Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Een reactie van een schipper op de onrust over CDNI perikelen

Voor wat betreft de afvalresten wil ik dit even kwijt. De schippers zijn weer de dupe. Volledig mee eens. Maar hoe komt dat zo? Zoals gewoonlijk is het hun eigen schuld door het gebrek aan enige ruggengraat. Niet opkuisen? Blijven liggen en zonodig de politie erbij roepen. Maar neen, de meesten vegen nog zelf hun ruim bij en varen dan maar weg en de landingresten, daar weten we allemaal van, waar die dan belanden. Want ze moeten zonodig heel snel weg om dat volgende reisje aan een paar duiten toch gauw te gaan doen en het losbedrijf weet ook dat schippers altijd en eeuwig gehaast zijn.

Wij hebben vanaf dat dit reglement in voege was meerdere keren “ambras” gehad. In Tiel binnen bv zeiden ze dat we niet meer zouden moeten terug komen. Toch zijn we blijven liggen en Pascal heeft voet bij stuk gehouden tot ze het ruim schoon geveegd hadden. Dit is nu eens een regel die ons het leven heel wat makkelijker maakte, maar nog zijn de meeste schippers te kortzichtig om het niet toe te passen. Eigen schuld, dikke bult. Ja maar, zullen velen zeggen, de containervaart heeft makkelijk praten. Die hebben geen ladingresten. Inderdaad, maar ze kunnen van ons rustig aannemen dat we met andere problemen te maken krijgen en die op hetzelfde principe moeten gebaseerd zijn: ken de regels en hou voet bij stuk.

Wij moesten ongeveer een jaar geleden containers laden bij een bedrijf in Terneuzen. Er moest in drie lagen geladen worden. Wij waren akkoord, mits een arbeider van het laadbedrijf de twinlocks zou plaatsen. De schipper is hier niet voor verzekerd en dus doen we dat niet zelf. Bij de eerste container in derde laag al liep het fout. Nu is de loods van dat bedrijf haast niet breed genoeg om alle gebods- en verbodsborden die er van toepassing zijn op aan te brengen. Maar toen het er op aan kwam dat zij de twinlocks moesten plaatsen bleken ze plots van geen regels en wetten meer te weten. Een werknemer is tot drie maal toe met de papieren gekomen om te laten tekenen en we hebben het steevast geweigerd. Het is er op geëindigd dat die ene container er terug is afgegaan en wij met 2 lagen zijn gaan varen.

Voor wat betreft een oplossing: een klachtendesk waar je het onwillige bedrijf kan aangeven en die dan ook de bevoegdheid heeft om dat bedrijf te beboeten. Maar dan heb ik er nog mijn twijfels over hoeveel het er zullen toepassen, want dan krijgen ze volgende keer geen reis meer van de bevrachter. Dus lijkt er maar één ding over te blijven: dikke boetes uitschrijven en die zullen het dan in het vervolg wel leren. Sorry, wie niet horen wil moet voelen, dat leerden mijn ouders me vanaf ik heel klein was. De vrachtwagen die te rap of te lang rijdt en daarmee de wet overschrijdt wordt ook beboet, niet zijn opdrachtgever.

Als de schippers eens wat meer zouden beseffen dat ze een bedrijf onder zich hebben en zich niet als slaaf moeten laten gebruiken zouden we al een heel eind ver zijn. Waarom laten we altijd het mes op onze keel zetten i.p.v. dat zelf eens te doen bij de tegenpartij. En misschien dat volgende generatie minder met zich zullen laten sollen, want iets belezener.

Het is jammer voor de mensen die zich voor de scheepvaart inzetten, dat ze zo weinig respons krijgen. Ze staan op de barricades, maar als ze zich na een tijdje omdraaien zien ze niemand meer achter hen staan.

Emilienne Matthijs
m/s Rubicon