Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Brief aan bedrijven naar aanleiding van de nieuwe losverklaring

Hierbij vindt u een voorbeeldbrief die u zou kunnen gebruiken als u merkt dat het bedrijf waar u moet lossen nog niet op de hoogte is van de nieuwe losverklaring.

Voorbeeldbrief:

Geachte heer, mevrouw,
Hierbij wil ik er u op wijzen dat u nog gebruik maakt van een “oude” losverklaring. Inmiddels weten alle bedrijven dat de schipper een losverklaring dient te hebben maar wat de bedrijven niet weten (dat ligt dus niet aan u geen enkel bedrijf blijkt het te weten) is dat er een nieuwe losverklaring (2014)gebruikt dient te worden. Niet omdat wij als schippers dat willen (wij zitten hier echt niet op te wachten) maar vanwege het afvalstoffenverdrag (CDNI).

Nu zou volgens dat verdrag de ontvangende partij, u dus, gecontroleerd dienen te worden op naleving. Dat gebeurt natuurlijk niet maar de schipper wordt wel gecontroleerd, en hoe! Als Rijkswaterstaat of een andere BOA (beambte met opsporingsbevoegdheid) aan boord komt en wij hebben niet het juiste formulier (met de juiste code van de lading) dan plegen wij een milieudelict. Dat levert een boete op van 1.500,- Er zijn al waarschuwingen en zelfs boetes uitgedeeld.

Wij hebben hierover gereclameerd en krijgen dan te horen dat we in dat geval onder de pijp moeten blijven liggen en een klacht moeten indienen tegen het bedrijf, u dus. U snapt dat wij daar allemaal helemaal niet op zitten te wachten. Wij zijn ervan overtuigd dat de bedrijven te goeder trouw handelen en gewoon niet op de hoogte gesteld zijn.
Het is natuurlijk helemaal de omgekeerde wereld dat wij nu, als schippers, u moeten vertellen wat er speelt omdat de verantwoordelijke overheid haar taak niet vervult in deze.

De ASV (Algemeene Schippers Vereeniging) heeft dit tijdens een overleg met het ministerie IenM al naar voren gebracht maar men doet er niets mee. U kunt dat lezen in het verslag van dit overleg waar dit gedeelte over de losverklaring staat.

Losverklaring

Bij de rondvraag brengt de ASV de problematiek van de losverklaringen aan de orde. Er zijn nieuwe losverklaringen (2014) en die horen de schippers aan boord te hebben. Maar aangezien de bedrijven aan de wal niet gecontroleerd worden en ook niet op de hoogte zijn van de aanwezigheid van een nieuwe versie blijven die de oude versie aan de schipper geven. Geheel in tegenstelling tot de bedrijven aan de wal worden de schippers wel gecontroleerd en die kunnen geen kant op maar hen wordt zelfs een boete in het vooruitzicht gesteld van zo’n 1.500,-
Ondanks dat dit onder het CDNI valt en dat weer gekoppeld is aan de CCR vinden de aanwezige vertegenwoordigers van het ministerie IenM dat dit onderwerp niet voor dit overleg is. Wij vragen natuurlijk voor welk overleg dan wel? Er zijn nauwelijks nog overleggen betreffende de binnenvaart. Voor de schipper die wil weten welk document het is.
http://www.sabni.nl/sabni/index.php/scheepsafvalstoffenverdrag/losverklaringen

Het valt allemaal onder het CDNI akkoord (CCR) in Nederland gecoördineerd door het SAB U kunt de juiste losverklaring en de stoffenlijst vinden op de site van het SAB.

Voor de losverklaring 

Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte gesteld te hebben.

Met vriendelijke groet,

Deze voorbeeldbrief kunt u ook downloaden op onze website