Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

De schipper geeft na belading een cognossement af

Door een denktanklid van de ASV

Bij diverse laadinstallaties wordt na belading van het origineel en de kopie cognossementen mee gegeven.

Op zich heel handig hoef je natuurlijk nooit te wachten op lossing als het cognossement niet aanwezig is.

Maar nu komt het. Ze vragen vaak ook een papier te tekenen waarin instaat dat je het origineel cognossement hebt ontvangen en deze afgeeft aan de ontvanger.

Dat is de wereld op zijn kop. Als er al iemand moet tekenen voor ontvangst is dat de afzender, immers de cognossementen worden uit mijn naam uitgegeven!!!!

Dit kan vervelende situaties opleveren, immers nu wordt jij (als schipper) ook verantwoordelijk voor de afgifte aan de ontvanger en dat is niet terecht. Op zich is het ook geen probleem om het cognossement mee te nemen en daar af te geven natuurlijk, maar er is op de losplek meestal niemand die tekent dat jij deze daar hebt afgegeven. Ik zie het als een service om dit voor hen te doen, maar dan moeten ze niet de verantwoordelijkheid bij mij neer leggen.

Want wat is je juridische positie als de bewuste papieren zoek zijn en je wel hebt getekend voor ontvangst en niks hebt om te bewijzen dat je dit netjes hebt afgegeven, bij de wetenschap dat deze papieren de waarde van de lading vertegenwoordigen( en kan zomaar miljoenen zijn).

Dus niet doen. Hooguit kun je een krabbel zetten voor ontvangst maar wel met de vermelding dat je niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor deze papieren.

De schipper geeft na belading een cognossement af. Zo hoort het, maar uit gemakzucht van onze kant is dit in de loop van de vele jaren verwaterd. We laten het kantoor waar je laadt of bevrachter dit doen en tekenen die eventueel dan. Maar uit naam van ons wordt die dan opgemaakt en wij mogen dan ook bepalen wat erop staat.

Als je het dan ook niet eens wordt kun jij deze zelf opmaken en tekenen en afgeven aan de afzender van de lading. Vervolgens stuurt hij deze naar diegene die de lading heeft betaald. Als de ontvanger het connossement dan aan jou kan laten zien is dat het bewijs dat het is betaald en hij de eigenaar van de lading is, en kun jij de lading gaan lossen.
En niet eerder. Er bestaat immers de kans dat je het bij een verkeerde afgeeft en daar ben jij verantwoordelijk voor.

Het schip is nu eigenlijk altijd eerder op de bestemming dan het connossement. Zeker als het om een binnenlandse reis gaat. Als je dan een getekend connossement hebt afgegeven op de laadplaats neem je wel een risico als je wel al vast lost en er is geen connossement. Maar iedereen (en terecht) wil natuurlijk ook direct lossen. En meestal gaat dit natuurlijk ook goed. Maar besef wel, welk risico je neemt. Als je dus niks hebt getekend op de laadplaats wat bv. ook veel in het veevoeder gebeurd heb je dit risico niet.

Het systeem van vrachtbrieven ( 4 kopieën onder elkaar, wat ook in het wegvervoer gebruikt wordt ) is volgens de ASV veel handiger en veiliger voor de schippers.

En net zo als elk bedrijf/persoon die iets over juridische zaken opschrijft, geld ook dat hier natuurlijk geen rechten aan ontleed kunnen worden. Het is alleen bedoeld om in gewone taal u uit te leggen hoe het ongeveer werkt en elkaar voor juridisch problemen te behoeden.

Bron: Wikipedia
Cognossement
Een cognossement of beurtvaartadres is een eigendomsdocument, dat wordt opgesteld en verstrekt, oorspronkelijk door een schipper, later een scheepvaartmaatschappij en is een verklaring dat in het cognossement omschreven goederen zijn geladen. Bij aankomst dient het cognossement als eigendomsbewijs, waar het meestal aan de nieuwe eigenaar van de goederen wordt overhandigd (dit ontvangstbewijs wordt soms ook stuurmansreçu genoemd) in ruil voor een wissel. De goederen kunnen dan na overlegging van het cognossement in ontvangst worden genomen.

Functies

  1. Een cognossement heeft drie belangrijke functies:
  2. Ontvangstbewijs van de goederen: vanaf het ogenblik dat de goederen aan boord zijn ontvangen, tekent de kapitein of scheepsagent het cognossement.
  3. Bewijs van de voorwaarden van de vervoersovereenkomst: de gedetailleerde voorwaarden van de overeenkomst bevinden zich op de keerzijde van het cognossement.
  4. Titel die recht geeft op afgifte: men moet een origineel cognossement kunnen voorleggen om de geleverde goederen in de haven van bestemming te kunnen opeisen. Zelfs in het geval van een naamcognossement.

Aantal exemplaren
Van elk cognossement worden 4 exemplaren opgesteld. Eén exemplaar wordt door de bevrachter ondertekend en is voor de kapitein. De 3 andere exemplaren worden door de kapitein ondertekend en zijn voor de bevrachter, de geadresseerde en de rederij. Op het exemplaar voor de geadresseerde staat ORIGINAL en dit is het enige verhandelbare exemplaar. Na het ondertekenen geeft de kapitein de ORIGINAL aan de bevrachter en hij stuurt deze op naar de geadresseerde.

Soorten

  • Volgens overdraagbaarheid:
  • Cognossement op naam: Alleen de aangeduide persoon kan de goederen in ontvangst nemen.
  • Cognossement aan toonder: Iedereen met het cognossement kan de goederen in ontvangst nemen.
  • Cognossement aan order: Het cognossement kan aan derden overgemaakt worden via een eenvoudig endossement.
  • Volgens garanties
  • Schoon cognossement: Op het cognossement staan geen clausules die op schade van de goederen wijzen.
  • Vuil cognossement: Op het cognossement staan beperkende clausules.
  • Waarborgbrief: De bevrachter stelt een waarborgbrief op zodat men niet alle clausules op het cognossement moet zetten. Deze waarborgbrief zorgt ervoor dat de kapitein en de bevrachter geen verantwoordelijkheid meer hebben.