Algemeene Schippers vereeniging

Voor en door schippers

Verslag ledenvergadering 29 maart 2014

Om 10.05 opent technisch voorzitter, Bouke Veltman, de vergadering en verwelkomt de aanwezigen.

Rede
Voorzitter Sunniva Fluitsma leest de rede voor.

Goedkeuring notulen
De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd.
In het verslag stond een vraag over de contributie, door de tekst leek het erop alsof we ervan uitgingen dat er helemaal geen schepen groter dan 3.000 ton lid zouden kunnen worden van de ASV. Daarom moest de tekst aangepast worden. De denktank wil zich beraden over de vraag of er misschien iets moet gebeuren om het voor grotere schepen aantrekkelijk te maken om lid te worden.
Roel Boerman, als penningmeester, antwoord: "We hebben een maximum te betalen contributie van 3000 ton, dit nodigt misschien niet uit voor grotere schepen om lid te worden van de ASV". Dit is nu geschrapt en verder is er niets veranderd.
Peter Verboom denkt dat er misschien iets aan het basisbedrag moet worden veranderd, zodat kleinere schepen beter uitkomen. In de zaal heeft niemand met een kleiner schip hier problemen mee maar het bestuur en de denktank zal er nog eens naar kijken.

Financieel verslag
Penningmeester Roel Boermann legt de uitkomsten uit van de verschillende posten in de boekhouding van het afgelopen jaar en de begroting voor het volgend jaar. Door een toename van het aantal leden hebben we een behoorlijk positief saldo ondanks dat er veel kosten zijn gemaakt door het vele werk wat er het afgelopen jaar is verzet. Ook voor het volgend jaar wordt een positief saldo verwacht.
Ger Veuger heeft samen met Piet Bennik de kas gecontroleerd. Er waren een paar puntjes waar op gelet moet worden. Er is geen twijfel of het geld er is maar het boekhoudprogramma zou verbeterd moeten worden voor een beter controle. De boekhouding van het afgelopen jaar wordt goedgekeurd.

Jaarverslag
Na een aantal jaren afwezigheid is er nu weer een jaarverslag gemaakt.
Ron Breedveld leest het jaarverslag voor.
Er zijn 3 dingen die er uitspringen het afgelopen jaar, Crisis, CCR eisen en huisvuil.
De crisis speelde vooral in april toen de Belgische collega's gingen staken na een protestactie in Brussel. De ASV heeft zoveel als kon dit ondersteund.
Het afgelopen jaar heeft de ASV ook weer veel tijd gestoken in de CCR eisen. We zijn naar bijna alle politieke partijen in Den Haag geweest en onze voorzitter heeft op 28 november, tijdens een hoorzitting, mogen uitleggen aan de leden van de vaste Kamercommissie wat de problemen zijn. Dit heeft geleid tot een kamerbrede motie die zegt dat er gepleit moet worden om deze eisen niet te laten gelden voor schepen kleiner dan 86 meter. Ook zijn wij een petitie gestart wat resulteerde in een kleine 1000 handtekeningen die uitgereikt zijn in Straatsburg aan de CCR en aan de heer Theologitis van de Europese commissie DG MOVE. ?
De laatste maanden van het jaar stonden voornamelijk in het teken van huisvuil mede door de oprichting van de facebookpagina van Vrouwen In de Binnenvaart. Hieruit ontstond de aftakking "Voor gratis huisvuilcontainers in de binnenvaart" die in korte tijd 1400 volgers telden die tegen het betalen van ons huisvuil zijn. De ASV had daarvoor al een petitie gehouden tegen het betalen voor huisvuil waar 1068 mensen het mee eens waren. Er zijn 2 brieven samen met de andere bonden naar de minister gestuurd maar de minister heeft toch besloten om per 1 november 2013 een abonnement in te voeren van ongeveer 450 euro per jaar.

Werking bestuur en denktank
Sunniva Fluitsma wil de denktank bedanken, het begint steeds beter te werken en de taken worden als vanzelf verdeeld. Er wordt natuurlijk heel veel per mail gedaan maar we hebben besloten om minimaal 4 keer per jaar als denktank te vergaderen omdat je niet alles per mail goed kunt bespreken met elkaar. Twee leden van de denktank worden door de voorzitter extra bedankt, Liesbeth de Jonge voor al haar werk aan de website en nieuwsbrief en ook voor de stand die er weer komt in Gorkum. Verder Jos Evens die alles leest ook de moeilijke en saaie stukken die een ander links laat liggen en alles uitzoekt op het internet.

Rol ASV ( Nautisch Technisch )
De ASV doet steeds meer dingen die met nautisch technische zaken te maken hebben simpel om dat andere bonden dit laat liggen. Bv. Noord Holland waar de ASV al veel dingen op de kleinere vaarwegen heeft gedaan. Nu krijgen we van Noord Holland allerlei stukken binnen en worden we gevraagd voor overleggen. Dat wordt teveel dus is het misschien verstandig om 1 iemand op een bepaalde regio te zetten. Peter Verboom zegt dat hij contacten heeft in de regio zuidwest Nederland en wil dit daar wel op zich nemen, hij doet dat ook al voor de zeilvloot aldaar. Schuttevaer laat daarin veel liggen ze hebben ons gevraagd of ze nog mandaat hebben van de ASV om namens ons te kunnen spreken over nautisch technische zaken. Ze hebben eigenlijk altijd dat mandaat gehad maar nu willen we meer overleg. Ger Veuger zegt dat het al een hele tijd niet goed gaat met Schuttevaer omdat men teveel bezig is met het transitie proces. Er zijn veel vrijwilligers bij Schuttevaer met een hoofdbestuur en nu communiceert het hoofdbestuur niet goed meer met de vrijwilligers. Wij kunnen als ASV die taak niet overnemen. Maar meer dan 100 jaar mandaat over nautisch technische zaken raakt men kwijt. Eerst verliest men het mandaat van de ASV en in de toekomst gaan ze meer mandaten verliezen. Willem Stam geeft als voorbeeld de Donge waar met Schuttevaer is samengewerkt om palen voor de binnenvaart te behouden. David Twigt merkt op dat toen de ASV er een keer niet bij was ze gelijk alles weer weg gaven. Sunniva Fluitsma zegt dat het natuurlijk het mooiste zou zijn als Schuttevaer wee gewoon goed gaat werken zodat wij daar niet mee bezig hoeven zijn.

Crisis
Marc de Decker is binnen gekomen, hij is jurist en heeft de Belgische bonden meegeholpen met het opstellen van het protocol met de regering over het verbod om onder te kostprijs te varen. Hij vertelt dat crisis en dumpprijzen de belangrijkste punten waren maar ook de CCR eisen zijn meegenomen. Er is een Koninklijk Besluit dat er niet onder de kostprijs gevaren mag worden. Het moet nu uitgewerkt worden tot een wet. In België komen er verkiezingen maar men gaat proberen om dit voor de verkiezingen te regelen. Er moet een commissie komen die gaat uitmaken wat de kostprijs moet zijn. Ook in de ESO wordt hier over gesproken om dit ook op Europees niveau geregeld te krijgen. De verladerlobby is druk bezig dit tegen te houden. Dat betekent dat men toch bang is dat dit doorgaat anders hoef je er ook niet tegen te lobbyen. Als de Europese organisaties ESO en EBU dit willen gaat men daar aan werken. En dat is nu net het probleem want de EBU is er niet voor. DG MOVE zegt dat men samen met de sector gaat werken aan een marktobservatiesysteem. Je kunt in de toekomst je collega maar ook de verlader aanspreken wanneer er onder de kostprijs wordt gewerkt. Je kunt natuurlijk beter de verlader aanklagen als er onder de kostprijs wordt gevaren, we moeten niet als collega's elkaar aanklagen. Je moet de prijzen ook geen tarief noemen maar kostprijsindicatie want anders kom je in de problemen met de ACM. Marina de Waardt: er zitten grote verschillen in kostprijs, ook bij dezelfde schepen, omdat de nieuwste schepen veel duurder zijn gebouwd dat de wat oudere. Marc de Decker antwoordt; als je een duurder schip hebt moet je toch in de indicatie je prijs vinden, je zult dan wat meer reizen moeten doen. Oudere schepen zijn per definitie niet goedkoper, je moet ook meerekenen dat je dan veel meer moet vernieuwen en moderniseren. Maar dat wordt vaak niet gedaan. Jos Evens zegt dat de kostprijs per schip niet zo moeilijk is te bepalen, als je de boekhouding er bij pakt is dat niet zo'n probleem. Marc de Decker, je zult altijd kleine verschillen houden je moet het meer algemeen zien. De wet geldt voor alles wat er geladen of gelost word in België. Fokke Wijkstra vindt indicatie een heilloze weg, geeft de commissie opdracht te onderzoeken waarom de binnenvaart ondernemer totaal geen marktmacht meer heeft en daarom geen goed rendement meer kunnen behalen. David Twigt: wat is kostprijs is de vraag. Men denkt dat dat voor iedereen verschillend is maar dat is niet zo, de kostprijs is voor iedereen gelijk dat was in het verleden ook als je meer hypotheek hebt zal je harder moeten varen. Ger Veuger vraagt, kunnen wij het oude tarief van 1996 door de overheid opgesteld publiceren? Marc de Decker, je kunt niet zeggen dit is het tarief waarvoor gevaren moet worden maar je kunt wel zeggen dit zou het ongeveer moeten zijn. Sunniva Fluitsma zegt dat het bestuur daar over moet beslissen, als het fout gaat en er komt een boete dan kan de ASV dat niet betalen. Je kunt niet vragen aan de ACM of iets wel of niet mag maar geeft achteraf een boete als je iets doet wat niet mag. Marc de Decker zegt als de overheid zegt dit is het tarief dan is dat geen probleem, die kan niet aangepakt worden, een onderneming of particulier wel. Jannes Ooms zegt dat wanneer België de wet er door krijgt je een bewijs hebt dat de vrije markt niet werkt. Marc de Decker zegt dat de vrije markt geen verschuiving teweeg heeft gebracht van vervoer van de weg naar het water. Dat zie je aan de dagelijkse files. In alle witboeken die ondertussen zijn gepubliceerd staat dat de positie van de binnenvaart moet worden verbeterd maar er wordt niets mee gedaan.
In juni is er weer een CCR vergadering, Zwitserland wil nu ook wel een beetje meewerken, het enige land dat nog niets wil doen aan de CCR eisen is Duitsland. Er wordt gesproken over 9 punten die 5 jaar uitstel zouden kunnen krijgen. In juni wordt daar over besloten. Sunniva Fluitsma zegt dat de conclusie is dat we niets zijn opgeschoten. Men verzint nog steeds nieuwe regels. In Nederland is er afgesproken dat eerst het nut en noodzaak van nieuwe regels moet worden aangetoond maar de nieuwe regels voor een reling in het gangboord wordt gewoon gesteund door Nederland.
Sunniva Fluitsma bedankt Marc de Decker voor zijn aanwezigheid en overhandigt een bloemetje.

Pauze

Voorzitter Sunniva Fluitsma bedankt iedereen voor zijn komst in het openbare middaggedeelte van de vergadering en begint met het voorlezen van de rede.

CCR
Sunniva Fluitsma geeft de introductie en stelt Betty de Boer voor, tweede kamer lid voor de VVD en heeft o.a. binnenvaart in haar portefeuille. Betty de Boer heeft het initiatief genomen voor een hoorzitting over de CCR regels. Betty de Boer stelt zich voor, ze woont op een schip uit 1908 in Groningen en haar vader had vroeger een transportbedrijf met vrachtwagens. Ze is in Berlijn geweest om daar te praten met de Duitsers over de CCR regels. Duitsland wil nog niet mee om de CCR regels tegen te gaan. Binnenvaart is een duurzame sector en moet niet opgezadeld worden met zoveel regels. Ook de problemen met het huisvuil heeft de aandacht, de Vibia is woensdag nog op bezoek geweest. David Twigt stelt dat ook de grote nieuwe schepen op termijn in de problemen komen omdat er nog steeds nieuwe regels bijkomen. Ger Veuger zegt, als Duitsland niet verandert krijgen zij steeds meer problemen om de kleinere partijen te vervoeren. Fokke Wijkstra vraagt hoe denkt u de CCR aan te kunnen pakken. Betty de Boer, door druk uit te oefenen van onderaf, zodat de CCR zelf anders gaat denken. Fokke Wijkstra zegt dat de huidige CCR regels 10 jaar vooruit moeten worden geschoven en dan kijken welke regels ook echt noodzakelijk zijn. Jan Kruisinga is blij met het verhaal en de steun van Betty de Boer. Waarom staat Nederland altijd alleen om de problemen aan te pakken bij de CCR. Ook jonge schepen kunnen niet voldoen aan de geluidseisen. In een vliegtuig werken stewardessen in 80 decibel terwijl men in de binnenvaart 70 decibel eist. Sunniva Fluitsma zegt dat heel veel schepen nog niet voldoen aan de eisen van 2010 deze worden helemaal vergeten, men heeft het alleen maar over de eisen van 2015 en later. Peter Verboom meldt dat de decibelmeter van zijn telefoon in deze vergadering 70 tot soms 100 decibel aangeeft. De mensheid leeft altijd boven de 70 decibel. Sunniva Fluitsma zegt er van te balen want in Nederland is er afgesproken dat nieuwe regels eerst nut en noodzaak moeten aantonen maar nu steunt Nederland wel de relingplicht omdat Duitsland dat graag wil. David Twigt zegt dat het een hoofdpijn dossier is geworden als je daar van af wil moeten we terug naar de regel dat men alleen met terugwerkende kracht aan nieuwbouweisen moet voldoen bij nieuw- om- of verbouw, alleen dan kan je aan de regelgeving voldoen. Tom Boerema zegt dat de experts van de EFM ook wel een lijstje hebben met regels waarvan ze niet weten wat ze er mee aan moeten.

Huisvuil
Ger Veuger leidt dit verhaal in, door nog eens uit te leggen hoe dit alles in Brussel is geregeld. Onze minister heeft voor wat het huisvuil betreft haar eigen koers gevaren. Iets wat niet mag volgens het Europees verdrag. De ASV heeft de minister hier op gewezen en ook een petitie georganiseerd waar 1068 mensen tegen het betalen voor huisvuil is. De Vibia heeft dit dossier nu overgenomen, de containers zijn weg of op slot.
Esther Lubbers legt uit wat de Vibia zoal heeft gedaan. In het laatste overleg heeft Rijkswaterstaat gezegd dat men het beleid niet kan veranderen, dat is aan de minister. We hebben gevraagd wat het huisvuil koste in de oude situatie, maar men zegt daar geen cijfers van te hebben. Er is ook aan gedacht, om een kort Geding tegen de minister aan te spannen, maar dat kost een hoop geld. We hebben wat onderzoek laten doen en wat wel een mogelijkheid is om alle gemeenten aan te schrijven, want die hebben ophaalplicht voor huisvuil. We zijn ook naar de politiek geweest wat een prettige ervaring was en we graag nog eens terug gaan naar de politiek, want er zijn nog wel meer problemen waar vrouwen in de binnenvaart tegen aanlopen. Ilse Voerman zegt dat gemeentes verplicht zijn om wekelijks huisvuil op te halen bij al zijn inwoners dus ook bij de schipper. Dus daar zijn waarschijnlijk wel mogelijkheden. Ron Breedveld zegt dat de ASV een protestbrief heeft gestuurd naar de CCR over deze zaak, dat is 4 weken geleden maar nog geen reactie gekregen. Marina de Waardt zegt dat Amsterdam het havengeld gaat opsplitsen bijvoorbeeld 10 euro voor drinkwater en ook voor huisvuil moet dan apart betaald worden. Pierre Verbergt zegt dat het huisvuil in Antwerpen nog steeds gratis is, maar wanneer er in Nederland niets verandert gaat Antwerpen ook over op betalen voor huisvuil. In Gent moet men per 1 april geld betalen voor huisvuil. Bouke Veltman stelt dat gemeenten ophaalplicht hebben, dus wat is er gemakkelijker dan de vuilnisauto even langs de sluis te laten rijden om het huisvuil op te halen. Ger Veuger zegt dat Rijkswaterstaat niet weet wat het kost en dus ook niet weten wat de bezuiniging is, misschien plaatst Rijkswaterstaat alleen de vuilnisbakken en haalt de gemeente het huisvuil op. De vraag werd gesteld of de EFM de binnenvaart juridisch steunen wanneer de binnenvaart naar de rechtbank stapt. Tom Boerema zegt dat het een geschil is tussen de minister en de binnenvaart, hij acht de kans niet groot dat de EFM dat gaat doen. Maar daar word binnen EFM nog over gesproken. En wanneer een schipper zijn huisvuil op de sluis zet en hij krijgt een bekeuring, krijgt de schipper dan ook juridische bijstand? Antwoord Tom Boerema, dat wordt moeilijk.

Crisis
Dit onderwerp is ook al voor de middag besproken. Vorig jaar is er een aktie geweest met de Belgen en Marc de Decker is vanmorgen geweest en heeft uitgelegd dat er wel degelijk vooruitgang is in het proses naar een wettelijke regeling in Belgie. Er is een wet, maar die moet nog worden ingevuld en daar is men mee bezig. Men is bezig met kostprijsindicatie en als die er is komt er de mogelijkheid om een proces aan te spannen tegen een verlader die onder deze prijs bevracht. Europa wil hier wel over nadenken, maar dan moet het bedrijfsleven, ESO en EBU, unaniem met een plan komen. ESO wil dat misschien wel, maar EBU helemaal niet dus dat word nog een groot probleem. Vanuit de zaak wordt er verschillend gedacht over de markt op dit moment.

Alleenvaart
Jos Evens vertelt dat je overal in Nederland alleen kan varen onder bepaalde voorwaarden, maar alleen niet op de Westerschelde. In Belgie mag je nu ook overal alleen varen onder dezelfde regels als in Nederland. En in Frankrijk kan je nu ook een aanvraag indienen voor alleenvaart maar alleen op de kanalen, weer niet op Canal du Nord, omdat daar de sluizen groter zijn en je mag als alleenvaart niet met 2 schepen in de sluis. Je mag ook niet alleen varen op de rivier en door tunnels. De ASV heeft een brief gemaakt en om nogmaals te vragen om alleenvaart ook op de Westerschelde toe te staan.

Overlegstructuur
Ger Veuger vertelt dat de ASV erg ontevreden is met het huidige overleg met het ministerie. Vroeger had je een specifiek binnenvaartoverleg, nu heeft men grote overleggen waar iedereen welkom is en dus ook de binnenvaart. Op zo'n overleg wordt over van alles gepraat en daar komt dan ook een stukje binnenvaart voorbij. De ASV vindt dat we op deze manier onvoldoende worden gehoord. Als er beter overleg was geweest was b.v. het huisvuilprobleem niet zo uit de hand gelopen. De ASV is in Den Haag geweest om hier over te praten. Men vond het wel een punt van aandacht maar wilde niet veel veranderen aan de overlegstuctuur. Marina de Waardt zegt dat zij woensdag in Den Haag zijn geweest als Vibia en daar werd verteld dat men wel regelmatig van de ASV wat hoort over de binnenvaart, maar van de andere binnenvaartbonden niets.

Samenwerken
Transitie, vele weten al helemaal niet meer wat er mee bedoeld wordt, zegt Ger Veuger. Je moet bonden niet laten samenwerken, maar hun eigen werk laten doen. Kijk naar de Schuttevaer en het huisvuil. Huisvuil is helemaal niet iets waar Schuttevaer zich in moet mengen, dat is voor de sociaaleconomische bonden. De Schuttevaer is het mandaat van de ASV over de nautischezaken al kwijt en gaat straks ook die van het CBRB verliezen. Kijk naar de CCR eisen, de ASV wil terug naar nieuwbouw, verbouw en ombouw voor nieuwe regels. De BLN wil alleen de scherpe kantjes eraf halen. Sunniva Fluitsma zegt dat de ASV met iedereen op alle fronten wil praten maar de ASV heft zich niet op.Vorig jaar had de ASV een goed overleg met de varende bestuursleden van de diverse bonden, maar daarna niets meer. En als er later overleg is in Den Haag en de mensen van kantoor komen aan tefel hoor je ineens een heel ander geluid. Marina de Waardt zegt dat de Vibia de samenwerking met de ASV perfect vind verlopen maar willen ook graag een betere samenwerking met de ander bonden. Peter Verboom vraagt zich af hoe kun je als BLN lid het goed vinden dat de vertegenwoordigers alles weggeven. Gerard Kreuze zegt dat hij zich altijd hard heeft gemaakt om de CCR op de agenda te krijgen, het is fout dat onze mensen niet goed naar ons luisteren. Sunniva Fluitsma zegt dat we dat al heel vaak gehoord hebben dat er beter naar de leden geluisterd moet worden en wij willen morgen wel opnieuw beginnen maar dan wel met de varende bestuursleden. Piet Bennik zegt dat hij al 5 jaar als zeurpiet word bestempeld op de Schuttevaersite dus iedereen moet nu wel weten hoe ik er over denk. Ben op 28 januari op het vasteland geweest voor het overleg over huisvuil en wanneer Leny van Torenburg stelt dat 200 euro voor als abonnement voor het huisvuil dan is de ASV tegen maar Gerard Kester van BLN heeft dat voorstel niet tegen gehouden. Bouke Veltman denkt dat er de afgelopen jaren veel energie is gestoken om BLN van de grond te krijgen en daarom heeft men geen energie voor ander onderwerpen. Sunniva Fluitsma stelt dat de BLN een binnenvaartorganisatie is en de ASV een schippersorganisatie en dat is een verschil. Marina de Waardt zegt dat bij de Vibia mensen zijn van de ASV en de BLN en mensen die bondloos zijn en dat willen we zo houden. Het is wel van belang dat we in de Tweede Kamer een betere lobby krijgen. Sunniva Fluitsma zegt dat BLN zegt dat men keihard werkt en daar ga ik van uit. De lobby naar de politiek moet beter.

17.30 technische voorzitter Bouke Veltman sluit de vergadering en nodigt, namens de ASV, iedereen uit voor een drankje.