Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

E-mail ILenT

De Inspectie Leefomgeving en Transport had voorafgaand aan de ASV-vergadering van 18 oktober 2014 gevraagd aan de ASV om een aantal dagen tevoren ingelicht te worden over punten die zij konden verwachten op de vergadering. Dit om hun aanwezigheid op de vergadering te kunnen voorbereiden. Vanuit het Zwartboek is daarvoor onderstaande mail toegezonden. Hierin heeft de ASV een aantal voorbeelden om een indicatie te geven. Daarmee wil de ASV niet suggereren een compleet beeld te geven van de problematiek.

Geachte,

Zoals toegezegd brengt de Algemeene Schippers Vereeniging u op de hoogte van hetgeen ILenT kan verwachten aan vragen tijdens de najaarsvergadering aanstaande zaterdag. Ik heb vanuit de bijdragen in het Zwartboek de volgende punten geselecteerd waarvan zeker is dat die in het kader van wet en regelgeving naar voren zullen komen en waar ILenT verzocht wordt om enige uitleg.

Autokranen.

Met name de keuring van de autokraan wordt op dit moment bij de ene schip wel vereist, maar bij het andere niet. Daarbij is de ASV in de veronderstelling dat het keuren van de autokraan valt binnen het moratorium en derhalve is uitgesteld tot 2020.

Boegschroefbesturing.

De eis dat boegschroeven bediend dienen te worden d.m.v. een gecombineerd handel waarmee het toerental kan worden ingesteld en tegelijkertijd de stuwrichting zichtbaar is. In de praktijk worden door verschillende experts uitzonderingen toegestaan, terwijl andere vereisen dat, in strikte zin, de gehele bediening van de boegschroef vernieuwd moet worden. Wat kunnen schippers hieromtrent verwachten is de vraag aan ILenT.

Inbouwverklaringen.

Bochtaanwijzers, Radars en AIS krijgen een inbouwverklaring met een vervaldatum. Bij de keuring voor verlenging van het CvO wordt vereist deze gelijk te trekken met de afgiftedatum van het CvO. Dat zorgt echter voor de vreemde situatie dat deze apparatuur na vijf jaar gekeurd moet worden, terwijl het CvO zeven jaar geldig is en bij verlenging daarvan deze apparatuur wederom gekeurd zou moeten worden om de data weer gelijk te krijgen.

Stuurwerken.

Met het aanpassen van stuurwerken gaan hoge kosten gepaard voor de schippers. Niet alleen bij verlenging van het CvO, maar ook door de vereiste driejaarlijkse keuring. Het tijdspad verloopt daardoor als volgt; keuren bij verlenging CvO, na drie jaar tussentijdse keuring, na zes jaar een tussentijdse keuring en vervolgens een jaar later bij verlenging CvO. Ook over de uitvoering van de overgangsbepalingen uit hoofdstuk 6 is veel verwarring en wordt de vraag gesteld of de voorschriften de veiligheidssituatie wel verbeteren.

Hardheidsclausule.

ILenT speelt in de procedure van de hardheidsclausule een grote rol. Voor de schippers is de procedure echter ondoorzichtig. Voor ILenT is het mogelijk om deze procedure in de vergadering te verduidelijken en wellicht iets vertellen over wat schippers kunnen verwachten als zij een beroep doen op de hardheidsclausule.

Zone R vs. Communautair.

Kan ILT in de vergadering enige uitleg geven over hoe het m.b.t. de harmonisatie van de technische voorschriften verder zal verlopen met het communautair certificaat, wat nu nog gezien wordt als een ‘vluchtroute’ om het schip in de vaart te kunnen houden.

Schroefas- en roerkoningafdichting.

In het Zwartboek wordt deze eis genoemd als overweging om het schip te laten slopen. Nu schijnt milieuvriendelijk schroefasvet generiek toegestaan te gaan worden. In de vergadering zal daar zeker een vraag over komen aan ILenT.

Nederland vs. Andere landen.

Er zijn voldoende voorbeelden te noemen waarbij er in andere landen voor het verlengen van het CvO andere, in veel gevallen minder, aanpassingen worden vereist dan in Nederland het geval is. Maar ook binnen Nederland zijn er verschillen van vereisten tussen schepen. Wordt daar in internationaal verband over gesproken en op welke wijze controleert ILenT hierop?

Dubbelplaten.

De algemene vraag is hoe het gebruik van dubbelplaten op dit moment wettelijk geregeld is en hoe schippers kunnen anticiperen richting hun volgende keuring.

Toegankelijkheid regelgeving.

Om voor de keuring te kunnen beoordelen wat een schipper kan verwachten is het noodzakelijk dat er een plek is waar de wetgever de complexe technische voorschriften publiceert met voor de schippers hanteerbare teksten. Alhoewel verwacht kan worden dat de expert de schipper tijdens keuring de geldende regelgeving uit laat voeren, gaat dit regelmatig mis en moet een schipper zelf corrigerend optreden. Dat is niet zoals het hoort. Daaraan vast zijn veel experts niet hulpvaardig bij het vinden van een oplossing bij concrete uitvoering van voorschriften. Hoe verloopt de klachtenprocedure bij IL&T in dit soort gevallen?

AIS-verplichting.

Met de verplichting voor de deur zal AIS zeker besproken worden tijdens de vergadering. De ASV is zich ervan bewust dat het ministerie van I&M en Rijkswaterstaat hier een grotere verantwoordelijkheid hebben en het heeft in mindere mate betrekking op de technische voorschriften.

Met bovenstaande hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd in voorbereiding op de ASV-najaarsvergadering van aankomende zaterdag.

Namens de ASV,

Het volledige Zwartboek CCR-eisen is beschikbaar op de website van de ASV.