Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Plenaire voorjaarszitting 2014 van de CCR

Persbericht CCR
Straatsburg, 16 juni 2014 – Op 12 juni heeft in Straatsburg onder voorzitterschap van mw. Gijsbers, hoofd van de Nederlandse delegatie, de plenaire voorjaarszitting van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) plaatsgevonden.

Economische situatie van de Rijnvaart
De licht stijgende tendens in het vervoer van goederen over de Rijn, die de afgelopen drie jaar kon worden vastgesteld, heeft zich in de loop van 2013 voortgezet. Wanneer men ook de resultaten op het Nederlandse gedeelte van de rivier meetelt, werd in 2013 in totaal 332 miljoen ton over de Rijn vervoerd.

De verdeling van het vrachtvervoer over de drie belangrijkste segmenten, droge bulkgoederen, vloeibare bulkgoederen en containers, is de laatste tien jaar vrijwel constant gebleven. Naar verwachting zullen de perspectieven, die voor het lopende jaar en voor volgend jaar wijzen op een toename van de vervoerde hoeveelheden, opnieuw gerealiseerd worden. De positieve dynamiek wordt echter door de aanhoudende overcapaciteit en stagnerende vrachtprijzen afgezwakt. Een echte verbetering van het omzetcijfer zal pas bereikt kunnen worden wanneer de vervoerde hoeveelheden duidelijk toenemen.

Wijziging van een aantal overgangsbepalingen in het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn)
In het licht van de moeilijke economische situatie waar de binnenvaart nog steeds mee te kampen heeft, hebben de CCR en de Europese Commissie vastgesteld dat een moratorium (een opschorting van de einddatum) voor bepaalde overgangsbepalingen van het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn een mogelijke maatregel is om de binnenvaart tegemoet te komen bij het overwinnen van de moeilijkheden.

De CCR heeft daarom besloten de termijnen van bepaalde overgangsbepalingen van 2015 tot 2020 te verlengen (zie de bijlage voor de vakpers). De opschorting van de inwerkingtreding van deze bepalingen stelt de delegaties niet alleen in staat nader onderzoek te doen en alternatieve oplossingen voor te stellen zonder afbreuk te doen aan het fundamentele doel van een verdere verhoging van de veiligheid in de binnenvaart en voor de bemanning aan boord, maar schept tevens de mogelijkheid met alle betrokken stakeholders van gedachten te wisselen. De CCR hoopt dat de internationale brancheorganisaties voor de Europese binnenvaart ook van hun kant de nodige initiatieven zullen ontplooien om een bijdrage te kunnen leveren aan de bovengenoemde onderzoeken.

De CCR is van mening dat een uitstel van de termijnen de veiligheid en het milieuvriendelijke imago van de binnenvaart niet zal aantasten.

Eisen voor Inland ECDIS-apparaten in informatiemodus
Tijdens de najaarszitting in december 2013 heeft de CCR een verplichting ingevoerd voor de uitrusting van de schepen met een Inland AIS-apparaat, samen met een Inland ECDIS-apparaat in de informatiemodus (of een daarmee vergelijkbaar visualiseringssysteem). Deze maatregel is bedoeld ter verhoging van de veiligheid en voor een betere verkeersafwikkeling in de Rijnvaart. De eisen die gesteld worden aan Inland ECDIS-apparaten in de informatiemodus, of aan vergelijkbare apparatuur voor de weergave van de kaarten, zijn inmiddels nader uitgewerkt. Er zijn minimumvereisten en aanbevelingen opgesteld voor de in de binnenvaart gebruikte elektronische kaarten en voor de toestellen en software die nodig zijn voor de weergave van de kaarten. Deze eisen en aanbevelingen zijn tevens bedoeld als aansporing voor het bedrijfsleven om apparatuur aan te schaffen die voldoet aan de Inland ECDIS-standaard. De CCR is van mening dat alleen deze uitrusting zich op den duur op de markt zal doorzetten.

Integratie van de binnenvaart in de logistieke ketens
Gezien het belang van een betere integratie van de binnenvaart in de logistieke transportketens naar het achterland van de zeehavens en binnen de continentale transporten, heeft het Economisch comité van de CCR deze problematiek geanalyseerd. Op grond van dit onderzoek zijn diverse maatregelen in kaart gebracht die door verschillende particuliere partijen en overheden getroffen zouden moeten worden.

Zo wordt bijvoorbeeld aangeraden om specifieke obstakels voor de coördinatie en samenwerking tussen de verschillende schakels van de logistieke keten uit de weg te ruimen, zodat met name de co-modaliteit tussen de binnenvaart en het spoor kan worden verbeterd. De efficiency zou kunnen worden verhoogd door een betere aansluiting op lokaal vervoer naar de eindbestemming, terwijl tegelijkertijd de binnenvaart beter ingepast zou moeten worden in de Europese transportcorridors. Een beter gebruik van de beschikbare financiële middelen door de binnenvaart zou kunnen worden bereikt door te zorgen voor adequate randvoorwaarden. Een betere kijk op wat binnen de logistiek nodig is qua vereisten ten aanzien van de binnenvaartinfrastructuur en de beschikbaarheid daarvan, alsmede het gebruik van de River Information Services (RIS) in de binnenvaart, wordt eveneens van groot belang geacht. De attractiviteit van de binnenvaart en alles wat bereikt is op het vlak van de milieubescherming en de duurzame ontwikkeling in de binnenvaart zijn gebieden die naar buiten toe een versterkte communicatie behoeven.

De CCR streeft vooral naar een nauwere betrokkenheid bij de werkzaamheden die gaande zijn, waardoor alle lopende activiteiten met elkaar verstrengeld kunnen worden. Verder wil de CCR in overleg met haar partners en met de diverse betrokken partijen in de toekomst concrete initiatieven ontplooien om bij te dragen aan de uitvoering van de vereiste maatregelen.

Nieuwe benoemingen bij de Kamer van Beroep
Na het vertrek van de Belgische rechter Hermann Craeybeckx en de Franse rechter Hélène Abelson-Gebhardt, heeft de Centrale Commissie voor de Kamer van Beroep de volgende rechters benoemd:

  • De heer Paul DE BAETS (België), Raadsheer bij de Hof van Beroep te Antwerpen en plaatsvervangend president van de vierde zeevaartkamer, als plaatsvervangend rechter;
  • De heer Antoon VERSTREKEN (België), tot nu toe plaatsvervangend rechter, als rechter voor de periode van 12 juni 2014 tot 31 december 2015;
  • De heer Jean-Marie WOEHRLING (Frankrijk), voormalig secretaris-generaal van de CCR en voormalig president van de administratieve rechtbank te Straatsburg, als rechter voor de periode van 1 juli 2014 tot 31 december 2015.

Over de CCR (www.ccr-zkr.org)
De Centrale Commissie voor de Rijnvaart is een internationale organisatie die een essentiële rol speelt bij het bepalen van de regelgeving voor de Rijnvaart, op technisch, juridisch, economisch, sociaal en ecologisch vlak. Zij stelt daarbij altijd de efficiëntie van de Rijnvaart, de veiligheid, de sociale dimensie en het respect voor het milieu voorop. Vandaag de dag houdt de Centrale Commissie zich niet langer uitsluitend met de Rijnvaart bezig, maar ook met de Europese binnenwateren in ruime zin. Zij werkt nauw samen met de Europese Commissie en met de andere riviercommissies en internationale instellingen.

Contact
Secretariaat van de CCR
Palais du Rhin
2, Place de la République
67082 Straatsburg
+33 (0)3 88 52 20 10 / ccnr@ccr-zkr.org