Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Het afvalstoffenverdrag deel B in de praktijk

Ingezonden door ASV-lid.

Zoals jullie weten varen wij al geruime tijd ( 17 jaar) naar Staalwerk te Lingen. Nu is het volgende het geval, wij moeten na leegkomst ca. 500 ton ballast zetten om weer terug naar Nederland te varen.

Ik heb bij het bedrijf dus aangekaart dat wij geveegd en gewassen moeten worden. Nee, zegt staalwerk Lingen ( inclusief/ op aanraden van Speicherei bevrachter die veel schepen daar naar toe bevracht, maar waar wij niets mee van doen hebben) we gaan vegen en stellen waswater opvang bakken ter beschikking, maar de schipper moet zelf zijn ruim uitspuiten en lenzen. Hier ben ik het dus niet mee eens.

Die Duitsers willen ook niet de Duitse versie tevoorschijn halen, kortom ze zijn eigenwijs en wij moeten dat maar slikken. Dit gaat zover dat ik mijn opdrachtgever hierover heb geïnformeerd, en deze weer op eigen initiatief ook geïnformeerd heeft bij een schroot ontvanger in Nederland, en tegen staalwerk Lingen heeft gezegd dat de schipper in zijn recht staat.

Hij kreeg als antwoord, dat de schipper moet tekenen ander hoefde hij geen schroot meer te leveren en wilde ze de CYBERNETICA niet meer zien. Dit zou betekenen dat wij ca.60% omzet verliezen, zo hoog is de druk dus. En ze zetten dus hun eigen dochter maatschappij ook onder druk.

Jullie snappen wel dat ik dus geen hoog spel ga spelen in het openbaar direct tegen staalwerk Lingen. Maar ik ga alles tewerkstellen dat er een inspecteur daar langs gaat, en hoop uiteindelijk toch de zaken geregeld te krijgen.

Ik heb dit uiteraard aangegeven bij HCC Rotterdam, waar ik gevraagd heb naar een Duits meldpunt nummer, maar dat is er gewoonweg niet. RWS gebeld vandaag niet te bereiken, hadden een binnenvaartdag. Nu hebben wij een mars nummer gekregen van HCC die ga ik invullen op de los verklaring en zet er op dat staalwerk Lingen in gebreken blijft.

De afgelopen week heb ik overleg gehad met een vooraanstaande BLN er die daar ook vaak lost en veel contact heeft met bevrachtingkantoor Specherei hieromtrent en hem geïnformeerd over de gang van zaken en de situatie. Hij was het met mij eens, alhoewel hij een Duitse versie had en dat verschilde zei hij. De Duitser kan het verschillend interpreteren/uitvoeren. Ik heb hem gezegd dat het wel heel raar is, want het is een Europees verdrag. Maar dit lag anders, want in Duitsland is het verdeeld over een vijftal gewesten en die waren het nog niet met elkaar eens.

Inmiddels had ik van Ron (dank hiervoor) ook een Duitse versie in handen. Er blijkt geen verschil! Dit heb ik overigens nogmaals gecheckt bij HCC en die gaven als antwoord “Daar hebben wij niets mee te maken. Het is een Europees verdrag dus moeten de Duitsers zich daar aan conformeren.”

Maar nu komt het, ondanks dat hij het met mij eens was, heeft hij getekend en is weggevaren. Ik heb hem hierover aangesproken en het antwoord was:
“Ja, er lag een schip in de haven en dan konden ze bij mij geen water opvangbak kwijt en ze hadden geen mensen genoeg.” Dat schip lag er overigens ook toen wij daar hebben gelost. Het was gewoon een kwestie geweest van het schip achteruit halen en de kranen niet verder te laten rijden om niet over de slang heen te rijden. Ik had hem duidelijk gevraagd of de ontvanger het schip wilde spoelen.

“Nee”, antwoordde hij, dat hoefde ze niet (zoals Specherei middels een brief hebben bekend gemaakt aan de werk mensen, waar ik overigens een foto van heb) en ze hadden geen mensen hiervoor. Kortom hij had nog meer reden om net als ik alleen een mars nummer neer te zetten i.p.v. een handtekening. En dat terwijl wij hier uitgebreid over hadden gesproken. Ik heb gezegd dat hij dus meewerkt aan twee strijd namens de schippers tegenover de ontvanger en dat hij een milieu delict pleegt. Hij zou het de volgende keer net zoals ik doen.

Het gaat precies zoals ik verwacht had. Veel praten over hoe goed ze zijn en alles regelen, maar als puntje bij paaltje komt, niks, njente, nada en ja knikken. Bah, bah, wat een eenwording van de binnenvaart zoals BLN het voorstelt, en begin bij je zelf.

Voorlopig staat het lekker op scherp daar en zal ik wel de enige blijven. Volgende keer gaat er een mailtje naar Berlijn, waarvan ik inmiddels het mail adres heb.

Mijn conclusie: Van de 4 schepen heeft er een Nederlander die niets van de inhoud van het verdrag wist, zelf gespoten en in 2 bakken geloosd en de rest overboord. Een Duitser heeft een halve kuub geloosd en is zo weggevaren. En het bovenstaande verhaal, dus tel uit onze winst en eenheid in de binnenvaart. Ook al is het simpel dan nemen we ons recht nog NIET!!!

Vanmorgen nog van mijn opdrachtgever een magazine van de EVO gelezen over de problematiek, daarin staat exact wat de wet is alleen staat er bij dat er voorlopig nog niet beboet word. Nog een keer het probleem in Lingen aangekaart . Daarbij zat mijn oude opdrachtgever die 25 jaar voor staalwerk heeft gewerkt en die zei gelijk; “Lingen ga je niet dwingen zo lang de schippers egoïsten zijn zal je het nooit redden” ( en dat verbaasde mij niets). Dus zolang ik de enige blijf en we (de binnenvaart) niet op een lijn gaan staan (wat zo makkelijk is), verdeeld blijven en het risico nemen met het plegen van een milieu delict, veranderd er niets.

Ik heb er ook iemand laten lossen, uitgelegd over de situatie, heeft gewoon zelf uitgespoten en getekend. Sorry, maar hier zakt de moed mij gewoon in de schoenen!!!

Piet Bennik
Cybernetica