Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Zaltochniewaarzijn??!!

Schonere motoren
VIV publiceert nieuwe EIA lijst voor energiezuinige scheepsmotoren
Om vernieuwing in gang te zetten en tegelijk de emissies te verminderen heeft de overheid een EIA regeling in het leven geroepen. De VIV, belangenorganisatie van motorfabrikanten en dealers in Nederland, heeft in 2009 de eerste lijst met Energiezuinige Scheepsmotoren gepresenteerd. Inmiddels hebben er vele updates plaats gevonden en is de meest recente publicatie met nog meer motormerken beschikbaar. De motoren op deze lijst voldoen aan de ambitieuze eisen die gesteld worden op de EIA milieulijst onder regeling nr. 240612.

Reactie van een denktanklid:
Kijk: Daar krijg ik nu weer de sch**t van. De kleinste motor in dit lijstje is 254 Kw., ofwel 346 pk., een nogal pittig motorvermogen voor in een spits.

Motoren met een zeer modern concept, energiezuinig, dus u betaalt minder aan energiekosten EN minder belasting.Even snel naar de website van Cummins, onze motor uit 1979 erbij gehaald met de verbruiksgegevens (nog niet eens de best afgeregelde versie), 224 Kw., verbruik 200 gr./Kwh., helemaal 2 gram méér als de huidige milieudoelstelling, waarvoor je dan wel weer meer pk's gaat zetten. Deze motor, volgens opgave 224 Kw. ofwel 300 pk. bij 1800 toeren, draait bij ons op een schroef van 240 pk., waarbij we op een gemiddeld kanaal meestal slechts op 1400 toeren draaien. Daarbij zit je op het hoogste koppel en een verbruik van 198,7 gr/Kwh. Waar zijn we mee bezig??

Bevrachters en samenwerkingsverbanden
Per 1 februari is het team van BLN-Koninklijke Schuttevaer versterkt met de 32 jarige Peter Brandt. Peter is de afgelopen zesenhalf jaar werkzaam geweest als HR/Crewing officer bij een van de grootste binnenvaartbevrachters van Europa.

Bovendien: Het samenwerkingsverband NPRC heeft zich, zonder de leden te raadplegen, aangesloten bij BLN! Bevrachters en samenwerkingsverbanden (what's the difference?) die zich gaan bemoeien met schippersbonden?? Zaltochniewaarzijn????!!!!

Marinetraffic misbruik
EOC roept woonschepen op Marinetraffic te gebruiken om te achterhalen van welk schip een eventuele golfslag zou komen. Is de juridische afdeling van EOC niet op de hoogte dat Marinetraffic daar helemaal niet voor gebruikt mag worden? Zaltochniewaarzijn????!!!!

Naming and shaming
Van een van onze leden:
Een tijdje terug las ik jullie berichtje over de voorwaarden van CBO die je geheel aansprakelijk stellen voor niet "leveren", zelfs in situaties van overmacht.

Kortgeleden een reisje voor CBO gedaan. Op het charter stond bij de voorwaarden (in de kleine lettertjes) deze clausule niet, dit heb ik voor ik met het charter akkoord ging nagekeken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee nietwaar?

CBO levert echter na belading ook het connossement. Klaar met laden, "schipper, even tekenen graag" en varen. Later het door mij getekende connossement waarvan de kleine lettertjes op het eerste oog overeenkomen met die van het charter, nog even doorgespit. En ja hoor: de bewuste clausule was midden in de kleine lettertjes van het connossement erin gefietst.  

Dus een volgende keer schrap ik deze clausule gewoon voor ik teken en zet er bij "niet overeengekomen in het contract/charter". Daarna maar eens zien of er reactie op komt.

Marktmanipulatie (uit het FD)
ECT, het grootste containerbedrijf in de Rotterdamse haven, wordt verdacht van marktmanipulatie. Afgelopen zomer blijkt de mededingingsautoriteit Autoriteit Consument & Markt (ACM) een inval te hebben gedaan bij de dominante stuwadoor. Dat melden verschillende ingewijden die niet met naam genoemd willen worden. Containerterminaluitbater ECT zou zich schuldig maken aan het voortrekken van binnenvaartschepen die het zelf inhuurt om lading van en naar het achterland te vervoeren. Binnenvaartschepen die niet gecharterd zijn voor ECT’s speciale dienst 'European Gateway Services' moeten vaak plaatsmaken voor eigen schepen van ECT. Daarmee zou de stuwadoor de concurrentieverhoudingen verstoren.

Verschillende binnenvaartbedrijven doen tegenover het FD hun beklag over de voorkeursbehandeling die concurrenten ontvangen als ze door ECT gecharterd zijn. Zij willen vanwege de machtspositie van ECT niet met naam vermeld worden.

ECT bevestigt noch ontkent dat het op 28 augustus een inval van de ACM heeft gehad. Diverse ingewijden melden echter dat circa achttien beambten van de mededingingsautoriteit op die datum het hoofdkantoor op de Maasvlakte binnenstormden. Daarbij werden onder meer computerbestanden in beslag genomen en enkele leidinggevenden ondervraagd.