informeel gesprek met dhr. Theologitis van de Europese Commissie afdeling DG MOVE. Dit gesprek heeft plaatsgevonden in januari 2015.

De ASV was in oktober aanwezig op een door de Europese Commissie georganiseerde ronde-tafelbijeenkomst over de huidige Marktobservatie van de CCR. Aldaar is een afgeslankte versie van het in 2012 door ASV, Ons Recht en La Glissoire voorgestelde Markttransparantiesysteem voorgesteld door de ESO. Dit voorstel kan in de toekomst de markt transparanter maken en de ASV heeft het ten overstaan van de Europese Commissie ondersteund.

Aan het begin van dit jaarverslag werd gesteld dat er wellicht sprake is van een nieuwe realiteit qua vervoersmarkt in 2014. Dat zou betekenen dat 2014 het laatste crisisjaar is geweest. De grote vraag is wat deze nieuwe realiteit in gaat houden en hoe de binnenvaart daar mee om kan en wil gaan. De ASV heeft om die reden eind 2014 besloten om in 2015 een symposium te organiseren over de markt en de werking daarvan in de binnenvaart.

Uiteraard is dit jaarverslag lang niet compleet in alles wat het bestuur en denktank hebben ondernomen en veel meer is te vinden op de website in het nieuwsbriefarchief.

2014 ligt inmiddels achter ons en de ASV gaat vol goede moed 2015 in.

Ron Breedveld